2009-09-01, 13:48
Medlem
Aspsusas avatar
Jag har försökt hitta ett lämpligt forum för detta, men misslyckats såtillvida att jag fortfarande inte ens är helt på det klara om det ens är tillåtet/önskvärt att diskutera moderering utgående från specifika trådar eller områden.

Existerar det något forum på FB där "meta-diskussioner" av olika slag är välkomna? Eller är detta rätt ställe, och flashbackare tenderar bara att inte vara speciellt intresserade av meta-diskussioner?

Sedan från det allmänna till det mera specifika:

Svininfluensa-tråden i Medicin och hälsa har nu 5337 inlägg.
Däribland många intressanta, men också en helt otrolig mängd som antingen är skräp, trollning eller bara annars Off-Topic.

Den mest irriterande kategorin är mängden inlägg som förfäktar olika grad av paranoia vis-a-vis vaccin. Det har startats en handfull trådar som specifikt inriktar sig på vaccin i samband med influensan, både i Medicin och hälsa och i andra forum, men det tycks inte hjälpa.

En annan irriterande kategori är de inlägg, formellt OnTopic, som går ungefär såhär: "Hej, igår pussade jag en brud, nu har jag hört att hon blivit snuvig. Själv har jag litet ont i halsen. Kommer jag att dö nu?"

Skulle det vara möjligt att få till en litet hårdare moderering av just den här tråden?
Eller - allra helst IMT - en omstrukturering av Svinfluensa-diskussionerna? Att hålla precis allt i samma tråd kanske inte mera är helt ändamålsenligt eller befrämjande för en givande diskussion.
Citera
2009-09-01, 15:18
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Lösningen:

https://www.flashback.org/showthread.php?t=951568

Skicka rp på inlägg eller hela trådar.
Citera
2009-09-01, 16:12
Medlem
Aspsusas avatar
Jepp, det vet jag (och har använt ett antal gånger).

Men min generella fråga gällde alltså om det finns, och i så fall var, ett lämpligt forum för att diskutera olika möjligheter att hantera specifika problemtrådar.

Till exempel just svininfluensatråden.
I skrivande stund 5361 inlägg, och sedan den startade för dryga fyra månader sedan har jag ofta funderat om inte det inte vore en god idé att splittra den i några undertrådar, men eftersom jag inte riktigt hittat något ställe att ta upp den frågan så har jag låtit det vara.

Idag råkade jag ha mera tid, och det råkade igen ramla in en hel hop anti-vax inlägg - debatten om huruvida tiomersal hänger ihop med autism eller ej är ju definitivt avtrådes, men verkar ha blivit en ständigt uppdykande företeelse.

Mitt ödmjuka förslag skulle vara att låsa den nuvarande mastodont-tråden, och istället skapa EN tråd om den Nya Influensan i allmänhet, EN tråd om vaccin med speciell fokus på vaccin mot grishostan, och EN tråd för mera personliga frågor i stil med "min flickvän har feber, borde jag vara hemma från skolan" och "vågar jag resa till Australien nästa vecka?".

Synpunkter?
Citera
2009-09-01, 18:05
Medlem
Snövits avatar
Skicka pm med dina idéer och förslag till berörda moderatorer annars är det rätt ställa att diskutera det i denna forumdel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in