Citat:
Ursprungligen postat av frassekatt
Hej.
Tänkte börja med att idiotförklara mig själv genom att ställa en typ av fråga som egentligen inte går att svara på, men va fan...
Som rubriken lyder så väger jag två aktierköp mot varandra; Know-IT och Meda. Har inte gjort någon egen avancerad analys av företagen utan går mest på rekommendationer från "experterna".
Riskvilligheten är hyfsad, det handlar inte om några jättesummor och tidshorisonten mellan ett till två år.
Så, vad anser ni talar för/mot dessa aktier ställda mot varandra.
/F
Know-IT har rallat över 100 % sen årsskiftet, Meda upp bara 14 % efter mycket stark delårsrapport. Know-IT har frikostigare utdelning, men jag tror på Meda i dessa tider.
I dessa mörkrets tider, när börsvågorna virvlar runt skeppen och oroliga ekonomiska vindar blåser in över en överoptimistisk börsflotta, när fyrarna ej längre syns till, det är då trygga hamnar som Meda är efterlängtade. Ute på det stora börshavet finns många grund, men småspararna kör utan kompass, trots isvarningar och ett annalkande väderomslag. Spararna har ökat farten, utan att dimman på haven lättat, kanske står nästa motgång för hörnet? Det starkast lysande fyrsegmentet vid dessa tider är läkemedel som kommer stå stabilt vid nästa våg neråt. Blir September lika illa som befarat kommer Know-IT gå på grund, medan Meda inte kommer göra det.