2008-06-30, 22:00
Medlem
Hej

Jag behöver medicinering mot min fobi för tal, klassdiskussioner och liknande tillfällen och läst att Inderal skall en god vän till detta. Meningen är att medicinen skall endast skall konsumeras vid sådanna tillfällen vilket inte sker så jätte ofta för min del, men det händer.

Kan ni rekommenderas en sajt online vart man kan köpa dessa tabletter? Hur funkar det med att köpa denna typ av medicinering? Är det bakom galler som gäller om man åker fast?

Att gå till Läkaren är helst en No då det tar för lång tid och det känns som mina problem kommer vara alldeles för milda för att få det utskrivet.

I stora drag har jag haft ganska stark social fobi i yngre åldern p.g.a. mobbning. Från då till idag jag lyckas bemästra det mesta av min sociala fobi så man kan nästan säga att jag inte har det. Men jag har fortfarande enorm skräck för att hålla tal, ha klassdiskussioner osv och jag mår extremt dåligt av det. Synd att mobbare inte förstår hur de förstör ens liv...

Tacksam för svar.
Citera
2008-06-30, 22:57
Medlem
Nennenes avatar
Inderal brukar man få när man har högt blodtryck!
Du måste ha missuppfattat något!
Citera
2008-07-01, 08:31
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Inderal brukar man få när man har högt blodtryck!
Du måste ha missuppfattat något!

Nej han har förstått saken helt rätt. Runt 10mg/tillfälle brukar vara ok.
Dock finns det effektivare metoder såsom samtalsterapi - KBT.
Citera
2008-07-01, 10:39
Medlem
Inderal är en betablockerare som i detta fall verkar så att adrenalinpåslaget vid stress inte känns lika kraftfullt. Enkelt förklarat så minskar betablockerare hjärtats och blodkärlens känslighet för adrenalin. Vilket får den effekten att man ej känner lika mycket hjärtklappning, darrighet och svettning vid en stressad situation, såsom exempelvis ett föredrag.

Inderal används vanligtvis för att medicinera högt blodtryck och hjärtklappning av andra orsaker, men funkar utmärkt även vid de situationer som TS skriver. En av indikationerna enligt FASS är "Palpitationsbesvär utan organisk hjärtsjukdom." det vill säga hjärtklappning som har annan orsak än hjärtsjukdom.

Inderal är inte på något sätt narkotikaklassat och du hamnar inte i fägelse av att köpa det på nätet, betablockerare ska man däremot inte leka med så jag tycker att du ska pallra dig iväg till doktorn, berätta om dina besvär, säga att du har testat Inderal och att det hade bra effekt så vore det själva fan om han/hon inte skrev ut det.
Citera
2008-07-01, 16:08
Medlem
Benzo_Manns avatar
Inderal är en betablockerare som många bla TV kändisar använder för att det inte ska märkas att dom är nervösa. Du känner dig lika nervös men det syns inte lika lätt med Inderal.

Är inte beroende framkallande
Citera
2008-07-01, 17:53
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseT
Inderal är en betablockerare som i detta fall verkar så att adrenalinpåslaget vid stress inte känns lika kraftfullt. Enkelt förklarat så minskar betablockerare hjärtats och blodkärlens känslighet för adrenalin. Vilket får den effekten att man ej känner lika mycket hjärtklappning, darrighet och svettning vid en stressad situation, såsom exempelvis ett föredrag.

Inderal används vanligtvis för att medicinera högt blodtryck och hjärtklappning av andra orsaker, men funkar utmärkt även vid de situationer som TS skriver. En av indikationerna enligt FASS är "Palpitationsbesvär utan organisk hjärtsjukdom." det vill säga hjärtklappning som har annan orsak än hjärtsjukdom.

Inderal är inte på något sätt narkotikaklassat och du hamnar inte i fägelse av att köpa det på nätet, betablockerare ska man däremot inte leka med så jag tycker att du ska pallra dig iväg till doktorn, berätta om dina besvär, säga att du har testat Inderal och att det hade bra effekt så vore det själva fan om han/hon inte skrev ut det.

Tack för upplysningen! Trodde att man bara fick Inderal vid högt blodtryck!
Citera
2008-07-02, 08:51
Medlem
Jag använder Inderal vid liknande tillfällen. Fungerar bra. Man känner sig lugn därför att man beter sig på ett lugnt sätt. Händerna darrar inte, rösten darrar inte, ingen svettning, stabil och bra. Ta det i god tid före , har en lång verkningstid. Ett par tre timmar före ett uppträdande brukar funka bra. Du är dig helt själv och har full koll på läget. Många människor tar detta och det är inte vanebildande. Inte narkotika och inga andra problem i låg dos.
Citera
2008-07-02, 10:02
Bannlyst
Det funkar jätte bra=)
Citera
2008-07-02, 10:05
Medlem
Sweeper80s avatar
Inget trollsvar; helt seriöst --> Whiskey! Works for me!
Citera
2008-07-03, 19:19
Medlem
Har ni någon sajt online ni kan rekommendera vart man kan köpa detta?
Citera
2008-07-03, 21:18
Medlem
Oldiebutgoldies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Jag använder Inderal vid liknande tillfällen. Fungerar bra. Man känner sig lugn därför att man beter sig på ett lugnt sätt. Händerna darrar inte, rösten darrar inte, ingen svettning, stabil och bra. Ta det i god tid före , har en lång verkningstid. Ett par tre timmar före ett uppträdande brukar funka bra. Du är dig helt själv och har full koll på läget. Många människor tar detta och det är inte vanebildande. Inte narkotika och inga andra problem i låg dos.

Kan du berätta mer om hur det känns?? Blir det jobbigt att gå i trappor? Blir man andfådd som fan eller? Hur länge sitter effekten i? När kan man springa/träna igen efter att ha tagit en tablett??
Andra biverkningar?
Citera
2008-07-04, 21:55
Medlem
Millicents avatar
Jag tror du tänker lite grunt ts.

Du har säkert läst och jämfört läkemedel, eller har ngn bekant som äter inderal för liknande sociala bekymmer. Men det är inte så lätt, de flesta läkemedel i den här klassen, detta enligt mig förstås, har ingen förmåga att pricka in endast individens problem, man kanske läser att inderal fungerar för ens åkomma, men medicinen är oftast bredare än patientens personliga problem, den bedövar inte så punktvis.

Bla bla bla. Jag är hög. Det jag menar är att det är så långt ifrån självklart du kan komma att inderal skulle hjälpa dig och punkt slut. Dock har jag en stor aning om var detta preparat eller liknande kan köpas. Men det tar vi sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in