Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-28, 11:35
Medlem
Det hela borjade med att jag skulle vara schysst och hjalpa en van med att kopiera filer fran hans kraschade XP burk med moderkortsproblem.

Visst tankte jag och plockade ur hanns IDE harddisk och stoppade in i min dator med win XP. Till saken hor att jag anvander SATA.
Hur som haver jag kopplar in harddisken startar upp Windows Xp fran min HDD, valt i BIOS. Windows startar och filerna kopieras.
Nu till Problemet! Nar jag tar ur IDE disken och bootar startar windows som det ska... MEN jag kan inte logga in! inte pa nogot satt. Varken som Admin eller anvandare. Satter jag tillbaka IDE disken kan jag logga in!
Titttar jag under Diskhanteraren ser jag att IDE disken ar satt till C: och swap disk. SATA disken ar D: och systemdisk.
Sa vet nagon om jag har mojlighet att ta bort IDE-disken utan permenenta skador i Windows XP.

Och jo jag ska anvanda ett harddiskkabinett nasta gang!
Citera
2009-08-28, 11:43
Medlem
Psykosams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncg
Det hela borjade med att jag skulle vara schysst och hjalpa en van med att kopiera filer fran hans kraschade XP burk med moderkortsproblem.

Visst tankte jag och plockade ur hanns IDE harddisk och stoppade in i min dator med win XP. Till saken hor att jag anvander SATA.
Hur som haver jag kopplar in harddisken startar upp Windows Xp fran min HDD, valt i BIOS. Windows startar och filerna kopieras.
Nu till Problemet! Nar jag tar ur IDE disken och bootar startar windows som det ska... MEN jag kan inte logga in! inte pa nogot satt. Varken som Admin eller anvandare. Satter jag tillbaka IDE disken kan jag logga in!
Titttar jag under Diskhanteraren ser jag att IDE disken ar satt till C: och swap disk. SATA disken ar D: och systemdisk.
Sa vet nagon om jag har mojlighet att ta bort IDE-disken utan permenenta skador i Windows XP.

Starta datorns boot meny, typ F8?
Starta safe mode med kommandotolken
skriv
%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

fortsätt med instruktionerna som följer på skärmen
Citera
2009-08-28, 11:49
Medlem
Psykosams avatar
alt 2

+ Get the offline registry/password editor from http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/

There's a bootable linux CD image there, which is what I used. You don't have to be linux-aware, since it starts the editor. You do have to be patient, since it's a simple command-line program.

+ Boot the editor CD, and follow the prompts to load the 'Software' registry and go into the full registry editor.

+ Navigate down to the Microsoft/Windows NT/CurrentVersion/Winlogon key, and examine the value of the Userinit subkey. If it's not "C:\WINDOWS\System32\userinit.exe,", then change it. (Note: For some reason, simply changing the value was not enough to get the value change saved back to the Windows registry. I got around this by adding a temporary key and then saving.)

+ Quit and save, then go back through the editor process to make sure the change took.

+ Remove the CD and reboot Windows. You'll have to wait through a chkdsk, but that's a small price to pay for not having to rebuild your system!

+ Run regedit and delete the temporary key you created in HKLM/Software/Microsoft/Windows NT/CurrentVersion/Winlogon

+ Back up your registry
Citera
2009-08-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncg

Sjalvhjalp ska vara bra har jag hort.
Jag hittade just microsofts supportsida som borde losa problemet.
http://support.microsoft.com/kb/223188
Citera
2009-08-28, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosam
Starta datorns boot meny, typ F8?
Starta safe mode med kommandotolken
skriv
%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe

fortsätt med instruktionerna som följer på skärmen

Tack for ett snabbt svar!