2008-12-28, 00:49
Medlem
Ju, fallet är så att polisen har tagit min dator för en undersökning. Jag har ej blivit åtalad än utom är bara misstänkt. (jag är oskyldig ändån). Får dem behålla då datorn tills misstankarna försvinner eller finns det nån maxtid?

Mvh
Citera
2008-12-28, 00:54
Avslutad
jag kommer ihåg moppetiden, då kunde de ha mopparna i flera månader.
Citera
2008-12-28, 01:11
Avslutad
Nej någon exakt stadgad maxtid finns inte, utan det som gäller är ju "allt med måtta, PL åtta" - det måste ju finnas någon slags rim och reson i hur länge man har något baserat på syfte. Men den otålige FB-haveristen kan lätt tiodubbla den tid de tycker något skall ta utan att ha passerat gränsen för hur det ser ut i verkligheten..

Det är FU-ledaren eller tinget som beslutar om beslagets hävande.
Citera
2008-12-28, 01:41
Medlem
Jean Claudes avatar
Även om det finns en maxtid så gäller inte den när det handlar om poliser och deras beslag. Tyvärr kanske du inte får tillbaka datorn heller och får du det kan du räkna med att allt inuti är bortplockat om det är något att ha.

Men sure, jag vet fall där folk fått tillbaka sina prylar så vem vet? Lycka till!
Citera
2008-12-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean Claude
Även om det finns en maxtid så gäller inte den när det handlar om poliser och deras beslag. Tyvärr kanske du inte får tillbaka datorn heller och får du det kan du räkna med att allt inuti är bortplockat om det är något att ha.

Men sure, jag vet fall där folk fått tillbaka sina prylar så vem vet? Lycka till!
Vaaa?! Tar dem bort grejerna även om man e oskyldig???
Citera
2008-12-29, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalfarbror

Man kanske inte ska lyssna på allt vad folk säger.
Citera
2008-12-29, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Man kanske inte ska lyssna på allt vad folk säger.

Allt är sant på internet. Speciellt när det gäller förakt mot instanser såsom poliser som ibland kan trampa FB-folk på tårna.
Citera
2008-12-30, 10:09
Medlem
Jean Claudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalfarbror

Finns ingen sådan regel, det är snarare teknikerna som snor prylarna. Teknikerna är de som går igenom dina saker när de kommit till stationen för undersökning, de är inte poliser heller utan jobbar bara på stationen.

Jag har blivit av med prylar själv på det sättet och vet att det kan bli så, förbered dig så kanske du ser till att någon utomstående som advokat eller annan kan vara med vid undersökningen och ta foton eller skaffa bevis på annat sätt gällande vad som finns i beslaget/n. Det kan stå "dator" och inte grafikkort, ljudkort etc.

Jag har vänner som blivit av med en hel del prylar på det här sättet. Men som sure, hoppas du får tillbaka allt de tagit i beslag.
Citera
2008-12-30, 10:19
Medlem
Citat:
Finns ingen sådan regel, det är snarare teknikerna som snor prylarna. Teknikerna är de som går igenom dina saker när de kommit till stationen för undersökning, de är inte poliser heller utan jobbar bara på stationen.

Jag har blivit av med prylar själv på det sättet och vet att det kan bli så, förbered dig så kanske du ser till att någon utomstående som advokat eller annan kan vara med vid undersökningen och ta foton eller skaffa bevis på annat sätt gällande vad som finns i beslaget/n. Det kan stå "dator" och inte grafikkort, ljudkort etc.

Jag har vänner som blivit av med en hel del prylar på det här sättet. Men som sure, hoppas du får tillbaka allt de tagit i beslag.

Polisen får gärna komma hit och ta mina två grafikkort, och kalla dem dator, jävlar vilket liv jag ska föra då för att jag inte får tillbaka mina två super datorer.
Citera
2008-12-30, 11:45
Avslutad
Citat:

Krimtekniker är i allra högsta grad poliser dom också, som oftast börjat som ordningspolis även de en gång i tiden.
Citera
2008-12-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Krimtekniker är i allra högsta grad poliser dom också, som oftast börjat som ordningspolis även de en gång i tiden.

Min bror fick tillbaka sin dator ETT ÅR efter han blev friad. Han var misstänk för nåt slags bedrägeri som hade med gratis internet att göra.
Citera
2009-01-06, 20:59
Medlem
failures avatar
Räkna med 6mån-1år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto