2024-12-11, 11:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Har inte sett filmen men med tanke på att filmen heter ”skabbräv” så gissar jag på det.

Om det är TS som döpt filen så är mitt råd att kolla upp mårdhund som har vissa likheter med räv. Dessa får man väl dessutom skjuta mer eller mindre hur som helst.
Citera
2024-12-11, 11:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag vet inte..
Här är en skabbräv:

https://youtu.be/IP6qKJqNCR4?t=339

Räv med eller utan skabb ser jag att det inte är, jag vet inte varför jag döpte filen som jag gjorde men det spelar ingen roll.

Lo-djur tyckte jag det såg lite grann ut som fast mindre och kortare ben.. Ska kanske gå ut igen och kolla om jag hittar nåt tassavtryck. Mårdhund?! Hur fasen ser en mårdhund ut???
Citera
2024-12-11, 11:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har inte sett filmen men med tanke på att filmen heter ”skabbräv” så gissar jag på det.

Om det är TS som döpt filen så är mitt råd att kolla upp mårdhund som har vissa likheter med räv. Dessa får man väl dessutom skjuta mer eller mindre hur som helst.

Du sa det ta mig fasen samtidigt som jag kom på det... Googlar för fullt nu..

Edit: Kan mycket väl vara en vårdhund... Även om jag kom på det samtidigt får jag tacka!
Citera
2024-12-11, 11:38
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Var ute och upptäckte den här lila krabaten som jag först trodde var en iller, att det var fel ser jag men vad sjutton är det för djur? Video finns i länken.

https://delafil.se/dfbfaedf1da03b8a/skabbräv.m4v

Lite svårt att se på videon (jag lyckades inte zooma in heller), men för mig ser det ut som att det skulle kunna vara en vanlig rödräv. Vissa rödrävar kan vara mörka eller till och med nästan svarta. Var i landet är det filmat? Det skulle kunna vara exempelvis en mårdhund, beroende på var i landet det är. Svårt att avgöra storlek på video också.
Senast redigerad av Aimbert 2024-12-11 kl. 11:41.
Citera
2024-12-11, 11:39
Medlem
Venators avatar
Citat:
Var ute och upptäckte den här lila krabaten som jag först trodde var en iller, att det var fel ser jag men vad sjutton är det för djur? Video finns i länken.

https://delafil.se/dfbfaedf1da03b8a/skabbräv.m4v

Jag tycker det ser ut som en katt?
Citera
2024-12-11, 11:41
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Lite svårt att se på videon (jag lyckades inte zooma in heller), men för mig ser det ut som en vanlig rödräv. Vissa rödrävar kan vara mörka eller till och med nästan svarta. Var i landet är det filmat?

Västernorrland. Räv var det definitivt inte... Ska kolla videon igen själv, jag tror det kan ha vart en mårdhund. Tyvärr kom det lite hinder vägen så jag kom inte så nära som jag hade önskat så det var full zoom hela tiden.
Citera
2024-12-11, 11:43
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag tycker det ser ut som en katt?

Får kanske lägga upp den första videon också där man ser den i profil...
Citera
2024-12-11, 11:45
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Västernorrland. Räv var det definitivt inte... Ska kolla videon igen själv, jag tror det kan ha vart en mårdhund. Tyvärr kom det lite hinder vägen så jag kom inte så nära som jag hade önskat så det var full zoom hela tiden.

Då kan det ju absolut vara mårdhund. Särskilt kring Höga kusten har ju en hel del mårdhundar setts.

Citat:
Får kanske lägga upp den första videon också där man ser den i profil...

Ja, det hade ju varit kanon!
Citera
2024-12-11, 11:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Edit: Kan mycket väl vara en vårdhund... Även om jag kom på det samtidigt får jag tacka!

Ingen fara, du kan få dela på prischecken🤣
Har du bara en bössa med licens så tror jag du kan skjuta dessa mer eller mindre hur fan som helst och vart som helst.
Hörde talas om någon som ska ha skjutit från bilen på större väg då denne sett en mårdhund. Givetvis var bilen parkerad.
Dubbelkolla innan du skjuter om jag kan ha fel.
Citera
2024-12-11, 12:08
Avslutad
Citat:

Kan inte ladda ner din film, gråter.

Bor själv i Västernorrland och såg ett weird djur för några nätter sedan. Hajade till och tog fram mobilen och filmade på snap men tror inte det går att ta fram gamla snaps.

Googlade i alla fall och jag såg nog en mårdhund. Den var avlång som en tax men ändå rejäl, där och då tänkte jag på en sönderdopad katt, fast ful. Tänk om vi såg samma djur.

Edit: Tycker den såg den såhär, fast mörk, kanske svart; https://www.jaktojagare.se/wp-content/uploads/2021/11/mardhund-17.jpg

Den kom och lufsa förbi mig helt obrydd och drog mot stan.
Senast redigerad av Slitnapjux 2024-12-11 kl. 12:12.
Citera
2024-12-11, 12:12
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitnapjux
Kan inte ladda ner din film, gråter.

Bor också i Västernorrland och såg ett weird djur för några nätter sedan. Hajade till och tog fram mobilen och filmade på snap men tror inte det går att ta fram gamla snaps.

Googlade i alla fall och jag såg nog en mårdhund. Den var avlång som en tax men ändå rejäl, där och då tänkte jag på en sönderdopad katt. Tänk om vi såg samma djur.

Edit: Tycker såhär såg den ut, fast mörk, kanske svart; https://www.jaktojagare.se/wp-content/uploads/2021/11/mardhund-17.jpg

Den kom och lufsa förbi mig helt obrydd och drog mot stan.

Typ sönderdopad katt kändes som en bra beskrivning. Jag kan ju säga att jag nu när jag ser videon tycker att det ser ut som en vanlig katt men det var det definitivt inte. Första filmen var det tyvärr inte mycket mer än en prick att se.
Citera
2024-12-11, 12:13
Avslutad
Citat:
Typ sönderdopad katt kändes som en bra beskrivning. Jag kan ju säga att jag nu när jag ser videon tycker att det ser ut som en vanlig katt men det var det definitivt inte. Första filmen var det tyvärr inte mycket mer än en prick att se.

https://www.jaktojagare.se/wp-content/uploads/2021/11/mardhund-17.jpg lik?

Man såg på min snap att det var en rejäl pjäs. Filmade och skickade vidare som snap, kan den videon ligga kvar någonstans? I så fall skulle jag kunna slänga upp den här.
Senast redigerad av Slitnapjux 2024-12-11 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in