2022-06-03, 11:55
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Inte alls. Alla tre var på gång att fylla 67, och därmed hade arbetsgivaren inte längre någon skyldighet att ha kvar dem som fast anställda. Vad gäller Elfsberg syntes han nästan mer i rutan efter pensioneringen som nyhetsankare. Dels som inhoppare vid semestrar och dylikt, dels hade han ett eget timslångt program som sändes i flera delar. Han har även med framgång medverkat i På spåret och i andra frågesportprogram.
De båda andra nämnda har inte synts alls lika mycket i tv-rutan efter pensioneringen, och det beror säkert på att de inte var/är särskilt populära eller efterfrågade.
Samma lagar och regler gäller för nyhetsankare och tv-personligheter som för alla andra. Att skrika om åldersfascism och "ålderism" är bara löjligt. Allt har sin tid.

Ett av dina största problem är att du inte tar in det faktum att svt förnekar att åldern är en faktor

Relativisering i den mån är en av de saker som gör att folk inte förstår allvaret med intersektionell teori
Citera
2022-06-03, 12:53
Medlem
Jag tror det kan bli bra med Lantz och Gunnarsson! Efter 26 år tycker jag att Eldeman verkligen har förtjänat att pensionera sig från programmet. Dessutom har det blivit många upprepningar under de senaste åren: samma artister som återkommer ofta och till och med samma låtar och lösningar som ska in i krysset. Jag tycker det ska bli intressant att höra vilken stil tjejerna kommer att ha och om de ändrar den musikaliska inriktningen. Klarar de att blanda gammalt och nytt på samma sätt och hålla lagom svårighetsnivå på krysset? Tack för alla år, Anders!
Citera
2022-06-03, 16:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Tänk att det behövs två kvinnor för att ersätta en man

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Han har ju också ett annat härligt program som heter Da Capo. Ska han sluta med det också och läggs det i så fall ner eller ska denna duo ta över även det?

Han skulle sluta med det också, läste jag.

Citat:
Det krävs ju fantasi, gott minne och ett enormt intresse bortsett från arkivet för att hitta alla dessa låtar. Undrar om efterträdarna kan axla den manteln.

Jankell har alltid gett ett blåst intryck, så hon kan nog behöva en hel del hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag tror det kan bli bra med Lantz och Gunnarsson!

Jankell, inte Lantz. Om det varit Annika Lantz hade det nog blivit outhärdligt. Men jag har svårt att tro att hon skulle kunna dela programledarskapet med någon annan.
Citera
2022-06-03, 17:08
Bannlyst
Slutlyssnat.
Aktivistfascistmiljönaricsissten Gunnarsson klarar man sig utan.
Citera
2022-06-03, 17:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tänk att det behövs två kvinnor för att ersätta en man

Han skulle sluta med det också, läste jag.

Jankell har alltid gett ett blåst intryck, så hon kan nog behöva en hel del hjälp.

Jankell, inte Lantz. Om det varit Annika Lantz hade det nog blivit outhärdligt. Men jag har svårt att tro att hon skulle kunna dela programledarskapet med någon annan.

Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Ska vi gissa att varje kvinna ska ha samma lön som Eldeman, dvs dubbelt så dyrt men en sämre produkt. "Jämnstsällt ju..." Det skulle inte förvåna mig ett dugg.

Jag gissar att man kommer försöka föryngra programmet, dvs ut med gamla godingar och in med vulgär-bög-mello-trams och så-mycket-bättre-skräp och säkert lite getto-gangster-rap som man ska försöka tvinga på folk. In med dunka dunka och voice sampler och bort med melodierna och rösttalangerna.

En sak kommer hända medan en annan sak inte kommer hända. Man kommer förlora stora delar av Eldemans trogna publik och man kommer inte attrahera de man har som målgrupp. Att sitta och lösa ett korsord har den generationen varken tålamod, intresse eller kapacitet till. Många kan ju knappt stava ens tvåstaviga ord.

Sorgligt att Da Capo försvinner. Stor sorg.
Citera
2022-06-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jag tror det kan bli bra med Lantz och Gunnarsson! Efter 26 år tycker jag att Eldeman verkligen har förtjänat att pensionera sig från programmet. Dessutom har det blivit många upprepningar under de senaste åren: samma artister som återkommer ofta och till och med samma låtar och lösningar som ska in i krysset. Jag tycker det ska bli intressant att höra vilken stil tjejerna kommer att ha och om de ändrar den musikaliska inriktningen. Klarar de att blanda gammalt och nytt på samma sätt och hålla lagom svårighetsnivå på krysset? Tack för alla år, Anders!
Lantz och Gunnarsson? Det blev ju Jankell och Gunnarsson.
Citera
2022-07-05, 23:56
Bannlyst
Han är sjuk, eller belastar vården iaf.
https://archive.ph/1egsQ
Citera
2023-07-15, 21:28
Medlem
Proras avatar
Jag blev mäkta förvånad när jag nu, i samband med Anders Eldemans sommarprogram idag, såg bilden på honom med krans i håret på P1:s hemsida. Karln ser ju ut att ha åldrats tio år sedan han slutade, för blott ett år sedan. Att han lagt på sig ordentligt må vara hänt, även om han väl aldrig sett ut att leva särskilt sunt, men nu såg han ordentligt ålderstigen ut.

Kan det röra sig om ett Dorian Grey-besläktat fenomen? När han släppt taget om det förgångna i musikens värld så har tiden passat på att slå klorna i honom.

Men han lät i alla fall som vanligt, ett småtrevligt sommarprogram fritt från självhävdelse och snyfthistorier.
Citera
2025-01-13, 14:57
Bannlyst
Man förväntar sig att en person som ledde Melodikrysset i flera decennier ska kunna mer om musik än vad han visat i På Spåret. Men han har kanske haft otur och fått de frågor som inte kunnat.
Citera
2025-09-22, 14:06
Moderator
Dr Kings avatar
”Jag e inte bitter”
Anders Eldeman gråter ut för att han inte var bjuden på Sveriges radios 100-årsfest.
Citat:
Jag är väldigt, väldigt besviken och väldigt ledsen för att jag inte har blivit bjuden. Jag tycker det är oerhört märkligt. Det är förvisso ett par år sedan jag slutade, men jag jobbade där varje vecka i 26 år, 52 veckor om året med ”Melodikrysset” och 22 år med ”Da Capo”. Om man nu ska fira Sveriges Radio 100 år så var jag där en fjärdedel av den tiden
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XjPbmm/anders-eldeman-fick-inte-ga-pa-sr-s-100-arsfest-ledsen
Citera
2025-10-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
”Jag e inte bitter”
Anders Eldeman gråter ut för att han inte var bjuden på Sveriges radios 100-årsfest.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XjPbmm/anders-eldeman-fick-inte-ga-pa-sr-s-100-arsfest-ledsen

Ja det är väl inte så konstigt att han blev både ledsen och besviken, det verkade som att det var en hel del inbjudna som knappt har med radio att göra, har för mig att jag nånstans har sett namn på inbjudna där jag tänkt ; vad har den personen med radio att göra.

Så nej det är inte alls konstigt att han blev ledsen.
Citera
2025-10-04, 18:07
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
”Jag e inte bitter”

Citat:
Ursprungligen postat av hallalingen
Ja det är väl inte så konstigt att han blev både ledsen och besviken, det verkade som att det var en hel del inbjudna som knappt har med radio att göra, har för mig att jag nånstans har sett namn på inbjudna där jag tänkt ; vad har den personen med radio att göra.

Så nej det är inte alls konstigt att han blev ledsen.

Ja, det är väl bara att konstatera att det kan gå väldigt snabbt att bli bortglömd på en stor arbetsplats med många anställda.

Jag tror det är det som hänt med Anders Eldeman. Han var bortglömd helt enkelt inne på SR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in