2009-08-22, 16:35
Medlem
Blommigs avatar
Jag har hamnat i ett tvistemål och ska kräva tillbaka en summa pengar från ett företag där jag var kund. Det har gått ett par år sedan händelsen ägde rum, och jag har förstått det som att jag kan kräva tillbaka beloppet, plus ränta.
Frågan är bara, hur räknar man ut hur mycket räntan är??? Vem bestämmer det??

Jag vore tacksam för tips på detta!
Citera
2009-08-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommig
Jag har hamnat i ett tvistemål och ska kräva tillbaka en summa pengar från ett företag där jag var kund. Det har gått ett par år sedan händelsen ägde rum, och jag har förstått det som att jag kan kräva tillbaka beloppet, plus ränta.
Frågan är bara, hur räknar man ut hur mycket räntan är??? Vem bestämmer det??

Jag vore tacksam för tips på detta!

Om räntan är 10% och tiden är 3 år så blir det exempelvis:
Belopp*1,10^3
Citera
2009-08-22, 18:25
Medlem
Blommigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Om räntan är 10% och tiden är 3 år så blir det exempelvis:
Belopp*1,10^3
Hej, tack, men det jag undrar är hur vet man att det är 10% Vem bestämmer det?
Alltså jag har köpt en tjänst, som sen visat sig vara helt felaktig. Jag ska nu kräva pengarna tillbaka. Jag tänker då kräva själva beloppet samt ränta. (Det var på Polisen de sa att jag borde kräva ränta också). Men vem är det som bestämmer hur hög räntan är? Jag kan väl inte dra till med vad som helst heller, det måste väl regleras nånstans, eller?
Citera
2009-08-22, 18:34
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Alltså jag har köpt en tjänst, som sen visat sig vara helt felaktig. Jag ska nu kräva pengarna tillbaka. Jag tänker då kräva själva beloppet samt ränta. (Det var på Polisen de sa att jag borde kräva ränta också). Men vem är det som bestämmer hur hög räntan är? Jag kan väl inte dra till med vad som helst heller, det måste väl regleras nånstans, eller?

Räntelagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm
Senast redigerad av stillsam 2009-08-22 kl. 18:36.
Citera
2009-08-22, 18:46
Medlem
Blommigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Räntelagen:

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19750635.htm

Tack för den, men där står ju inte hur mycket räntan är?
Det jag är intresserad av är hur mycket jag kan kräva i ränta.
Beloppet jag ska kräva tillbaka är 20 000 kr. Det var tre år sen köpet ägde rum, jag vill inte gå in på vad det var för en tjänst men jag ska nu ha pengarna tillbaka. Om jag då ska lägga på ränta, hur mycket är räntan? Det var nån här innan som skrev ett exempel att den var 10%. Var det bara ett exempel eller kan jag lägga på 10 % ränta???

Alltså jag vet INGET om sånt här, det är därför jag frågar.
Citera
2009-08-22, 19:06
Medlem
sasos avatar
ett enkel sätt är att kolla hur mycke guldpriset har ökat i värde de senaste 3 åren.
denna metod användes förr i tiden då valutan var kopplad till guldpriset.
Citera
2009-08-22, 20:17
Medlem
Ett tips är att använda denna sida: http://www.kronofogden.se/etjanster/ranteberakning.4.3d21d85f10922490e108000971.html

Om du fyller i räntan till "0" och kryssar i "hänsyn till diskonto/referensränta" och "ränta på ränta" så ser du hur mycket räntan blir. Jag vet inte om du kan begära mer ränta.

Edit: Notera att du nästa år måste deklarera för denna ränta under Inkomst av kapital, precis som vilken bankränta som helst. Även om ingen kontrolluppgift lämnas till Skatteverket så kan du vara ganska säker på att den som betalar räntan till dig tar upp den på sin deklaration. Detta resulterar i att Skatteverket kollar att du har deklarerat den också. Om du missar detta kan du råka ut för skattetillägg.
Senast redigerad av hakanh 2009-08-22 kl. 20:22.
Citera
2009-08-22, 21:19
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Tack för den, men där står ju inte hur mycket räntan är?
Det jag är intresserad av är hur mycket jag kan kräva i ränta.
Beloppet jag ska kräva tillbaka är 20 000 kr. Det var tre år sen köpet ägde rum, jag vill inte gå in på vad det var för en tjänst men jag ska nu ha pengarna tillbaka. Om jag då ska lägga på ränta, hur mycket är räntan? Det var nån här innan som skrev ett exempel att den var 10%. Var det bara ett exempel eller kan jag lägga på 10 % ränta???

Alltså jag vet INGET om sånt här, det är därför jag frågar.

Det står ju visst. Riksbankens referensränta + 2 procentenheter (5 §).

Där har du referensräntan:

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409

Bara att börja räkna

(eller följ hakan's råd - så smart var inte jag när jag var berättigad till ersättning i höstas)
Citera
2009-08-23, 01:41
Medlem
Citat:

Ja, 10% tror jag du kan glömma att kräva. Han tog det väl bara som ett ex?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in