Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-07, 23:22
Medlem
TheCazes avatar
Tjena!

Just nu använder jag en dator som HTPC med XBMC installerat på för att spela upp film och musik på TV:en och hemmabiot.

Men jag skulle nu också behöva en server hemma som jag kan testa projekt och script på.

Skulle jag kunna installera Windows server på den samt installera XBMC för att titta på film och allt sånt på TV:en. Den kommer fortfarande vara kopplat till TV:en, och TV:en kommer vara den enda skärmen inkopplad. För övrigt kommer jag styra den via remote då.

Finns det några nackdelar med detta? Att använda en server dator som både server och mediadator?
Windows server 2003 eller 2008, vilken av dessa två skulle passa bäst för ett sånt här användande av maskinen?
Citera
2009-09-07, 23:49
Medlem
Låter som om det du söker är Dualbot
Citera
2009-09-08, 06:37
Medlem
Är XBMC ett OS eller vadå? (orkar inte googla) om du är ute efter att köra flera olika operativ på datorn så kan du installera ESXi och köra virtuella maskiner.
Citera
2009-09-08, 13:46
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Är XBMC ett OS eller vadå? (orkar inte googla) om du är ute efter att köra flera olika operativ på datorn så kan du installera ESXi och köra virtuella maskiner.
XBMC är ett program, som Media Center.
Citera
2009-09-08, 22:29
jag kör 2003 server + xbmc fungerar bra.
lite jobbigt leta reda på drivare men det gör man bara en gång sedan så fungerar det.
dock vet jag inte hur du ska scripta och kolla på film samtidigt men det löser sig nog ska du se
Senast redigerad av [Hi3G]X 2009-09-08 kl. 22:32.
Citera
2009-09-09, 15:13
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Hi3G]X
jag kör 2003 server + xbmc fungerar bra.
lite jobbigt leta reda på drivare men det gör man bara en gång sedan så fungerar det.
dock vet jag inte hur du ska scripta och kolla på film samtidigt men det löser sig nog ska du se

Jaså, så det fungerar bra också. Då blir det till att köra så jag med.
Självklart tänkte jag inte titta på film och scripta samtidigt.

Vilken version av Windows Server borde jag installera? 2003 eller 2008?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in