2008-02-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monchichi
Jag vill inte vara en besserwisser men det ska vara ''Autókról álmodtam'
Megálmodtam använder man om något man har drömt om och kommer att inträffa/hända, har jag för mig.

Fan, även jag som är en ungrare har svårt med med grammatiken.

Du har såklart rätt i det du skriver. I bägge sakerna. Det ligger nog en hel del sanning i att Ungerska språket kan man inte lära sig till 100%, man måste vara född in till det
Citera
2008-02-14, 21:22
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
I brist på egna djupare kunskaper om ungerskan citerar jag Bernard Comrie, ifall nu någon skulle ha lust att tro på honom: ”There is one prefix, meg-, which has no lexical significance of its own, and is often used purely as a perfectivising prefix, as in ír ’write’, meg-ír (Pfv.); although with some verbs meg- does have other functions, and may simply differentiate lexical items, as in olvas ’read’ versus meg-olvas ’count’.” (Comrie, Aspect, s. 93)
Okej. En hyfsat exakt motsvarighet till ryskans po- med andra ord.
Citera
2008-02-14, 22:06
Medlem
Der ewiges avatar
Det är även min erfarenhet att ungrare ibland har svårt att förklara språkliga egenheter som är självklara för den infödde talaren. Vid sådana tillfällen brukar jag slå upp den i många stycken utmärkta Hungarian – An Essential Grammar av Carol Rounds (som till vardags är en uppskattad lärare vid Columbiauniversitetet). Föga förvånande finns där en hel del om hjälpverb och det finns en punkt som anger några vanliga bruk för just meg. Rent allmänt säger hon "Coverbs have an infinite number of uses – only the most common are listed here. Simply because a coverb has one eaning with one verb does not mean that any verb can attach to the same coverb and result in the same meaning. Each verb has its own inventory of possible coverbs, and it is sometimes surprising to find what coverbs may occur with certain verbs." Och det känns ju betryggande...

Specifikt under meg anges (i min översättning):

Använd meg för att ange fullbordan av handling i imperfekt, presens eller futurum.

Megírta a könyvet (H*n skrev boken)

Megvárlak (Jag [skall] vänta(r) på dig [tills det att du kommer]

Meg kan ange att en handling påbörjas.

Apám két évvel ezelőtt megbetegedett (Min far blev sjuk för två år sedan)

Megfázol, ha nem vigyázol jobban magadra (Du kommer att bli förkyld om du inte tar bättre hand om dig)

Använd meg för att ange en engångshändelse.

Megcsillant a gyémánt a napfényben (Diamanten glimmade i solljuset)

Megzörrentek a levelek (Löven prasslade)

Meg anger ofta ett förväntat eller lyckat resultat av en handling.

Minden nap megjön a kenyér a sarki boltba (Varje dag kommer brödet till hörnbutiken)

Megtalálta a pénztárcáját (Han hittade sin plånbok)

Använd meg med kommunikationsverb för att (kortfattat) påstå något.

Megmondtam neki a véleményemet (Jag gav honom/henne min åsikt)

Megkérdeztem tőle, hogy mikor kell a pénz (Jag frågade honom/henne när h*n behövde pengarna
Citera
2008-02-14, 22:18
Medlem
Oj det där var uttömmande och lärorikt!

Det förklarar varför det var så svårt att förklara saken på ett enkelt sätt. I princip är det "känsla" / erfarenhet som gör att det blir rätt, ungefär som med "en" / "ett" / "den" / "det" inom Svenskan

Tackar för den superba översättningen och exemplet! Trodde inte att min halvt förträngda Ungerska sida skulle bereda mig såpass mkt nöje som jag har haft de senaste dagarna
Senast redigerad av Growl 2008-02-14 kl. 22:19. Anledning: "min" eller "mitt"? Felsyftning på bestämd form! :D
Citera
2008-02-14, 22:29
Medlem
prominentens avatar
Der ewige beskriver meg-problematiken på ett utmärkt sätt.

Tök jó!

Någon skrattade åt svordomar...vad sägs om denna jag hörde i en trappuppgång för ett antal år sedan i sjunde distriktet:

"Mászkálj vissza az anyád szúevett picsajába!"

Fruktansvärt....
Citera
2008-02-14, 22:32
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige
Maaassor av text.

Wow, det var ett uttömmande inlägg, tack så mycket. Jag kanske borde ta och inhandla den där boken för vidare studier i ungerskan
Citera
2008-02-14, 22:42
Medlem
prominentens avatar
Inte heller besserwisser men då verbet placeras först är det just verbet som är vikigast. När adjektiv är först är det just det man trycker på.
Detta vet ni förmodligen, ni som studerar ungerska.
Ex1: Autókrol álmodtam= ung. "Det var om bilar jag drömde"
Ex2: Álmodtam autókról= "Jag drömde...om bilar"

Citat:
Ursprungligen postat av Monchichi
Jag vill inte vara en besserwisser men det ska vara ''Autókról álmodtam'
Megálmodtam använder man om något man har drömt om och kommer att inträffa/hända, har jag för mig.

Fan, även jag som är en ungrare har svårt med med grammatiken.
Citera
2008-02-14, 22:46
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
"Mászkálj vissza az anyád szúevett picsajába!"

Fruktansvärt....

Det som jag tycker är märkligast med ungerska svordomar är egentligen inte själva mustigheten utan att även de allra grövsta kan användas i bildade sällskap.

Om man vill vara lite fin i kanten kan man ju dock alltid dra till med "franciakulcs!" (= basszuskulcs = bazdmeg).
Citera
2008-02-14, 23:04
Medlem
prominentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der ewige

Det som jag tycker är märkligast med ungerska svordomar är egentligen inte själva mustigheten utan att även de allra grövsta kan användas i bildade sällskap.

Om man vill vara lite fin i kanten kan man ju dock alltid dra till med "franciakulcs!" (= basszuskulcs = bazdmeg).

Stiligt...

Jag har många (fantastiska) språkliga/etniska historier från Ungern som jag gärna delar med mig av, men inte utan ert gillande.
Frågan är vilket forum det bör läggas i....om det är 50% svordomar och 50% antipati mot vissa grupper "där nerigenom"....

Jag vill betona att dessa svordomar användes av bemedlade människor...
Senast redigerad av prominenten 2008-02-14 kl. 23:06.
Citera
2008-02-14, 23:05
Medlem
pslays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Stiligt...

Jag har många (fantastiska) språkliga/etniska historier från Ungern som jag gärna delar med mig av, men inte utan ert gillande.
Frågan är vilket forum det bör läggas i....om det är 50% svordomar och 50% antipati mot vissa grupper "där nerigenom"....

Jag talar förhoppningsvis för alla då jag säger, självklart vill vi höra om detta
Citera
2008-02-14, 23:14
Medlem
Der ewiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pslay
Jag talar förhoppningsvis för alla då jag säger, självklart vill vi höra om detta

Instämmer till fullo. Dock bör det nog behandlas i en separat tråd och då gärna ha en någon mer eller mindre krystad frågeställning – förmodligen går det att dra paralleller till uttryck i andra central- och östeuropeiska språk så borde inte vara något problem.
Citera
2008-02-14, 23:27
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej. En hyfsat exakt motsvarighet till ryskans po- med andra ord.

Ja, det tycks så, och Des ewigen lista över funktioner verkar ju också stämma ganska bra med vad man förväntar sig av perfektiva verb.

Jag undrar om Lars Johanson någonstans behandlat ungerskan inom ramen för sina ”viewpoint operators”. Det är ju en mycket trevlig syn på aspekt, och eftersom hans fru (som också är turkolog) härstammar från Ungern vore det ju inte otänkbart att det smugit sig in lite någonstans …
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in