Citat:
Ursprungligen postat av
HardstyleInMyHeart
I Sverige får man göra abort fram tom v 18. Efter detta får man göra abort om sos.styrelsen godkänner, fram tom v 22. Efter detta klarar sig fostret utanför mammans kropp om fostret får hjälp från vården. Det är väl ändå ganska rimligt?
Och när det kommer till varför du är emot abort:
Jag tycker inte att man kan vara emot abort bara för att folk slarvar med skydd. Jag håller med dig om att man inte ska kunna använda abort som ett preventivmedel, men det förekommer misstag, som leder till att kvinnan blir gravid. Ska en 16-årig tjej som blir gravid inte få utföra abort i exempelvis v 5 eftersom det är ett "liv"? Det är inget människoliv. Det är förstadiet till människoliv. Och i lagboken står det klart och tydligt att mord/dråp är när man tar en annan människas liv, och därför är det inget mord.
Alternativet blir ju att en kvinna utför abort illegalt, och då öker riskerna väldigt mycket. Behåll abort och utför det professionellt inom sjukvården, istället för att låta kvinnan lösa det själv.
Okej, så v5 är förstadie till liv. När exakt blir det ett liv? Går det dra den gränsen?
Jag gillar inte relativism. Eftersom det inte går att avgöra när ett foster övergår i människa så går det inte heller avgöra när en abort övergår i mord. För mig är det därför fullständigt självklart att vara negativt inställd till abort. Jag likställer det till att vara negativt inställd till att göra saker som ev. dödar en människa. Och som sagt, det finns inget svar. Det kanske är okej att ta bort barn som är under 3 månader gamla. De är inte smartare än en hund man tvingas avliva för att den annars hamnar på gatan, och dem dödar man på löpande band runt om på jorden.
Eller relativiserade jag lite för mycket nu?
Att mörda är inte rätt, oavsett vad socialstyrelser eller lagbok säger om saken. Kan man inte avgöra när ett foster övergår i människoliv så går det inte heller säga när abort är okej. Simple as that.
Kvinnans rätt till ett liv som barnlös tonåring står inte över en annan persons rätt till liv, så kvinnans förehavanden är helt irrelevanta för tråden, tycker jag.