Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-05, 09:57
Medlem
När jag köpte min bärbara dator för två år sedan fick jag ingen Vista-CD utan programmet följde med i datorn och installerades på detta vis istället. Men nu när jag vill formatera om datorn så undrar jag om Vista inte finns någonstans så man slipper köpa ett nytt/ladda ner ett nytt.Dvs att Vista borde ligga någonstans så man kommer åt det i bootningen eller vad det heter?

Är Windows så snåla så de inte stödjer en eventuell omformatering eller vad är det frågan om? Som ni säkert redan har märkt så är jag inget geni inom datorer so be gentle..
Citera
2009-09-05, 10:56
Medlem
skgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degausser
När jag köpte min bärbara dator för två år sedan fick jag ingen Vista-CD utan programmet följde med i datorn och installerades på detta vis istället. Men nu när jag vill formatera om datorn så undrar jag om Vista inte finns någonstans så man slipper köpa ett nytt/ladda ner ett nytt.Dvs att Vista borde ligga någonstans så man kommer åt det i bootningen eller vad det heter?

Är Windows så snåla så de inte stödjer en eventuell omformatering eller vad är det frågan om? Som ni säkert redan har märkt så är jag inget geni inom datorer so be gentle..

Du borde iaf. fått med nån form av återställningsskiva, annars är det inte Windows som är snåla, utan den/de du köpte datorn av.
Citera
2009-09-05, 11:02
Medlem
Delbos avatar
När man köper en laptop med en sådan lösning brukar det finnas alternativ att bränna ut en återställningsskiva. Är lite olika mellan tillverkare dock.
Citera
2009-09-05, 11:04
Medlem
Micke666s avatar
Om du nu inte fått nån skiva med, så är väl din hårddisk partionerad i 2 delar, där den ena delen brukar ligga runt 5-10 gb, i den lilla delen så ligger nog så kallade backup-filer alt recovery-filer.
Citera
2009-09-05, 11:04
Medlem
Men borde det inte finnas något sätt att återställa datorn till fabriksläge utan att använda sig av backup-skivor?
Citera
2009-09-05, 11:09
Medlem
elektronikfreaks avatar
Det där är ett jävla oskick från datorförsäljare/leverantörer att de inte skickar med diskarna till OS när man köper en ny dator oavsett om det bara är en OEM version. Enl min åsikt ska ALLTID diskarna följa med! O självfallet även klisterlapparna som ska sitta klistrade på datorn!
Citera
2009-09-05, 11:40
Medlem
kvartisexs avatar
Jag tror att..

Om du har din produktnyckel så kan du nog surfa in på Microsofts hemsida och beställa en cd-skiva gratis eller för en mycket liten slant. Har för mig att jag såg något sådant i förbifarten då jag senast surfade där.
Citera
2009-09-05, 13:19
Medlem
boostankans avatar
Du kan bränna ut återställningsskivor. Tryck upp "start" sen söker du på "återställning" så kommer det nog upp.

Vill du inte bränna ut några skivor så kan du troligtvis bara starta upp datorn och trycka på någon knapp (det brukar stå vilken denna knapp det rör sig om), och sedan borde du kunna välja att återställa datorn. Det blir samma effekt som om du hade haft skivor, men det är mycket enklare.

Rekommenderar dock att du bränner skivorna någon gång i framtiden iaf för om hårddisken kraschar så måste du köpa nytt OS.
Citera
2009-09-07, 13:30
Medlem
Om jag nu ska ändra prioritet i bootningen för att se om Vista finns, vilken ska jag välja som högsta prio av IDE HDD: ST9120822AS-(S1) och PCI LAN: NVIDIA Boot Agent 232.0529
Citera
2009-09-07, 14:32
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degausser
Om jag nu ska ändra prioritet i bootningen för att se om Vista finns, vilken ska jag välja som högsta prio av IDE HDD: ST9120822AS-(S1) och PCI LAN: NVIDIA Boot Agent 232.0529
IDE HDD är din hårddisk. PCI LAN är ditt nätverkskort. Resten kan du nog räkna ut själv

När du startar datorn ska det stå vad du ska trycka, din BIOS bootar redan IDE HDD när du startar den så det behöver du inte ändra på.

Leta efter "Recovery" när du startar datorn.
Citera
2009-09-07, 15:33
Medlem
Det beror lite på vad du har för märke på datorn men till 99.5% är det alltid F11 lr F12 som är återställningsknappen.
Citera
2009-09-08, 11:18
Medlem
Så vid uppstartningen(ungefär när man ska trycka F2 för att komma in på Bootningen) så ska jag trycka F11 eller F12 för att återställa datorn helt?

PS: Jag har en Acer Aspire 7000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in