2009-09-08, 20:37
Medlem
En kompis till mig har problem med sitt internet. Han säger att han får upp "Sidan kan inte visas".

En annan kompis (mindre vetande) till han var där och kikade och han installerade ett program och rensade bort "spam" dock så misstänker jag att det han kallar spam är något helt annat, temporära filer o.s.v. Han sa att efter detta så funkade det bra i en dag ungefär men sen så fick han upp "Sidan kan inte visas" igen.

Vad kan det vara? Datorn är 5-6 år gammal så det kanske är nätverkskortet som håller på att dö?

EDIT: Han har xp för övrigt...
Citera
2009-09-09, 06:39
Medlem
Ingen??
Citera
2009-09-09, 09:14
Medlem
927s avatar
får han nån ip-adress?
annars är det ju bara ringa supporten
Citera
2009-09-09, 09:30
Medlem
InnocentWar1s avatar
Slår han av modemet eller står det alltid på. Vissa modem som håller på att ge upp, kan ha svårt att vidareförmedla ip-adressen. Då är det således en mismatch mellan dator och modem i fråga om ip-adress.
Citera
2009-09-09, 14:58
Medlem
Protons avatar
Enklaste sättet att diagnosticera nätverksfel är ju att använda kommandotolken(cmd i start -> kör).

Börja med att skriva
Kod:
ping 127.0.0.1
Om du får nåt annat svar än "begäran gjorde timeout" tyder det ju iaf på att nätverkskortet funkar som det ska.

Nästa trick är ju att "pinga" exempelvis google:
Kod:
ping google.com
Då det är en sida som man kan vara säker på att den i praktiken alltid är uppe, dvs inget serverkrångel från deras sida.

Funkar det att pinga den börjar det bli lite joxigare. Då kan man ju fundera på om det krävs nån proxy eller nåt annat jox för att surfa. Ett annat alternativ isf är ju att ringa sin supportavdelning och tala om att man har gjort dessa steg så får dom ta hand om det därifrån.
Citera
2009-09-09, 15:06
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushma
En kompis till mig har problem med sitt internet. Han säger att han får upp "Sidan kan inte visas".

En annan kompis (mindre vetande) till han var där och kikade och han installerade ett program och rensade bort "spam" dock så misstänker jag att det han kallar spam är något helt annat, temporära filer o.s.v. Han sa att efter detta så funkade det bra i en dag ungefär men sen så fick han upp "Sidan kan inte visas" igen.

Vad kan det vara? Datorn är 5-6 år gammal så det kanske är nätverkskortet som håller på att dö?

EDIT: Han har xp för övrigt...

Gäller det alla sidor eller bara vissa?
Citera
2009-09-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Gäller det alla sidor eller bara vissa?
Alla....
Citera
2009-09-10, 20:00
Medlem
Han säger nu att internet kommer till och från, är det fel på datorn eller något annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in