Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-25, 10:45
Medlem
realforces avatar
Min polares hårddisk kraschade härom veckan och han bad mig försöka komma åt hans bilder och dyl. eftersom han inte kan någonting alls om datorer egentligen. Jag är inget proffs själv, men jag la in disken i min burk och kunde enkelt ta över två användarkontons dokument. Tyvärr fanns det två konton som var skrivskyddade och som helt enkelt inte gick att bara klicka ur.

Jag antar att det är såhär det ligger till iom att han inte körde med några partitioner, de hade lösenord på två användarkonton i Windows och de är skrivskyddade nu.

Vore hemskt tacksam för hjälp, jag är som sagt inget proffs alls och vet inte om det finns något program som kan hjälpa eller om det finns en ännu enklare lösning.

Om det behövs någon ytterligare info:

Jag kör med XP pro, lagligt och fullt uppdaterat.
Jag kopplade bara in polarns disk som en lagringsdisk.
Citera
2010-09-24, 21:37
Bannlyst
Har ingen aning om det funkar men jag gjorde det när jag pajat en hårddisk och det funkade. öppna datorn och dra ur sladdarna till CD spelaren och stoppa in dem i hårddisken och starta sedan. Då borde den kopiera alla hela filer.
Citera
2010-09-25, 02:01
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realforce
kunde enkelt ta över två användarkontons dokument

Med "ta över", menar du bara att du kopierade dem helt enkelt?

Det låter som om du måste bli ägare till/ändra rättigheter på de gamla profilerna. Högerklicka på katalogerna/egenskaper/säkerhet. Du kommer se en massa tecken som representerar konton som har rättighet, dessa kan inte översättas till namn eftersom din dator inte känner till hans namn (tecknen är säkerhets-ID:t, "SID"). Gå till avancerat-knappen. Bli ägare, ersätt alla undermappar etc. Sedan kan du passa på att lägga till dig själv till rättigheterna också.

Om du inte ser de flikar/knappar jag pratar om har du "enkel fildelning" aktiverat. Ändra gnm verktyg/mappalternativ/visa i valfritt Explorer-fönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in