Citat:
Ursprungligen postat av
Neida
Besökte Hongkong under två resor i 1997 och 1998, både innan och efter UK lämnade. Tror inget kan slå Hongkong 1997; att landa på Kai Tak med världend råaste inflygning och flygplats mitt i smeten, stämningen på smågatorna, Chunking Mansion och alla gatorna fulla av neonljus. Eftersom det kommer bli en besvikelse att komma tilbake i 2026 när Honkong bara är en variant av Shenzen så lever jeg hellre på minnet. Misstänker att få städer har förändrats så mycket som Hongkong de sista 30 åren.
Tja, du har självklart rätt att tycka vad du vill, men jag var i Hongkong första gången 1985.
Befinner mig i Hongkong just nu och det är väl 12:e gången jag är här och stan är fortfarande en härlig blandning av alla sorters människor och häftiga upplevelser. Dessutom känner man sig helt trygg och säker.
Var på Happy Valley Racecourse i onsdags och det var fullsmockat med glada människor, party, rockmusik och spännande tävlingar. Satt med en kines som inte kunde engelska, men vi lyckades ändå "småprata" lite med gester.
Kvällen därpå blev det pub-besök där jag umgicks med irländare, engelsmän, amerikaner och indier och vi hade förbaskat trevligt, så Hongkong är definitivt ett av mina favoritställen på jordklotet.