2009-09-03, 19:52
Medlem
Wine.s avatar
Jag brukar chatta med en polare på Windows Live Messenger om allt mellan himmel och jord och igår halkade vi in på ämnet Katter.
Jag skrev att en katt kurrar men polarn skrev att de spinner. Så jag har desperat sökt på FB och googlat för att få ett svar på detta, men utan resultat.

Så jag skulle vilja veta om ni säger att katter kurrar eller spinner, om orden är synonymer eller betyder olika saker.
Senast redigerad av Wine. 2009-09-03 kl. 20:00.
Citera
2009-09-03, 19:55
Medlem
Poddes avatar
Katter spinner, det vet väl alla?
Citera
2009-09-03, 19:56
Medlem
Trigraphs avatar
Det heter spinner, inget annat. Har aldrig hört någon annan använda ordet "kurra". Inte om katter i vilket fall.

Saol säger:

http://img190.imageshack.us/img190/4402/spinner.png
Citera
2009-09-03, 20:17
Medlem
Jag säger båda, men det korrekta ska nog vara spinner. Kurrar låter bara sött!
Citera
2009-09-03, 20:35
Medlem
Prawler646s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hera.
Jag säger båda, men det korrekta ska nog vara spinner. Kurrar låter bara sött!
Kurrar gör en mage... Spinner gör en katt

-Min mage spinner
Citera
2009-09-03, 20:46
Medlem
Egon3s avatar
Metaforerna från hantverk och jordbruk kommer alltmer i bakgrunden. Kattens spinnande jämfördes med ljudet från en spinnrock, där surret kom från en spole/bobin i vars nav tråden spanns från linnefibrer eller ull. Bobinen var primitivt lagrad och gick med relativt högd varvtal, hög utväxling och viss obalans. Surret var modulerat med en frekvens strax under en Hertz, svarande mot trampans drivning.

Min gissning är att en generation från nu kommer de flesta katter att kurra. Samtidigt kan man göra en åtskillnad. Spinnandet är kontinuerligt, typiskt medan katten vilar i solen och smälter proteinmix. Vi uppfattar surret som tack för lungmos med makrillsmak. Spinnandet är i förekommande fall en signal till kattungarna att äta och växa. En katt kan ge ifrån sig ett mera kortvarigt kurrande, en signal av otålighet eller osäkerhet innan nivån tiggeri eller klagomål medelst jamande sätter in.

Bild på spinnrock – dock saknas rem/remmar som vanligen var lädersnören:
http://www.sorbyn-sundsnas.se/spinnrock.jpg
Senast redigerad av Egon3 2009-09-03 kl. 20:57.
Citera
2009-09-03, 23:44
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wine.
Jag brukar chatta med en polare på Windows Live Messenger om allt mellan himmel och jord och igår halkade vi in på ämnet Katter.
Jag skrev att en katt kurrar men polarn skrev att de spinner. Så jag har desperat sökt på FB och googlat för att få ett svar på detta, men utan resultat.

Så jag skulle vilja veta om ni säger att katter kurrar eller spinner, om orden är synonymer eller betyder olika saker.

De gör både och. En snabb koll i Svenska Akademiens Ordbok ger vid handen att de spinner hos Eyvind Johnson men kurrar hos Hjalmar Sjöberg... Själv har jag aldrig hört att de skulle kurra tidigare, men man lär sig nånting nytt varje dag... En Googlesökning säger 5:2 till förmån för "katten spinner", vilka växlar man nu ska dra på det.
Citera
2009-09-04, 03:26
Medlem
Tjohildas avatar
Jag (kattmänniska) säger alltid "kurrar".
Citera
2009-09-04, 10:28
Medlem
schizophrenias avatar
Svenskt dialektlexikon: ordbok öfver svenska allmogespråket skriver bl.a. som följer under uppslagsordet kórra:
KóRRA, kurra ... spinna; om katten. ”Katten kórrar (el. kurrar)” ...
NEO skriver bl.a. följande under kurra:
kurra ... ofta med antydan om belåtenhet e.d.: duvorna ~r och kuttrar oblygt; hennes ~nde och spinnande röst
HIST.: sedan ca 1600; ljudhärmande
Hur skiljer sig en kurrande och spinnande röst från en som enbart är kurrande, eller från en som enbart är spinnande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in