Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskjorta
Ungefär så hade jag också föreställt att det måste vara. Skulle inte vara hållbart annars. Folk går ur klubben och nya kommer in och på detta sätt skulle den eventuellt skadliga informationen spridas utanför klubben. Sen blir det ju intriger ibland, som med Driton.

Låt oss säga nu hypotetiskt att klubben har blivit utsatt för något kränkande av person eller klubb X och detta måste hämnas(om man inte heter OMC då förstås). Vem kan ta ett sånt beslut? Måste man fråga presidenten innan? Har man något slags möte? Eller löser man det med så få personers inblandning som möjligt just för att inte sprida informationen mer än nödvändigt?

Beror lite på vad som har hänt. Rent allmänt, som medlem, förväntas du ta vara på dig själv. Så personen/medlemmen skall ju ta hand om något problem själv, du blir ju betraktad som en mes om du inte står upp. Och drar du 'vanära' över klubben kan du bli utsparkad och sedan, beroende på situationen, så kan klubben (via möte eller ledande medlemmar imellan) ta ett beslut att fixa problemet.
Skulle en medlem tex bli förnedrad av ett antal från en annan klubb -kanske hotad med pistol eller påhoppad av flera och medlemmen tog en fight (stod upp) med fick stryk, ja då fixar man detta. Och med mindre än fler inblandade/informerade om detaljerna.
Men som jag skrev, grundkrav på alla medlemmar e att kunna stå upp, du som medlem bär färgerna, inte västen som skall bära upp dig.
Citera
2012-06-27, 12:43
Medlem
Neverdancessobers avatar
Har ett litet dilemma, en kille hade en skuld till mig på xx.xxx sek han har betalat in ett par tusen vill sen inte betala mer fast jag skulle få allt i en klump summa och säger om jag försöker inkassera ska han säga att jag använt klubbens namn. fick detta som sms när jag frågade varför han inte betalat in hela summan. skuld sedel finnes.

hur går man till väga i ett sådant dilemma. har aldrig varit med eller försökt vara med i någon klubb, inte heller har jag sagt att jag har känningar i någon klubb heller.
Senast redigerad av Neverdancessober 2012-06-27 kl. 12:56.
Citera
2012-06-27, 16:01
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampus666
Beror lite på vad som har hänt. Rent allmänt, som medlem, förväntas du ta vara på dig själv. Så personen/medlemmen skall ju ta hand om något problem själv, du blir ju betraktad som en mes om du inte står upp. Och drar du 'vanära' över klubben kan du bli utsparkad och sedan, beroende på situationen, så kan klubben (via möte eller ledande medlemmar imellan) ta ett beslut att fixa problemet.
Skulle en medlem tex bli förnedrad av ett antal från en annan klubb -kanske hotad med pistol eller påhoppad av flera och medlemmen tog en fight (stod upp) med fick stryk, ja då fixar man detta. Och med mindre än fler inblandade/informerade om detaljerna.
Men som jag skrev, grundkrav på alla medlemmar e att kunna stå upp, du som medlem bär färgerna, inte västen som skall bära upp dig.

Ärligt och rakt svar. Uppskattas. Bidrar som vanligt med mycket här.

Det måste ju förekomma en hel del diskussioner "off the record" mellan olika medlemmar vad gäller andra klubbar och vad som komma skall.

Dessutom så blir situationen i Tyskland svår att tolka då du säger att Bandidos inte är involverade och sen att medlemmar visst kan vara det om det nu är så att det uppstått en konflikt och medlemmen helt enkelt på egen han förväntas "fixa" problemet. Finns mycket risker inblandat i att involvera klubben för mycket på det sätt som du beskriver. Dessutom har jag mycket svårt att se varför det ska gå ut information till andra länder om eventuell inblandning på högre nivå.
Senast redigerad av Mesmero 2012-06-27 kl. 16:04.
Citera
2012-06-27, 16:23
Medlem
DallasSkullss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero

Det måste ju förekomma en hel del diskussioner "off the record" mellan olika medlemmar vad gäller andra klubbar och vad som komma skall.

Dessutom så blir situationen i Tyskland svår att tolka då du säger att Bandidos inte är involverade och sen att medlemmar visst kan vara det om det nu är så att det uppstått en konflikt och medlemmen helt enkelt på egen han förväntas "fixa" problemet. Finns mycket risker inblandat i att involvera klubben för mycket på det sätt som du beskriver. Dessutom har jag mycket svårt att se varför det ska gå ut information till andra länder om eventuell inblandning på högre nivå.

Skulle faktiskt vilja säga att det även är ganska stor skillnad mellan länder även om man har samma bylaw, kulturella skillnader såväl som andra som är mer anpassade efter länders lagstiftning.

Dock är min uppfattning att "hojsvängen" i Sverige är som ett jävla kafferep med skvaller om än den ena och än den andra, så även om det sköts snyggare i vissa klubbar typ HA, BMC så vågar jag sticka ut hakan och säga att nog fan skvallras det ganska friskt internt.
För att inte minst nämna snacket mellan supporter grupper etc. det är ju hög "ballhets" faktor om man besitter kunskap om något som bara fullvärdiga egentligen ska ha kunskap om.

Sen kan jag bara hålla med Hampus med flera och säga att har man en "media" som sin källa och baserar sina kunskaper på den så förtjänar man en bitchslap...visst kan man få en hum om saker via media och via det spekulera..

Det är iaf mina spekulationer
Citera
2012-06-27, 18:09
Medlem
Jag hade behållt smset o tryckt han på pengarna han är skyldig.
Skulle dom komma o undra varför man använt eller om man använt klubbens namn så hade jag visat smset för dom.
Betyder att personen i fråga kommer att få mer skit av klubben i fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av Neverdancessober
Har ett litet dilemma, en kille hade en skuld till mig på xx.xxx sek han har betalat in ett par tusen vill sen inte betala mer fast jag skulle få allt i en klump summa och säger om jag försöker inkassera ska han säga att jag använt klubbens namn. fick detta som sms när jag frågade varför han inte betalat in hela summan. skuld sedel finnes.

hur går man till väga i ett sådant dilemma. har aldrig varit med eller försökt vara med i någon klubb, inte heller har jag sagt att jag har känningar i någon klubb heller.
Citera
2012-06-27, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chamoniard
En fråga från en okunnig.

Om jag har förstått de här trådarna rätt så har både HA och BMC spårat ut sedan länge och har de senaste åren gjort bort sig på ett oförlåteligt vis. Många gamla bikers här i tråden ger uttryck för uppgivenhet och förakt och menar att vissa 1%+klubbar har förstört den svenska bikerkulturen.

Min fråga,

Det måste ju finnas en hel del råbarkade typer i de många andra klubbarna. Varför kan inte dessa sluta sig samman i en mer formell allians som ett sätt att försvara sig mot HA och BMC och värna kulturen från deras inflytande?

Inte för att jag håller med dig, men på den tiden rykten började spridas i bikerkretsar om att HA var på väg till Sverige så fanns det i mina trakter några hårdingar som tänkte i samma banor. De försökte få ihop ett gäng som skulle stå upp mot HA och kasta ut dom om de visade sig i närheten. Flera av de här killarna är fortfarande aktiva i hojvärlden, fast numera som fullvärdiga medlemmar i..... Just det: HA.
Citera
2012-06-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero

Nu har jag ju inte skrivit mycket om Tyskland, mer än att de som nu säger att ett europiskt stor-krig e faktum -de skall kanske hold their horses lite grann.
Det var ju en person som lade en hel indicier-kedja som ledde till ett erkännande från en supporter som därefter tog självmord mm. Rätt galet spekulerat i min mening.
Som vi alla vet har det varit (och är) konflikter i Tyskland de senaste 10 åren, men lokalt i Tyskland.
Yes, som du skriver, mycket snack mellan medlemmar om det mesta som sker i omgivningen. Rent allmänt vill man ju ha koll på omgivningen, inte bli tagen med skägget i brevlådan..

Och rent allmänt, rätt få personer i chapter's som e krigs-pittar, många vill spela tuffast på jorden men få e verkligen det. Och alla som kommer ihåg 90-talets konflikt vet hur skit det var. Och ingen vill ha det igen. Ingen.
Citera
2012-06-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DallasSkulls
Skulle faktiskt vilja säga att det även är ganska stor skillnad mellan länder även om man har samma bylaw, kulturella skillnader såväl som andra som är mer anpassade efter länders lagstiftning.

Dock är min uppfattning att "hojsvängen" i Sverige är som ett jävla kafferep med skvaller om än den ena och än den andra, så även om det sköts snyggare i vissa klubbar typ HA, BMC så vågar jag sticka ut hakan och säga att nog fan skvallras det ganska friskt internt.
För att inte minst nämna snacket mellan supporter grupper etc. det är ju hög "ballhets" faktor om man besitter kunskap om något som bara fullvärdiga egentligen ska ha kunskap om.

Sen kan jag bara hålla med Hampus med flera och säga att har man en "media" som sin källa och baserar sina kunskaper på den så förtjänar man en bitchslap...visst kan man få en hum om saker via media och via det spekulera..

Det är iaf mina spekulationer

Håller med dig i det du skriver om supporters och kunskap, och det e ju då det blir lite galet. Dom vill ju vara ballast, supporters alltså, så dom lägger ju gärna till en hel del, vill ju verka farliga och kriminella..
Samma story från en medlem låter ofta helt annorlunda, medlemmarna vill gärna framstå som 'snälla' - men med en underton... Så att folket spekulerar..
Ofta tror folk en massa om klubbarna, något medlemmarna inte har något emot.
Vem vill inte vara ball i andras ögon.. Och få en massa uppmärksamhet och blickar när man går ut, att vara någon. Vill nog de flesta.
Och detta e ochså massmedias fel. Men det e en annan historia.
Citera
2012-06-27, 20:53
Medlem
Lococcos avatar
Citat:
Vem vill inte vara ball i andras ögon.. Och få en massa uppmärksamhet och blickar när man går ut, att vara någon. Vill nog de flesta.
Det är något som dom flesta 15-åringar har ett omåttligt behov av. Sen upptäcker man att det är helt oväsentligt vad andra tycker eftersom dom oxså torkar sig i arslet och får bajslukt på fingrarna.

Behovet att mäta sig mot andra och få andras bekräftelse försvinner. Varför skulle man känna ett behov av respektfulla blickar från såna man inte respekterar mer än sig själv?

Det är brist på självförtroende som skapar behovet att växa i andras ögon. Om jag ser rädsla i nån annans ögon så betvingar jag min egen rädsla. Om jag tilltvingar mig nån annans respekt så återvinner jag min egen.

Dom flesta växer ifrån det behovet.
Citera
2012-06-27, 21:12
Medlem
Citat:
Håller med dig i det du skriver om supporters och kunskap, och det e ju då det blir lite galet. Dom vill ju vara ballast, supporters alltså, så dom lägger ju gärna till en hel del, vill ju verka farliga och kriminella..
Samma story från en medlem låter ofta helt annorlunda, medlemmarna vill gärna framstå som 'snälla' - men med en underton... Så att folket spekulerar..
Ofta tror folk en massa om klubbarna, något medlemmarna inte har något emot.
Och detta e ochså massmedias fel. Men det e en annan historia.

Är väl just det som det mer eller mindre alltid har varit och är än idag. Man söker sig gärna till diverse klubbar (även andra grupperingar/gäng) för att man just vill bli sedd och hörd.
Dagens samhälle fungerar på så sätt att kommer det en MC kille med väst på sig så sätter folk sig direkt i respekt till honom. Sen tycker jag personligen att man inte kan lägga all den skulden på media även om det förstås hjälpt till och målat upp den bilden. Precis som du skriver Hampus så beror det på vad det hela handlar om men skulle vilja påstå att i 9 av 10 fall så står övriga medlemar bakom honom om han inte trampa riktigt ordentligt i klaveret..
Rätta mig gärna om jag har fel då du har bättre koll på ämnet men tror inte direkt att man är speciellt ledsen över att man har denna "bild" från media. Självklart finns det en tanke bakom det hela när det kliver in 3 killar iklädda sina västar och vill ha en bit av kakan. Även om de nu agerar på "egen hand" så finns det ju en anledning att man vill visa upp sin klubbehörighet och har på västarna. I och med denna handling så bör väl klubben mer eller mindre stå bakom det hela eller hur går snacket om detta då det indirekt bli klubben som "utför" det hela.
Citera
2012-06-28, 15:50
Medlem
den.dryges avatar
Nån somvet varför Croe hoppade av HA?
Citera
2012-06-28, 16:16
Medlem
stibkloFs avatar
Hur många Änglar finns egentligen kvar i det fria i Hbg? Det sitter väl ett gäng häktade sen Svineri incidenten?

http://hd.se/skane/2012/06/28/fyra-frihetsberovade-for/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in