2010-09-19, 08:48
Moderator
skunkensunes avatar
// Trådar sammanslagna.

mod
Citera
2010-09-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgonsus
Jag drog det som en parallell då båda är genom historien är kontroversiella politiska tänkare. Enda skillnaden är att Marx aldrig fick ett eget land att förfoga över.

Edit, stavfel.
Nu finns det ju faktiskt fler skillnader än så då Marx' kommunism inte gick ut på att avrätta människor för att de var svaga eller oliktänkande.
Citera
2026-04-18, 14:06
Medlem
Nix-registrets avatar
När Mona Sahlin var Socialdemokraternas partiledare sade hon i ett tal eller en partiledardebatt att varje svensk stad ska få ett eget Rock city. Formuleringen har hängt kvar i mitt bakhuvud och den kommer fram ibland när någon presenterar ett förslag som är avsett att låta ungdomligt.

Men vad var egentligen Rock city och vad gick förslaget ut på rent konkret? Jag antar att det inte var ett rent infall från Mona, utan att det faktiskt stod Rock city i något sossedokument från den tiden.

När jag söker på Rock city får jag upp texter som förklarar att det var en institution som växte fram ur Hultsfredsfestivalen. Idag finns inte festivalen kvar men Rock city fortsätter att erbjuda lokaler till evenemang i Hultsfred. Är detta samma Rock city som Mona Sahlin talade om eller något annat? Det står att Rock city har varit inblandat i utbildningar, men det verkar alltid ha varit något specifikt för Hultsfred, inte ett allmängiltigt koncept.

"Och så växte idén om Rock City fram. Tanken var att eftersom så många av marknadens aktörer ändå möts i Hultsfred under festivalen, vore det dumt att inte utnyttja detta nätverk.
...
Rock City i samarbete med Studiefrämjandet och Valla folkhögskola driver också en utbildning i evenemangsproduktion. Studierna är förlagda till Valla folkhögskola i Linköping och Rock City i Hultsfred."

Bilaga 2. Från Rockparty till musikindustri, s. 49f

I en artikel om Hultsfredsfestivalens konkurs står det att det fanns en gymnasielinje i Hultsfred som hette Rock city. Artikeln nämner att Mona Sahlins dotter jobbade med festivalen, så det pekar mot att det på något vänster ändå var detta Rock city hon ville rulla ut över hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in