2008-03-18, 18:50
Medlem
muppenwtfs avatar
Där ser man...
Är kylpasta dyrt? Och egentligen behöver jag väl inte göra något förrän den blir FÖR varm?
Citera
2008-03-18, 18:57
Medlem
Supranoos avatar
för mkt kylpasta ger väll en negativ effekt
Citera
2008-03-18, 18:59
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Där ser man...
Är kylpasta dyrt? Och egentligen behöver jag väl inte göra något förrän den blir FÖR varm?

Datorn kommer att bli FÖR varm om du inte har någon kylpasta överhuvudtaget, pasta är ju obligatorisk i datorer.

/nait
Citera
2008-03-18, 19:10
Medlem
muppenwtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
Datorn kommer att bli FÖR varm om du inte har någon kylpasta överhuvudtaget, pasta är ju obligatorisk i datorer.

/nait
Jag syftade på att fortsätta med för mycket...
Citera
2008-03-18, 19:17
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppenwtf
Jag syftade på att fortsätta med för mycket...

Jaha du menade så. Men problemet då kan bli om du har på den 24/7 och du vaknar på morgonen och prollen är bränd så är det inte så roligt. Men det är inte min dator så gör som du vill. Men JAG skulle ta bort den gamla och smeta på ny "lagom" pasta för att undvika problem i framtiden.

/nait
Citera
2008-03-18, 19:52
Medlem
muppenwtfs avatar
Prollen?
Och 1. så stänger väl datorn av sig innan den exploderar och 2. så kyler den ju ändå så bra att den inte kommer explodera...
Citera
2008-03-19, 00:02
Medlem
endymions avatar
Alltså den kommer ju inte bli 20grader varmare för lite extra kylpasta... Om tempen är bra nu så kan du lika gärna fortsätta.
Citera
2008-04-13, 00:21
Medlem
boniss avatar
Lånar tråden lite.

Kan kylpasta bil för gammal ? har två tuber liggandes i en låda, sen jag vet inte när 2004 kanske. OCh morsan och farsans dator skulle behöva sig en omgång. Kan jag använda den ?
Citera
2008-04-13, 00:38
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonis
Lånar tråden lite.

Kan kylpasta bil för gammal ? har två tuber liggandes i en låda, sen jag vet inte när 2004 kanske. OCh morsan och farsans dator skulle behöva sig en omgång. Kan jag använda den ?

jag kan inte se vad som skulle bli fel? så länge den har samma konsistens så borde det ju fungera. använde själv kylpasta som legat ett tag nu när jag skruvade i en ny processor. dra ut en klick o kolla om den är som den ska?
Citera
2008-04-13, 01:16
Medlem
Nate Blacks avatar
Kylpaste FAQ!

Hur mycket ska jag applicera?

Detta är beroende på vad du har för processor, är hela toppen en slät metallyta borde 1-2 riskorn räcka.

Har du en äldre processor, som idag skulle kallas "naken" har man inte ett metallskydd, utan man kommer att applicera kylpastan rakt på den fyskiska processorn. Denna yta på processorn motsvarar oftast 1-2CM^2, och man borde ungefär lägga en 1/4 av ett riskorn på mitten.

Ska jag smeta ut den?

Här råder det delade meningar, vissa smetar ut, andra förlitar sig på trycket från kylaren. Jag själv har alltid förlitat mig på trycket att göra jobbet, dels för att det går snabbare med mindre bök och det har liksom funkat. Annars kan du ta på dig en plasthandske och smeta ut den med fingret eller använda ett plastkort för jämn fördelning.

Vilken kylpasta ska jag använda?

Denna kylpasta är alldeles förträfflig. Tar cirka 100 timmar av datoranvändning innan den når sin fulla kapacitet. Enligt mig bäst och passar alla. Tänk på att den stelnar lite efter ett tag så det kan krävas lite kraft för att lossa sedan. Finns även denna som alternativ. Tänk på att Ceramique är permanent, det är alltså ett lim kombinerat med kylpasta. När det väl stelnat kommer det inte av utan att du riskerar att förstöra komponenter.

Blir kylpasta gammal?

Svår fråga, men inom rimlig tid skulle jag säga nej. Talar vi uppemot 5-10 år, antaligen.

Varför bör jag ha kylpasta, och varför så "lite"?

Kylpastan är ungefär en tredjedel av hela kylningen på en modern CPU, med det menar jag att det finns tre stora komponenter. Fläkten, flänsen och kylpastan. Om du bara lägger flänsen direkt på CPUn märker du att där kommer finnas en massa tomrum där luften frodas. Du upptäcker även att luft är en dålig värmeledare. Senare kanske du har tur och upptäcker att det luktar bränt! Kylpastan kan ge stora temperaturskillnader. Uppemot 15C skillnad har jag mätt efter att ha bytat till bättre pasta och applicerat korrekt. Lägre temperatur leder till längre livslängd. Och det vill du ha!

Har du mer kylpasta än vad som rekommenderats så kommer den att rinna ut på kanterna, den kommer även att öka avståndet emellan flänsen och CPU'n. Kylpasta är för att fylla ut tomrummen som uppkommer när man slipar till botten av kylaren, kylpastan själv kyler inte, trots namnet. Man kan även inte göra pasta på den som namnet antyder. Ät alltså ej.

Kylpasta har ofta den smått roliga egenskapen att den kan leda el efter någon stund då den runnit klart och lagt sig tillrätta. Du må vilja många saker men att ha ljusbågar slående emellan CPU-komponenter och/eller moderkort är inte en av dem.

Hur rengör jag då inför ett byte av kylpasta eller montering av hårdvara?

Med fördel inhandlar du detta, garanteras av mig att funger länge och bra. Applicera några droppar av ettan på äldre kylpasta eller kylare/CPU. Vänta någon sekund, låt det sprida sig. Torka upp med bomullspinnar. Gör likadant med tvåan, och upprepa på kylare/CPU. Repetera tills bomullspinnarna håller sig vita, i princip. Observera att du inte vill att små bomullsfiber ska fastna någonstans på datorn. Se till att plocka/blåsa bort dem innan du anser dig vara klar.

Lite kuriosa och för dem som vill lära sig mer och se hårdvaru-skräck.

Om du redan kan lite om datorer så kan det löna sig att byta kylpasta på moderkorts-chipset. All maskinapplicerad kylpasta är ren skräck i dessa sammanhang, speciellt sådan i laptopar och konsoler. Ta äldre hårdvara som du ej är så mån om och experimentera på dem. Ofta har maskiner lagt på en volym av 2-3 ärtor kylpasta, detta är oförlåteligt. Försämrar temperaturen å det grövsta. Byt om du vågar!

På äldre datorer kan förapplicerad pasta liknas vid rosa tuggummi. Har sett exempel på när Asus använt sådan, den gick knappt att få av, utan man får använda en hårtork. Blås på full effekt en stund, när flänsen är så varm att du ej kan vidröra den utan att riskera brännskador vet du att du har nått rätt temperatur för att avlägsna den. Hur du drar bort flänsen är upp till dig. Tar ej ansvar för bortsvedda fingertoppar. Mycket kraft måste användas här. Vicka aldrig på en kylfläns. Snurra den och dra i sidled istället för att undvika "chipping", alltså fysisk skada av komponenter.

Du är på lyset va, din jävel?

Korrekt, men allt ovanståden stämmer, fyllan tryckte endast in några lama skämt.

Finns det fler frågor så ställ gärna. Tror dock jag tog med det viktigaste om kylpasta.
Senast redigerad av Nate Black 2008-04-13 kl. 01:30.
Citera
2008-04-13, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
[b]Kylpaste FAQ!

massa text

Detta stämmer, jag använder mig själv av Silver pasta.
Jag har en AMD athlon 6000+ (3,0Ghz).
Jag tog några streck pasta över cpun, ett streck i mitten, ett på höger och ett på vänster sida.
Sedan ett rakt över.

Min cpu temp ligger på 30C i iddle så nu vet ni vad ni ska sukta efter ni som har en amd athlon 64 cpu, dom har en tendens att bli väldig varma.

Jag tillochmed min dator stå i en tv bänk med glasdörrar.
Och ändå kan jag hålla den där tempraturen.
Detta kan man kalla bra tempratur
Citera
2008-04-13, 11:24
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Tänk på att Ceramique är permanent, det är alltså ett lim kombinerat med kylpasta.
Du tänker nog på någonting annat där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in