2011-01-03, 13:06
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
BUMP!
Väcker tråden till liv med en förhoppning om lite lästips. Jag själv pendlar konstant mellan relativism och positivism beroende på fråga, situation och humör. Jag är å ena sidan högst intresserad av t.ex. evolutionspsykologi, och å andra sidan lika peppad på sociologiska tankegångar (t.ex. Giddens) som ofta bygger åtminstone delvis på konstruktivistiska resonemang. För mig behöver det ena inte alltid utesluta det andra, men ibland känner jag mig hopplöst vilse i diskursen. Framför allt kan det vara ganska snårigt att diskutera med extrema socialkonstruktivister/relativister/antipositivister, inte minst för att dessa ofta (ironiskt nog) har ganska befästa och starka åsikter kring just det ämne de vurmar för (typiskt sett klass/genus). Jag är t.ex. intresserad av feminism, men upplever inte att socialkonstruktivistiska ansatser leder särskilt mycket längre än till diffust gnäll, och dessutom undergräver sin egen filosofiska utgångspunkt genom att lyfta fram ett sätt som bättre än ett annat. Jag kan uppleva att slutsatsen bestäms innan argumentationen, vilket gör att konstruktivistiska undersökningar ofta känns som en kamp mot att okritiskt befästa den egna ståndpunkten.

Mot bakgrund av denna långrandiga inledning är min fråga: känner någon till en bok eller artikel som på ett greppbart sätt belyser typiska konstruktivistiska fallgropar, antingen i allmänhet eller inom t.ex. klass- och/eller genusanalys? Någon författare man bör kolla upp? Tacksam för tips!

Ian Hacking: Social Konstruktion av vad? Thales 2000
Citera
2011-01-03, 23:20
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ian Hacking: Social Konstruktion av vad? Thales 2000
Tack, ska läsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera