2009-08-31, 09:03
Medlem
Har en tabell(dokument) som är fylld med en massa dokument relaterad information(filnamn, osv)
Dessa ska sedan kopplas ihop med en massa andra tabeller. Där varje post i de andra tabellerna kan vara kopplad till en eller flera dokument.
Som jag ser då så finns det plötsligt två andra design val:
Alt 1. endera utöka dokument tabellen med andra tabellers nycklar men det känns inte heller bra eftersom det blir en massa tomma fält eftersom varje dokument är bara knytet till en typ av tabell.
Alt 2. Skapa en ny tabell som bara innehåller fyra kolumner dvs
ID,koppladtabell,koppladtabellensid,dokumentid men det känns rörigt och bökigt och inte rakt och rent.
Så min fråga är vilket alternativ skulle ni använda eller skulle ni göra på något helt annat sätt?
Citera
2009-08-31, 13:27
Medlem
Det finns ett alternativ till om jag förstod rätt hur du menade med de andra två.

För varje tabell som ska kunna koppla mot ett dokument så skapar du en mappningstabell som bara innehåller dokument id och id i den andra tabellen.

Exempelvis för att mappa tabellern:
Folder (FolderId, Something)
Emails (MailId, Title)

Med tabellen:
Dokuments (DocId, Namn)

Så skapar du tabellerna:
FolderDocuments (FolderId, DocId)
EmailDocuments (MailId, DocId)
Citera
2009-08-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zl33py
Det finns ett alternativ till om jag förstod rätt hur du menade med de andra två.

För varje tabell som ska kunna koppla mot ett dokument så skapar du en mappningstabell som bara innehåller dokument id och id i den andra tabellen.

Exempelvis för att mappa tabellern:
Folder (FolderId, Something)
Emails (MailId, Title)

Med tabellen:
Dokuments (DocId, Namn)

Så skapar du tabellerna:
FolderDocuments (FolderId, DocId)
EmailDocuments (MailId, DocId)
Jag gjorde precis som du hade förslagit
Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera