2009-09-09, 00:11
Medlem
Whomacks avatar

Jahopp där ser man..har man lärt sig nått nytt i så fall.
Googlade runt lite och hittade lite om ämnet på ett annat forum.

http://www.uk420.com/boards/index.php?showtopic=138268&hl=400w+bulb+600w+balla st
Citera
2009-09-09, 16:10
Medlem
E507s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whomack

Jahopp där ser man..har man lärt sig nått nytt i så fall.
Googlade runt lite och hittade lite om ämnet på ett annat forum.

http://www.uk420.com/boards/index.php?showtopic=138268&hl=400w+bulb+600w+balla st

Ser ju inte lovande ut om man kollar i tråden du länkade!
Men jag kan bara tala efter egen erfarenhet och för mig funkade det. men det är ju inte vetenskapligt provat på något vis från min sida så visst kan livslängden ha varit sämre fast i så fall för lite för att jag skulle reagera.
Citera
2009-09-09, 17:59
Medlem
Whomacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E507
Ser ju inte lovande ut om man kollar i tråden du länkade!
Men jag kan bara tala efter egen erfarenhet och för mig funkade det. men det är ju inte vetenskapligt provat på något vis från min sida så visst kan livslängden ha varit sämre fast i så fall för lite för att jag skulle reagera.

Hehe jag tror dig
Tyckte bara det va konstigt att dem har kitt me 250w lampa o 600w ballast. Säkert tryckfel men endå..

Peace
Citera
2009-09-09, 18:15
Medlem
E507s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whomack
Hehe jag tror dig
Tyckte bara det va konstigt att dem har kitt me 250w lampa o 600w ballast. Säkert tryckfel men endå..

Peace

Japp håller med att det verkar va mysko med 600w ballast ett kitt brukar ju va "rätt" komponerat men om det inte är tryckfel så tycker jag att det är underligt att kittet inte har 400watts ballast istället.
Citera
2010-07-26, 00:20
Medlem
Cojoness avatar
Har i en halv oändlighet nu sökt rundor för att hitta en passande tråd (inte skapa en ny) då min fråga antagligen klassificeras som en nybörjarfråga. Anyway, är tacksam för svar av någon kunnig.

Min kompis (...) funderar på att smälla in ett Secret Jardin D60 tält i en garderob han har tillgänglig.
Garderoben är uppdelad i två delar genom en vägg i mitten och har två skjutdörrar, det finns alltså möjlighet att hålla en halva av garderoben stängd (den delen där tältet ska stå, ingen får se det) och en del öppen (den delen där frisk luft ska få leta sig in till de små liven)

Han har tänkt sig göra detta enligt följande ritning: http://imgsrc.com/imgbank/iwondersom.png

Han har en förhoppning att kunna trycka in en 400W HPS i det här utrymmet trots den begränsade volymen. Detta kräver så vitt han förstår en bra ventilationslösning, så han kommer givetvis se till att det kommer in mycket luft (bra fläkt) och att det åker ut tillräckligt mycket luft.

Det är när det gäller utblåset/utsuget han blir lite fundersam, om han använder sig av Cooltube så monteras den så att säga "runt om" HPS lampan, korrekt?. Cooltuben monterar han sedan på en ventilationsslang, kopplad till kanalfläkten som drar ut luften mot ett utblås i toppen av garderoben. Hans stora fråga är då, var ska kolfiltret sitta?. Ska det sitta på toppen av garderoben så att luften passerar filtret inifrån och ut som sista etapp, eller ska det sitta på cooltuben så att luften passerar kolfiltret utifrån och in som första etapp?

Mvh // Cojones
Om ni har tips på bra HPS, cooltube, kolfilter fläkt för insug/utsug m.m. så uppskattas det mycket.
Citera
2010-07-26, 02:27
Medlem
brisingrs avatar
Exhaust - Fan Kit 355 m³/h - 125mm från Head-Nature
139.95€ inklusive frakt

1 € = 9,43324597 svenska kronor enligt Google

Mvh
Citera
2010-07-26, 02:36
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cojones
Det är när det gäller utblåset/utsuget han blir lite fundersam, om han använder sig av Cooltube så monteras den så att säga "runt om" HPS lampan, korrekt?. Cooltuben monterar han sedan på en ventilationsslang, kopplad till kanalfläkten som drar ut luften mot ett utblås i toppen av garderoben. Hans stora fråga är då, var ska kolfiltret sitta?. Ska det sitta på toppen av garderoben så att luften passerar filtret inifrån och ut som sista etapp, eller ska det sitta på cooltuben så att luften passerar kolfiltret utifrån och in som första etapp?

Mvh // Cojones
Om ni har tips på bra HPS, cooltube, kolfilter fläkt för insug/utsug m.m. så uppskattas det mycket.

Bildbeskrivning på hur du ska koppla kolfilter, cooltube och kanalfläkt
Citera
2010-07-26, 07:00
Medlem
Cojoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Bildbeskrivning på hur du ska koppla kolfilter, cooltube och kanalfläkt

Stort tack.

Men hur menar de att luften går här, först genom kolfilter sen vidare genom allt för att slutligen komma till cooltube och därefter direkt utblås?.

Mvh // Cojones
Citera
2010-07-26, 19:10
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cojones
Stort tack.

Men hur menar de att luften går här, först genom kolfilter sen vidare genom allt för att slutligen komma till cooltube och därefter direkt utblås?.

Mvh // Cojones

Precis! Man ska alltså inte suga ur cooltuben utan blåsa ur den
Citera
2010-07-26, 22:04
Medlem
Cojoness avatar
Citat:

Okej, tack för svaret.

Dock synd, då jag antar att detta innebär att man måste ha både kolfilter, kanalfläkt, cooltube samt ev. ventilationsslangar inuti odlingstältet.

Kolfiltret fyller ju ingen funktion utanför tältet om det nu ska "suga" upp luften, och ska fläkten "blåsa igenom" cooltuben så placeras den väl lämpligast inne i tältet den med. Man kanske hade kunnat göra något meck och få fläkten att hamna utanför tältet och leda luften genom slangar men det blir massa krökar och skit som sänker fläktens effekt antar jag och det har man nog inte råd med om man kör 400WHPS i DR60 tält...

Får fundera vidare...
Citera
2010-07-27, 03:18
Medlem
krekets avatar
Citat:

edit: missförstod en del men fattar nu vad som menas.
Senast redigerad av kreket 2010-07-27 kl. 03:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in