2009-09-06, 13:32
Medlem
Jag har nyligen börjat högskolan och börjat läsa vektorsalgebra. Mitt problem har jag då lite med matriser. Jag förstår det logiska o principerna bakom, men ibland har jag rejäla problem med att få det "snyggt" och på vägen känns det då som att det blir fel. rejält fel! så vet någon ifall det finns en hemsida som hjälper till att lösa mina problem och samtidigt kan lära mig på ett utförligt sätt hur det går till väga?
vet att det finns sidor som wolfgangmatematica men den tar väl inte hand om linjära ekvationsystem på det viset jag letar efter att få lösning på va?

vore otroligt tacksam ifall någon kunde hjälpa till, vill verkligen lära mig!
Citera
2009-09-06, 22:29
Medlem
keranos avatar
inte för att vara elak eller dyligt... men de är otroligt lätt att lära sig... Gauss metod funkar prima
Citera
2009-09-06, 23:17
Medlem
Se till att lära dig istället för att försöka leta efter en sida som kan göra det åt dig.
Citera
2009-09-09, 15:29
Medlem
MKnugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Se till att lära dig istället för att försöka leta efter en sida som kan göra det åt dig.

Han ville ju ha en sida som kunde visa hur man gick tillväga.. +1 här
Citera
2009-09-09, 16:18
Medlem
Finns väl exempel i din lärobok?

Program som Wolfram Mathematica löser givetvis linjära ekvationssytem, men skriver inte ut lösningsgången, och även om de gjorde det skulle det inte tjäna något till då de inte använder direkt Gausselimination.
Citera
2009-09-09, 22:56
Medlem
För att citera min lärare i linjär algebra:
Läraren: If you don't know what to do...
Klassen (i kör): use Gauss-Jordan.

Det finns inga genvägar till att klara högskolematematiken annat är att räkna mycket. Önskar bara att jag förståt det från början, från början av gymnasiet.
Citera
2021-01-31, 03:36
Medlem
GretaEpsteins avatar
Solving systems of linear equations, Matrix calculator

https://matrixcalc.org/en/slu.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem