2011-05-14, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så då äter du inte julskinka heller?

Det enda problemet med flintastek är den där förbaskade marinaden. Om man kan få tag i färsk flintastek, dvs omarinerad så är det absolut inget fel på denna styckningsdetalj.

~Paul~

Läs på om vad flintastek innehåller så kanske du inte vill äta det längre.
Citera
2011-05-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitibyx
Läs på om vad flintastek innehåller så kanske du inte vill äta det längre.

Flintastek = skinka med ben utskuren i skivor ? Samma detalj på grisen som vi äter som julskinka.

Vad innehåller det som är dåligt ?
Citera
2011-05-14, 23:01
Medlem
Han syftar på det som finns i marinaden, inte själva köttet.
Menar han köttet kanske han borde läsa på lite...
Citera
2011-05-15, 07:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anifas
Han syftar på det som finns i marinaden, inte själva köttet.
Menar han köttet kanske han borde läsa på lite...
Om han nu menar marinaden så borde han ha skrivit det. Jag har dessutom redan tagit upp problemet med marinaden utan att Skitbyx reagerade på det.

Flintastek är som sagt en bit ur samma anatomiska område som julskinka. Den enda skillnaden är att man lämnar kvar benet och skär biten tvärs över i stället för att bena ut köttet på längden och binda ihop det (julskinka).

Intrigen tätnar .

~Paul~
Citera
2011-05-15, 11:27
Medlem
erlgs avatar
Flanksteken är en jättefin del, både på nöt och älg. Lite beroende på hur länge djuret har hängt kan den vara lite seg. Detta är en styckdetalj som mår bra av att kryddas med mortlad färsk rosmarin, timjan, enbär och svartpeppar och sedan bankas kärleksfullt med den klassiska mörningshammaren. Då kommer den att smälta i munnen.
Citera
2011-05-15, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, det var för väl att du lyckades! Bag in Box får väl duga. Vad för sort? Det var väl rött åtminstone?

~Paul~

Det var Castillo De Anna. Jag hade faktiskt köpt ett finare vitt tidigare på dagen då jag hade skaldjursplaner. Dock var det ganska urplockat i fiskdisken. Det vita fick bli matlagningsvin (dvs dracks av kocken under matlagningsprocessen)

Bifogar ett foto på resultatet.

Bild på flanksteken
Citera
2011-05-15, 12:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Det var Castillo De Anna. Jag hade faktiskt köpt ett finare vitt tidigare på dagen då jag hade skaldjursplaner. Dock var det ganska urplockat i fiskdisken. Det vita fick bli matlagningsvin (dvs dracks av kocken under matlagningsprocessen)

Bifogar ett foto på resultatet.

Bild på flanksteken
Ser mycket gott ut. St Anna är helt OK. Jag har dock gått över till Bundustar. Lite mer tryck i det .

~Paul~
Citera
2011-05-15, 16:56
Medlem
CimGoodFellas avatar
Grillade själv flankstek för ett par dagar sedan och eftersom det blev bland det godaste jag lagat någonsin måste jag dela med mig av tekniken.
Ta en halv flankstek ca:700g och gnid in med grovkrossad svartpeppar, täck sedan med ett rejält lager medelgrovt salt. Jag menar rejält det ska se ut som du gravar köttbiten. (Ja salt drar ut en del vätska men osmos hjälper att smaksätta köttbiten. Den blir inte torr jag lovar)
Låt ligga i rumstemperatur i ca: 1h.
Skrapa av det mesta av saltet som inte lösts upp.
Starta din skorstentändare med ungefär ett halvkilo grillkol, snälla använd ej briketter.
När det glöder som bäst i tändröret lägger du flanksteken på gallret och sätter tändröret ovanpå. se till att köttbiten passar under röret innan för säkerhets skull.
Låt den grillas i 90 sekunder sedan lyfter du röret, vänder steken och sätter tillbaka röret i 90 sekunder på andra sidan.
Nu har du fått en underbart karamelliserad yta och kan tömma ut kolen i grillen.
På med steken ovanför kolen och stäng locket i 90 sekunder.
Öppna och vänd den snabbt, låt sen ligga i 90 sekunder till.
Ta ut och lägg under löst aluminiumfolie, låt vila i tio minuter.
Servera med chimmichurri och ett gott bröd.
(Tekniken jag använder är samma som Alton Brown använder i S14E01 "Porterhouse rules" av serien Good Eats om ni sett den.)
Citera
2024-10-20, 02:21
Medlem
Skarparattarns avatar
Så sjukt gott! Enligt mig bättre än Oxfilé!

Bryna köra in i ugnen till 68 grader sen skära upp längs med fibrerna!
Citera
2024-10-20, 13:01
Medlem
Sladdarens avatar
Marinerad grillad skivad / mums
Citera
2024-10-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Så gott att du bumpa upp en 13 år gammal tråd??

På flashback får man skit om man startar nya trådar på ett ämne som finns... Borde du veta med så många inlägg bakom västen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in