2009-09-06, 15:48
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Den springande punkten är konstaterandet att "de gör reklam", vilket ju förutsätter att inlägget/signaturen/… upptäckts & vägts mot 1.01, en bedömning som måste vara officiellt avgjord för relevans i fråga.* Inlägg som 1.01-RP:as raderas normalt för att sedan pollas varefter först avgörandet i Outlaw äger bäring och naturligtvis kan underkänna den RP:ande användarens bedömning. Det finns alltså ett antal möjligheter:
> Inlägget raderas men frikänns i Outlaw och återställs därefter.> Originalinlägget raderas och användaren uppmanas att själv reformulera. Detta ex:vis vid typ "lindrig & oavsiktlig dock formell" annonsering = oförsiktig formulering, d.v.s. inlägget i sig är väsentligen OK men oförsiktigt formulerat.
> Urgamla inlägg (av ännu aktiva användare) som bryter mot dagens 1.01-formulering men preskriberats kvarstår givetvis av praktiska skäl men kan raderas vid bump för att skydda andra användare från att med nya svarsinlägg skada sig själva.
> För kvarstående 1.01-brott av redan avstängda användare måste amnestimöjligheten vägas in och jag vet inte om det finns någon rutin med denna i bild.
> …
* Menas med "de gör reklam" inlägg som användare anser utgör reklam eller som moderatorkollegiet officiellt bedömt gör det (skillnad i tid & befogenhet); och menas med "reklam" samma sak som 1.01 inringar (betydelseskillnad, principiell respektive specifik)?
> Inlägget raderas men frikänns i Outlaw och återställs därefter.> Originalinlägget raderas och användaren uppmanas att själv reformulera. Detta ex:vis vid typ "lindrig & oavsiktlig dock formell" annonsering = oförsiktig formulering, d.v.s. inlägget i sig är väsentligen OK men oförsiktigt formulerat.
> Urgamla inlägg (av ännu aktiva användare) som bryter mot dagens 1.01-formulering men preskriberats kvarstår givetvis av praktiska skäl men kan raderas vid bump för att skydda andra användare från att med nya svarsinlägg skada sig själva.
> För kvarstående 1.01-brott av redan avstängda användare måste amnestimöjligheten vägas in och jag vet inte om det finns någon rutin med denna i bild.
> …
* Menas med "de gör reklam" inlägg som användare anser utgör reklam eller som moderatorkollegiet officiellt bedömt gör det (skillnad i tid & befogenhet); och menas med "reklam" samma sak som 1.01 inringar (betydelseskillnad, principiell respektive specifik)?
Problemet verkar ju vara att kunna avgöra vad som är "reklam"? Måste det vara "spam" som i upprepad reklam? Eller räcker det med en enda annons?
Om en medlem länkar till en sida som säljer en bok och medlemmen uppmanar andra att köpa boken, då är det helt klart reklam imo. Men det är uppenbarligen inte lika självklart för andra? Därför är det förvirrande...
Men om jag förstår vad du skriver så kommer inlägget jag åsyftar att återställas om det inte anses vara reklam?
Självklart skulle jag ha skrivit 1.01 eftersom hela tråden handlar om den regeln. Jag skrev helt enkelt fel.