• 1
  • 2
2008-03-23, 08:21
Medlem
Kung Kisstanks avatar
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/teleg..._852__,00.html
Citera
2008-03-23, 11:45
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Kisstank
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/teleg..._852__,00.html

Kan se rubrikerna framför mig om en vecka eller en månad: "Snus ger inte cancer - säger nya undersökningar"

Istället är det väl korv som ger cancer.
Citera
2008-03-23, 11:47
Medlem
antonfs avatar
Utrag ur artikeln:

"Cancerfallen var vanligast bland män över 70 år.

Om detta beror på att de cancerframkallande effekterna av snus visar sig först på mycket lång sikt eller på att äldre män använt den gamla typen av snus, som innehöll mer av cancerframkallande så kallade nitrosaminer, kan vår studie inte besvara, säger Olof Nyren.

Han betonar att andra faktorer än snus kan ha bidragit till att männen i studien insjuknade."
Citera
2008-03-23, 11:50
Medlem
Pubertals avatar
Jag har snusat i ca 10 år och när jag var hos tandläkaren senast så frågade min tandläkare om jag snusade/rökde. Jag sa att jag snusade och då lutade hon sig fram och sa med låg röst "jag borde inte säga det här, men det skadar inte direkt, snarare är det så att snusandet ökar din salivproduktion och det är bra om man vill slippa hål i tänderna".
Citera
2008-03-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillfan
Det har ju varit väldigt debatterat om snus faktiskt ger upphov till cancer. Har för mig att ett norskt forskarlag visade på att risken för bukspottskörtelcancer ökade med ganska många procentenheter. Däremot bör det tas i beaktning att just den cancerformen är ganska ovanlig snusare som ickesnusare.

Det är för övrigt vanligare med bukspottskörtelcancer i Danmark (där snus inte är lagligt) än vad det är i Sverige.
Citera
2008-03-23, 12:52
Moderator
Falukropps avatar
Hur det än är med cancer och sånt blir det i alla fall inte sämre av att sluta snusa.

Inte för att jag själv någonsin funnit motivationen att göra det. Visst, det är rätt dyrt att hålla på med, men å andra sidan så är det också en väldigt trevlig sysselsättning.
Citera
2008-03-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal
Jag har snusat i ca 10 år och när jag var hos tandläkaren senast så frågade min tandläkare om jag snusade/rökde. Jag sa att jag snusade och då lutade hon sig fram och sa med låg röst "jag borde inte säga det här, men det skadar inte direkt, snarare är det så att snusandet ökar din salivproduktion och det är bra om man vill slippa hål i tänderna".

Samma sak hände mig

Började snusa för 19 år och inga hål alls. Tack för snuset Sverige.
Citera
2008-03-23, 13:02
Medlem
Kapt3n Rövskäggs avatar
För helvete, vi är ju svenskar! Snuset är ju vår nationalsymbol, så in med en pris bröder och må gott!
Citera
2008-03-23, 13:12
Medlem
Sheiks avatar
Just därför så är det så fruktansvärt jävla svårt att sluta. Då vetskapen att det inte skadar gör att man inte finner motivation till att sluta.
Citera
2008-03-23, 17:35
Medlem
waaaH_5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pubertal

precis en sån kommentar har jag fått, och likväl min far som har snusat i 39år har fått den kommentaren upprepade gånger. Att snus som vissa påstår skulle vara dåligt för tänderna/tandköttet tror jag inte på, så länge man sköter tandborstningen och munhygienen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in