2008-03-19, 20:07
  #1
Bannlyst
Godkväll samtliga aktuella FB-användare.

Jag har letat runt lite på forumet men dessvärre inte ännu hittat svar på följande fråga;

Är det oklokt att blanda metadon med tramadol?

Efter att ha rådfrågat ett flertal vänner om hjälp sitter jag fortfarande med splittrade åsikter. Den ene säger att tramadol och metadon tar ut varandra. Den andra säger att det är en underbar kombination och den tredje att det kan orsaka andningdepprision och vara rent livsfarligt.

Kan det vara så att effekten är individuell, och i så fall är det värt "risken" (om det nu finns någon sådan) att prova?

Hoppas på svar!

Mvh Iron_Giant
Citera
2008-03-19, 20:31
  #2
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Det är inte så smart att blanda metadon, det kan gå illa.
Tramadol är inget jag rekomenderar ivf, det är inte så bra att smaska i sig en 300mg av det i kombo med metadon.
Svårt att säga också. Beror helt på hur mycket du har klämt i dig och hela den där biten

Edit: Blandningen tramadol och metadon är inte farlig, det beror helt på dosering och vem du är. Går inte svara på.
__________________
Senast redigerad av Laban_Lurkare 2008-03-19 kl. 20:35.
Citera
2008-03-19, 21:00
  #3
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laban_Lurkare
Det är inte så smart att blanda metadon, det kan gå illa.
Tramadol är inget jag rekomenderar ivf, det är inte så bra att smaska i sig en 300mg av det i kombo med metadon.
Svårt att säga också. Beror helt på hur mycket du har klämt i dig och hela den där biten

Edit: Blandningen tramadol och metadon är inte farlig, det beror helt på dosering och vem du är. Går inte svara på.

Okej! Då får det duga med metadon ikväll ^^

Tack för hjälpen!
Citera
2008-03-20, 18:59
  #4
Bannlyst
Metadon + Tramadol = Törnrosasaga. Du sover i 100år, dock vaknar du.. nån gång.. nånstans.
Citera
2008-03-21, 19:31
  #5
Medlem
SpongeBongs avatar
Har käkat metadon ihop med ketogan och några diazepam tior. Jag har ingen speciell tolerans men jag slutade inte andas endå. Ketogan är ju snäppet vassare än Tramadol så det lär nog inte va nån fara. Har för mig jag hade ätit 15-20mg ketogan och 50mg metadon
Citera
2008-03-21, 19:39
  #6
Medlem
Kyozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpongeBong
Har käkat metadon ihop med ketogan och några diazepam tior. Jag har ingen speciell tolerans men jag slutade inte andas endå. Ketogan är ju snäppet vassare än Tramadol så det lär nog inte va nån fara. Har för mig jag hade ätit 15-20mg ketogan och 50mg metadon

Shit vilket grymt resonemang! "Jag dog inte, alltså är det okej."
Citera
2009-08-24, 13:16
  #7
Medlem
smokevatrs avatar
bumpar detta .

någon som stadigt går på metadon (tex LAB) och samtidigt tagit tramadol i smärtstillande syfte

fungerade bra ? är inte ett dugg intresserad av någon törnrosasömn och inte orolig för andingsdepression , men mkt angelägen att få reda på om tramadol hjälper mot svår tandvärk ?

metadon ger nämligen inte någon nämnvärd smärtstillande effekt för personer i LAB behandling.
Citera
2009-08-24, 16:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokevatr
bumpar detta .

någon som stadigt går på metadon (tex LAB) och samtidigt tagit tramadol i smärtstillande syfte

fungerade bra ? är inte ett dugg intresserad av någon törnrosasömn och inte orolig för andingsdepression , men mkt angelägen att få reda på om tramadol hjälper mot svår tandvärk ?

metadon ger nämligen inte någon nämnvärd smärtstillande effekt för personer i LAB behandling.
Du får den äran att vara den första jag svarar som denna användare.

Jag kombinerar metadon och tradolan. Ibland händer det även att jag tuggar i mig några OxyContin (smakar blä, men gör gott).
Detta är något jag har gjort varje dag i snart 1 år. Jag lever.
Jag har också hört att man inte ska kombinera metadon och Tradolan, men får inget svar varför.

Angående din tandvärk kan jag inte hjälpa dig. Jag har tack och lov aaldrig haft tandvärk.

/vesparax
Citera
2009-08-25, 10:31
  #9
Medlem
Jag vill faktiskt slå ett slag för ibuprofen, just vid tandvärk så har jag blivit extremt hjälpt av ibuprofen. Jag går själv i metadonprogrammet och har haft samma dilemma. Min tandläkare rekommenderade dock ibuprofen, och jag provade det i ren desperation när smärtan efter en utdragen tand blev för mycket; lo and behold, smärtan försvann nästan helt och hållet.
Noteras bör att jag alltid tyckt att smärtstillande utan narkotikaklassning inte är värda namnet smärtstillande och alltid tryckt i mig starka opiater vid smärta, men detta fungerade verkligen skitbra.

Sen ifall det kommer att fungera för dig vet jag ju inte, men det är tips iaf =)
Citera
2009-08-25, 12:18
  #10
Medlem
smokevatrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pharmaniac
Jag vill faktiskt slå ett slag för ibuprofen, just vid tandvärk så har jag blivit extremt hjälpt av ibuprofen. Jag går själv i metadonprogrammet och har haft samma dilemma. Min tandläkare rekommenderade dock ibuprofen, och jag provade det i ren desperation när smärtan efter en utdragen tand blev för mycket; lo and behold, smärtan försvann nästan helt och hållet.
Noteras bör att jag alltid tyckt att smärtstillande utan narkotikaklassning inte är värda namnet smärtstillande och alltid tryckt i mig starka opiater vid smärta, men detta fungerade verkligen skitbra.

Sen ifall det kommer att fungera för dig vet jag ju inte, men det är tips iaf =)

thanxs för tipset .

men japp ja kör en kombo på ipren/panodil +antibiotika det hjälper bra jämfört med utan ... men inte tillräckligt för att kunna sova tyvärr,.. men men snart är tandjäveln utdragen endå


Om någon har erfarenhet/tips vad som fungerar som effektiv smärtlindring skriv gärna en rad alt pm , vet om att det finns en del starka opiater som går ihop med metadon men det känns dels som lite overkill och dessutom skitsvårt att få tag .
Citera
2009-08-28, 14:45
  #11
Medlem
Tramadol + Metadon = NEJ !!!

Du kan lika gärna prova en rejäl dos SUBUTEX/SUBUXONE
- det som händer är att ALL metadon i kroppen "sugs ut"
inom en timme. Är du beroende av Metadon kommer du bli
riktigt rejäljt abstinent. Medlen är s.k. antagonister och man kan bara ta ANTINGEN Metadon/Heroin ELLER Subutex/Tramadol

VARNING IGEN !!!
Citera
2010-01-27, 02:13
  #12
Medlem
MassaGrejers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPEriksson
Du kan lika gärna prova en rejäl dos SUBUTEX/SUBUXONE
- det som händer är att ALL metadon i kroppen "sugs ut"
inom en timme. Är du beroende av Metadon kommer du bli
riktigt rejäljt abstinent. Medlen är s.k. antagonister och man kan bara ta ANTINGEN Metadon/Heroin ELLER Subutex/Tramadol

VARNING IGEN !!!

Stämmer detta?!?
Jag vill för en gångs skull få ett bestående svar på denna fråga!
Får alltid olika svar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in