Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-13, 08:50
  #997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Är det någon som vet om man får resa längs riksväg 14C som utlänning. Vissa påstår att man måste vara vietnames eller ha eskort eftersom det är en känslig gränsregion, medan andra säger att det går bra.


Hej hej,

Jag har hort samma sak och jag laste om nagra som korde dar utan eskort och blev stoppade ett par ganger i flera timmar innan de slapptes men de fullbordade resan sa gar gar det alltid. Tips, ta ur nyckarlna ur hojjen a stoppa i fickan a lamna aldrig over orginal dokument endast kopior.

/Thenewguy
Citera
2013-04-13, 12:46
  #998
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewguy
Hej hej,

Jag har hort samma sak och jag laste om nagra som korde dar utan eskort och blev stoppade ett par ganger i flera timmar innan de slapptes men de fullbordade resan sa gar gar det alltid. Tips, ta ur nyckarlna ur hojjen a stoppa i fickan a lamna aldrig over orginal dokument endast kopior.

/Thenewguy

Ok, tack! Jag hittade nyss info om att alla vägar med ett "C" i numret är eller har varit "restricted" - ej tillåtna för utlänningar utan en massa papper med stämplar som man får om man har tjock plånbok eller tjock telefonbok full av viktiga typer med lustiga uniformer.
Citera
2013-04-14, 22:44
  #999
Medlem
Jag har nu ägnat ett antal timmar framför den här tråden och vill därmed ge ett tack till alla som bidragit med erfarenheter, framför allt TheNewGuy!

Jag har länge bollat med tanken om att åka själv till Vietnam nu i maj, och jag skulle i så fall köpa en hoj och åka igenom landet. Ett smärre problem är att jag inte kan köra motorcykel.
En plan är att jag köper hojjen i HCMC och lära mig köra innan jag lämnar staden. Jag känner att många har en felaktig uppfattning hur vägarna och trafiken egentligen är, både i HCMC och i resten av landet, och att detta faktiskt är helt genomförbart.
Därför jag riktar min fråga till TheNewGuy, är det möjligt att lära sig åka där för att sedan åka landet igenom, försäkringar, poliser etc uträknat?
__________________
Senast redigerad av LeoL 2013-04-14 kl. 22:51.
Citera
2013-04-15, 01:09
  #1000
Medlem

"I have to re-affirm though it doesn't need to be but I'm offering this advise. Do not even attempt to drive a motorbike in Vietnam, unless you're wearing a metal suit with lots of padding and a millionaries insurance policy. I've traveled to Vietnam many times and have traveled over much of the country"

Jag menar, hela världen inklusive jag, förstår att trafiken där är långt ifrån den här i västvärlden.
Men likt förbannat klarar sig alla ifrån 15 till 70-åringar av att köra där. Jag vill inte ge bilden att jag är helt naiv och kortsynt, men va fan...
Citera
2013-04-15, 08:46
  #1001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoL
Jag har nu ägnat ett antal timmar framför den här tråden och vill därmed ge ett tack till alla som bidragit med erfarenheter, framför allt TheNewGuy!

Jag har länge bollat med tanken om att åka själv till Vietnam nu i maj, och jag skulle i så fall köpa en hoj och åka igenom landet. Ett smärre problem är att jag inte kan köra motorcykel.
En plan är att jag köper hojjen i HCMC och lära mig köra innan jag lämnar staden. Jag känner att många har en felaktig uppfattning hur vägarna och trafiken egentligen är, både i HCMC och i resten av landet, och att detta faktiskt är helt genomförbart.
Därför jag riktar min fråga till TheNewGuy, är det möjligt att lära sig åka där för att sedan åka landet igenom, försäkringar, poliser etc uträknat?


Hej hej,

Faktiskt en bra ide, Vietnam ar inte mycket farligare att kora i an nagot annat land i sydostasien men det ar en bra ide att lara sig trafikreglerna och trafikrytmen innan du ger dig ivag pa motorvagarna. Jag skulle rekommendera en halvautomatisk Honda Wave rs eller en helautomatisk Yamaha Nouvo, dom ar enkla a kora a latta att lara sig pa. Borja pa en tom parkeringsplats a lar dig att bromsa a krypkora.

/Thenewguy
Citera
2013-04-15, 13:06
  #1002
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeoL
Jag har nu ägnat ett antal timmar framför den här tråden och vill därmed ge ett tack till alla som bidragit med erfarenheter, framför allt TheNewGuy!

Jag har länge bollat med tanken om att åka själv till Vietnam nu i maj, och jag skulle i så fall köpa en hoj och åka igenom landet. Ett smärre problem är att jag inte kan köra motorcykel.
En plan är att jag köper hojjen i HCMC och lära mig köra innan jag lämnar staden. Jag känner att många har en felaktig uppfattning hur vägarna och trafiken egentligen är, både i HCMC och i resten av landet, och att detta faktiskt är helt genomförbart.
Därför jag riktar min fråga till TheNewGuy, är det möjligt att lära sig åka där för att sedan åka landet igenom, försäkringar, poliser etc uträknat?

Efter några veckor i HCMC för några år sedan, så är min slutsats denna: Trots lång MC-erfarenhet och kört i stadstrafik i Sverige, Europa och USA så skulle jag inte drömma om att sätta mig på en hoj i HCMC. Kanske ute på landsbygden, men i en stad med fler moppar än människor? Knappast. Det var en pärs att bara ta sig över gatan, och att köra där känns som ett lotteri - om du inte har vanan. Undrar hur många olyckor det sker varje dag i trafiken? Kanske TNG vet det?
Citera
2013-04-15, 15:06
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Efter några veckor i HCMC för några år sedan, så är min slutsats denna: Trots lång MC-erfarenhet och kört i stadstrafik i Sverige, Europa och USA så skulle jag inte drömma om att sätta mig på en hoj i HCMC. Kanske ute på landsbygden, men i en stad med fler moppar än människor? Knappast. Det var en pärs att bara ta sig över gatan, och att köra där känns som ett lotteri - om du inte har vanan. Undrar hur många olyckor det sker varje dag i trafiken? Kanske TNG vet det?


Jepp trafiken ar helt annorlunda mot Sverige och det kravs mod for att vaga sig ut i en svarm av motorcycklar.
Laste nagonstans att det dor 400 personer per dag i trafiken men kommer inte ihag var jag laste det eller om det stammer, men det sker mycket olyckor sag precis en idag faktiskt pavag hem fran apoteket. Brukar alltid se minst en nar jag ar ute a kor men hastigheten ar mycket lagre an i Sverige (under 40km/h) sa det brukar som mest vara ett benbrott.

Kor dagligen och har inte haft en olycka pa ett par ar men da kor jag valdigt lungt a haller avstand.

/Thenewguy
Citera
2013-04-16, 00:17
  #1004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewguy
Hej hej,

Faktiskt en bra ide, Vietnam ar inte mycket farligare att kora i an nagot annat land i sydostasien men det ar en bra ide att lara sig trafikreglerna och trafikrytmen innan du ger dig ivag pa motorvagarna. Jag skulle rekommendera en halvautomatisk Honda Wave rs eller en helautomatisk Yamaha Nouvo, dom ar enkla a kora a latta att lara sig pa. Borja pa en tom parkeringsplats a lar dig att bromsa a krypkora.

/Thenewguy

Precis det svaret jag behövde från någon som faktiskt bor där
Jag tänker hoppa att skaffa ett tillfälligt körkort och skaffar ett månadsvisum här innan jag åker. Sen åka upp till Hanoi i den takt jag känner för.
Men du anser att någon utav de där hojjarna räcker? I och med att jag behöver ha packning med mig funderade jag på något i Minsk-stilen med packväskor vid varsin sida av backhjulet.
Citera
2013-04-16, 08:22
  #1005
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoL
Precis det svaret jag behövde från någon som faktiskt bor där
Jag tänker hoppa att skaffa ett tillfälligt körkort och skaffar ett månadsvisum här innan jag åker. Sen åka upp till Hanoi i den takt jag känner för.
Men du anser att någon utav de där hojjarna räcker? I och med att jag behöver ha packning med mig funderade jag på något i Minsk-stilen med packväskor vid varsin sida av backhjulet.


Forr i tiden kopte alla en Minsk och korde upp med men de ar inte speciellt palitliga men de ar latta a reparera. Nufortiden koper de flesta en Honda Win 110cc samma typ av motorcyckel som en Minsk men nyare och palitligare, men det ar svarare att lara sig att kora med koppling sa en halvautomat (Honda wave rs) eller en helautomat (Yamaha nouvo) ar lattare att lara sig att kora pa och de ar valdigt palitliga och enkla att reparera. Ta med ett par burkar (punktering pa burk) skummet det finns inte a kopa har och kommer gora det enklare for dig om du far punktering ute pa vischan.

/Thenewguy
Citera
2013-04-17, 14:16
  #1006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoL

"I have to re-affirm though it doesn't need to be but I'm offering this advise. Do not even attempt to drive a motorbike in Vietnam, unless you're wearing a metal suit with lots of padding and a millionaries insurance policy. I've traveled to Vietnam many times and have traveled over much of the country"

Jag menar, hela världen inklusive jag, förstår att trafiken där är långt ifrån den här i västvärlden.
Men likt förbannat klarar sig alla ifrån 15 till 70-åringar av att köra där. Jag vill inte ge bilden att jag är helt naiv och kortsynt, men va fan...
Tempot är relativt långsamt i Vietnams trafik, på landsbygden ligger farten för de mesta under 60 knyck. I städerna kan det puffra på i 30-40. Den enda olyckan jag såg under min månadslånga vistelse i Vietnam var en berusad snubbe på en scooter i alldeles för hög fart som körde rakt in i sidan på minibussen jag åkte i när den gjorde en vänstersväng. Inte för att säga att landets trafik är säker och fin, men jag tror att kör man med vett klarar man sig bra där. Olyckorna som sker händer troligast i låga farter, de som kör fort brukar mest skada sig själva.

Jag tror inte du löper större risk att bli inblandad i en olycka om du kör på en moped genom landet än om du åker buss genom landet, busschaufförerna kör som idioter och det är en överhängande risk att du frontalkrockar med en lastbil om du väljer de transportmedlet, på en moped har du åtminstone en chans att köra vettigt.

Som Thenewguy sa, kör du bara med rejäla avstånd och lite fokus är det nästan enklare att köra i Vietnam än i Sverige, här är farterna höga och folk är inte mycket smartare, att köra MC på en landsväg i i 90 knyck och väja för en personbilist som gör en missbedömd vänstersväng framför dig är fan så mycket farligare än att köra på en väg i Vietnam med hundratals andra mopeder som håller ca 40 knyck.
Citera
2013-04-18, 00:33
  #1007
Medlem
Tack för tipsen och de lugnande orden, jag lovar att jag ta åt mig

Jag skulle helst vilja köpa en Honda Win, dels för upplevelsen men också för att lättare kunna packa hojjen, vi får se. Just nu blir jag galen för att GPSen jag får låna inte funkar, då jag är rädd att lätt tappa bort mig. Eller borde jag klara mig med bra kartor och en kompass? Vill ju ändå på ett sätt tappa bort mig på vägarna lika mycket som jag vill hitta tillbaks om ni förstår.
Citera
2013-04-18, 07:25
  #1008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeoL
Tack för tipsen och de lugnande orden, jag lovar att jag ta åt mig

Jag skulle helst vilja köpa en Honda Win, dels för upplevelsen men också för att lättare kunna packa hojjen, vi får se. Just nu blir jag galen för att GPSen jag får låna inte funkar, då jag är rädd att lätt tappa bort mig. Eller borde jag klara mig med bra kartor och en kompass? Vill ju ändå på ett sätt tappa bort mig på vägarna lika mycket som jag vill hitta tillbaks om ni förstår.


Lana en telefon me google maps, de ar de ja kor me nar jag ar ute och utforskar. De flesta Vietnameser kan inte lasa en karta sa att stanna a be dom peka ut vart du ar pa kartan ar lonlost.

/Thenewguy
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f985014

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback