2009-08-21, 13:44
Medlem
Evil-AnAnAss avatar
Ta några olika e-kolvar och stora bägare. Sedan häller du ner väldigt lite syra i några bägare och baser i de andra. Sedan har du en e-kolv som gärna är lite sotig där du har några droppar btb. Tanken är att alla bägare ska se tomma ut. Nu börjar du med att fylla den e-kolven som innehöll btb med vatten, barnen kommer tycka det är sjukt häftigt när vattnet ändrar färg! Sedan häller du över det vattnet till en bägare som leder till en annan färg (eftersom det kan bli lite olika färg på kranvatten). Då kan du stå där och blaska med vatten och varje gång du häller vatten i en ny bägare ändras färgen. Det går självklart att göra ännu häftigare med en buffertlösning som är neutral.

Är du riktigt entusiastisk kan du även få till andra färger på vattnet utan att bägarna ska se preparerade ut.
Citera
2009-08-21, 13:51
Medlem
C9h18o6s avatar
TA saltsyra i en e kolv, sedan lägger du i lite aluminium i denna för att visa att det är fräna grejer, sedan gör du samma sak med vatten å natriumhydroxid, Sedan gör du samma sak fast blandar dom båda å tar en klunk i munnen å sväljer, banen komemr lätt bli , sedan om du vill sluta för dagen låssas att du trillar ihop å får lite spasma ryck, du får gå hem för dagen för du inte mår bra,, hehe..

Tycker denna är grym, kolla dock pH`t innan du tar en klunk...

mvh // c9
Citera
2009-08-21, 14:09
Medlem
Tur-Buddas avatar
Ta ur saltet ur en kylpåse för idrottsskador och häll i det löst i en bägare med vatten där du ställt din cola-burk lite vårdslöst på kylning... lite sådär som om du alltid kyler din dryck så, men att det egentligen inte är en del av det du visar upp.
Med lite spexande kan du kombinera detta med ovanstående tips där du tar en klunk av den neutraliserade vätskan "av misstag".
Citera
2009-08-21, 20:56
Avslutad
Jag fick uppgiften när jag gick i 9:an att hålla en lektion för min syrras klass (7:an), jag fyllde en tom pappburk underifrån med lagom mycket väte o sen sände på. Small som fan...

Sen gjorde jag TATP också, men det var inte populärt hos läraren.

Men det viktigaste är inte vad som fysiskt händer, utan man ska kunna redogöra t.ex molekylformlena!
Citera
2009-08-21, 21:08
Medlem
Evil-AnAnAss avatar
En annan kul grej kan ju vara att ta en mugg preparerad med lite blöjpulver eller något annat väldigt absorberande. Då kan du framför barnen trolla bort vatten, häll i en halv dl vatten och vänd på muggen. De kommer aldrig lista ut vart vattnet tog vägen.
Citera
2009-08-21, 21:36
Bannlyst
Jag läste att en av Napoleons kockar kryddade en soppa gjord på hästkött med svartkrut när armén hade ont om kött och kryddor. Det kanske vore något - svartkrut som allkrydda; inte så experimentellt egentligen men chockeffekten vore hyfsat hög!
Citera
2009-08-21, 22:58
Avslutad
Vatten till vin var det första vår lärare försökte impa på oss med, men självklart visste jag vad hemligheten var...

Man tar 4 provrör, i det första häller man i vatten o fenolftalein, blir färglöst.
I det andra har man preparerat med en svag bas, t.ex Ca(OH)2, när man häller provrör 1 i den så blir det lila.
I provrör nr. 3 har man en liten mängd av en någorlunda stark syra, t.ex HCl. Då blir det färglöst igen.
I provrör nr. 4 har man en stark bas, t.ex NaOH, o när man häller i vätskan blir den lila igen.
Citera
2009-08-22, 17:28
Medlem
Isterpucks avatar
Om du vill göra lite grejer som blixtrar så kan du köra en CD-skiva i micron.
Kör lite matolja i micron och häll på din hand (Om jag inte minns fel så har det inte hettats upp av micron)
Citera
2009-08-25, 20:29
Medlem
Rikard_s avatar
Jag kommer ihåg att vi tyckte det var skit koolt när vår NO-lärare tände eld på olika metaller(magnesium, strontium(?)). Men det är ju inget vidare experiment iofs. Går ju rätt snabbt.

Det Psychopatic snacka om lät ju lite roligt, vin till vatten.
Senast redigerad av Rikard_ 2009-08-25 kl. 20:34.
Citera
2009-08-25, 21:13
Bannlyst
En glödlampa i en kopp med vatten i mikron; lampan lyser medan den är i mikron men sedan går den inte att använda, men det är fascinerande. Fast det är ju snarare fysik, men elektronvandring är ju en egenskap som kemin också sysselsätter sig med.
Citera
2009-08-28, 02:55
Medlem
Det här är Kemi och Pyroteknik, så flamfärgsexperiment är alltid kul. Men för tre enkla och relativt ofarliga experiment, som du kan köpa allting till privat, ta följande:

1) Bubblande provrör. För att skapa rätt stämning, som en fondeffekt, blanda lösningar av salter med intressanta färger (ex. kopparsulfat för blått) eller pH-indikatorer med lämpliga mängder bas/syra för att uppnå någon form av regnbågseffekt. Lägg i kolsyreis för en bubblande och rykande effekt.

2) Flamfärger. Ställ upp ett antal eldfasta skålar (petriskålar av bomex/pyrex funkar, annars går alltid keramiska mortlar/skålar bra) och häll i en mindre mängd alkohol (T-sprit om du inte har tillgång till ren metanol) eller dylikt, och lägg i flamfärgande salter (ex. koppar-, natrium-, barium-, strontium-, bor- och kaliumsalter) i de olika skålarna.

3) Skumorm. Häll väteperoxid (typ 35%) i en rundkolv med smal hals (för att maximera trycket, försök göra fläckar i taket). I med en smula diskmedel. Till sist, häll i en sked kaliumpermanganat. När det sprutat klart, tänd eld på skummet med en tändsticka.

Att lära skolbarnen att göra CIA-svartkrut är säkert rätt kul, men jag tvivlar på att det kan räknas som en moraliskt försvarbar demonstration. Och vi vill ju inte fördärva morgondagens ligister i förtid, eller hur?
Senast redigerad av TheDragonmaster 2009-08-28 kl. 03:02.
Citera
2009-08-28, 10:36
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDragonmaster
Det här är Kemi och Pyroteknik, så flamfärgsexperiment är alltid kul. Men för tre enkla och relativt ofarliga experiment, som du kan köpa allting till privat, ta följande:

1) Bubblande provrör. För att skapa rätt stämning, som en fondeffekt, blanda lösningar av salter med intressanta färger (ex. kopparsulfat för blått) eller pH-indikatorer med lämpliga mängder bas/syra för att uppnå någon form av regnbågseffekt. Lägg i kolsyreis för en bubblande och rykande effekt.

2) Flamfärger. Ställ upp ett antal eldfasta skålar (petriskålar av bomex/pyrex funkar, annars går alltid keramiska mortlar/skålar bra) och häll i en mindre mängd alkohol (T-sprit om du inte har tillgång till ren metanol) eller dylikt, och lägg i flamfärgande salter (ex. koppar-, natrium-, barium-, strontium-, bor- och kaliumsalter) i de olika skålarna.

3) Skumorm. Häll väteperoxid (typ 35%) i en rundkolv med smal hals (för att maximera trycket, försök göra fläckar i taket). I med en smula diskmedel. Till sist, häll i en sked kaliumpermanganat. När det sprutat klart, tänd eld på skummet med en tändsticka.

Att lära skolbarnen att göra CIA-svartkrut är säkert rätt kul, men jag tvivlar på att det kan räknas som en moraliskt försvarbar demonstration. Och vi vill ju inte fördärva morgondagens ligister i förtid, eller hur?

Det måste vara metanol för att salterna ska lösa sig.
Borsyra = Grönt
Strontiumklorid = Rött
Koppar(II)klorid = Blått
Kopparsulfat + saltsyra = Blått
Natrium(nitrat?) = Gult
Kaliumsalt = Rosa-lila

E-kolv funkar med. En mätcylinder är jättebra. det var väl "originalet".
I din reaktion bildas vatten, syrgas, kaliumpermanganat och diskmedel, vilket av de brinner??

Kaliumjodid ska med funka, men svavelsyra är väl det bästa.

Jag har inte läst igenom tråden, men färgbytningsexperimemtet är ju alltid kul.

En kaliumpermanganatlösning (lila, ej svart) och en socker- och natriumhydroxidlösning förbereds.
Dessa blandas i en bägare och under omrörnig kommer vätskan skifta:
Lila
Blått
Grönt
Gult

Erik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem