Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Och eftersom de flesta av dagens bilar har dålig aerodynamik så brukar den optimala hastigheten vara kring 90-100km/h. Sedan går det att få ännu bättre bränsleförbrukning vid lägre hastigheter om man vill.
njae, faktum är att bränsleförbruktning/kilometer är som bäst (lägst) i området 80-90 km/h med dom automobiler som är vanliga idag. Brum brum.
Orsaken till att det drar mer att köra saktare är tid. Man har alltid förluster i en motor och skaden hållas igång en längre tid måste man trycka in mer bärnsle för att dra runt motorninklusive förluster.
Vid högre hastigheter så dominerar luftmotståndet, och den kortare tiden man måste ha igång motorn "äts upp" av ett större motstånd att driva fordonet framåt.
Lösningar: Bättre aerodynamik + annan motorteknik där en motor med lägre förluster får hjälpa till/ta över i låga farter.
Tekniken för det här har funnits länge, men priset till konsument blir för högt.
Miljöpartiet är måttligt intresserat av industriell verksamhet, det vill säga det dom hela vårt samhälle och välfärd är basserat på. Jag har väl i grunden samma mål som mp. Men jag vill använda motsatt metod: Industriell utveckling, inte avveckling, som mp vill.
Kärnkraft: Jag var tidigare varm anhängare av kärnkräft, men efter att ha läst om urananrikning och kärnbärnsleupparbetning ändrade jag uppfattning.
Dessutom är tillgången på uran begränsad. Lösningarna är att använda mindre energi och att i den mån det är möjligt: Producera energin där den behövs.