2009-09-01, 20:49
Medlem
Hej.

Tänkte börja med att idiotförklara mig själv genom att ställa en typ av fråga som egentligen inte går att svara på, men va fan...

Som rubriken lyder så väger jag två aktierköp mot varandra; Know-IT och Meda. Har inte gjort någon egen avancerad analys av företagen utan går mest på rekommendationer från "experterna".

Riskvilligheten är hyfsad, det handlar inte om några jättesummor och tidshorisonten mellan ett till två år.

Så, vad anser ni talar för/mot dessa aktier ställda mot varandra.

/F
Citera
2009-09-01, 21:16
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frassekatt
Hej.

Tänkte börja med att idiotförklara mig själv genom att ställa en typ av fråga som egentligen inte går att svara på, men va fan...

Som rubriken lyder så väger jag två aktierköp mot varandra; Know-IT och Meda. Har inte gjort någon egen avancerad analys av företagen utan går mest på rekommendationer från "experterna".

Riskvilligheten är hyfsad, det handlar inte om några jättesummor och tidshorisonten mellan ett till två år.

Så, vad anser ni talar för/mot dessa aktier ställda mot varandra.

/F

Know-IT har rallat över 100 % sen årsskiftet, Meda upp bara 14 % efter mycket stark delårsrapport. Know-IT har frikostigare utdelning, men jag tror på Meda i dessa tider.

I dessa mörkrets tider, när börsvågorna virvlar runt skeppen och oroliga ekonomiska vindar blåser in över en överoptimistisk börsflotta, när fyrarna ej längre syns till, det är då trygga hamnar som Meda är efterlängtade. Ute på det stora börshavet finns många grund, men småspararna kör utan kompass, trots isvarningar och ett annalkande väderomslag. Spararna har ökat farten, utan att dimman på haven lättat, kanske står nästa motgång för hörnet? Det starkast lysande fyrsegmentet vid dessa tider är läkemedel som kommer stå stabilt vid nästa våg neråt. Blir September lika illa som befarat kommer Know-IT gå på grund, medan Meda inte kommer göra det.
Citera
2009-09-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Know-IT har rallat över 100 % sen årsskiftet, Meda upp bara 14 % efter mycket stark delårsrapport. Know-IT har frikostigare utdelning, men jag tror på Meda i dessa tider.

I dessa mörkrets tider, när börsvågorna virvlar runt skeppen och oroliga ekonomiska vindar blåser in över en överoptimistisk börsflotta, när fyrarna ej längre syns till, det är då trygga hamnar som Meda är efterlängtade. Ute på det stora börshavet finns många grund, men småspararna kör utan kompass, trots isvarningar och ett annalkande väderomslag. Spararna har ökat farten, utan att dimman på haven lättat, kanske står nästa motgång för hörnet? Det starkast lysande fyrsegmentet vid dessa tider är läkemedel som kommer stå stabilt vid nästa våg neråt. Blir September lika illa som befarat kommer Know-IT gå på grund, medan Meda inte kommer göra det.

Jag tackar för svaret och lyfter på hatten för den poetiska formuleringen!

/F
Citera
2009-09-01, 22:20
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Jag tackar för svaret och lyfter på hatten för den poetiska formuleringen!

/F

Hur ser din portfölj ut i övrigt?
Citera
2009-09-01, 22:26
Medlem
Citat:
Hur ser din portfölj ut i övrigt?

Ganska spretig skulle jag nog säga.

Huvuddelen i traditionella stora bolag som Nokia; Swedbank, Nordea, SSAB och en mindre del i typ PA Resources och Tripep. Tanken är väl egentligen att försöka dra nytta av de, i mina ögon, låga kurserna i dagsläget och köpa upp ett antal aktier att "sitta på" en tid framöver.

Har dock ingen uttalad strategi egentligen

/F
Citera
2009-09-01, 22:32
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ganska spretig skulle jag nog säga.

Huvuddelen i traditionella stora bolag som Nokia; Swedbank, Nordea, SSAB och en mindre del i typ PA Resources och Tripep. Tanken är väl egentligen att försöka dra nytta av de, i mina ögon, låga kurserna i dagsläget och köpa upp ett antal aktier att "sitta på" en tid framöver.

Har dock ingen uttalad strategi egentligen

/F

Om du menar spretig som i diversifierad så är det bara bra
Varför väljer du mellan just Know-IT och Meda, enligt mig existerar betydligt intressantare bolag på börsen i nuläget.
Citera
2009-09-02, 07:13
Medlem
Citat:
Varför väljer du mellan just Know-IT och Meda, enligt mig existerar betydligt intressantare bolag på börsen i nuläget.

Tyvärr är den mer åt "det-har-liksom-bara-blivit-så-diversifierad" än genom en genomtänkt köps/sälj-strategi.

Det är delvis också därför jag nu sneglar på dessa två bolag; jag ligger helt utan innehav i både IT och läkemedel och tänkte nu försöka att skapa en balans i påsen med aktier.

Men har du förslag på några andra intressanta bolag i dessa sektorer så är jag naturligvis idel öra.

Med vänlig hälsning
F
Citera
2009-09-02, 07:18
Medlem
ShineCitys avatar
Citat:
Vilka är dessa?
Citera
2009-09-02, 15:34
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShineCity
Vilka är dessa?

Det är bland småbolagen de riktiga guldkornen hittas.

Bolag på Smallcap jag gillar är:

Midway Holding
Acap Invest
Transatlantic

I övrigt gillar jag stålbolagen som kan bli köpvärda om börsen fortsätter rekylera ner, dessa har upp emot 200 % till ATH, tror efterfrågan kommer igång igen. Vostok Nafta handlas under 23 kronor och ser intressant ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in