2009-08-18, 22:56
Medlem
frumpishs avatar
Har tillgång till följande:

färska blåbär
vispgrädde
turkisk yoghurt 10%fetthalt
filadelfiaost
honung för sötning

massa kryddor, vilka som skulle passa vet jag ej

skulle vilja göra en pannacotta på allt detta, är det möjligt? Tänker mig att jag vispar grädden, rör om med yoghuret och mosar bär och lägger i, eventuellt använder filadelfiaosten för hårdare konsistens om det blir för löst.
Citera
2009-08-18, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frumpish
Har tillgång till följande:

färska blåbär
vispgrädde
turkisk yoghurt 10%fetthalt
filadelfiaost
honung för sötning

massa kryddor, vilka som skulle passa vet jag ej

skulle vilja göra en pannacotta på allt detta, är det möjligt? Tänker mig att jag vispar grädden, rör om med yoghuret och mosar bär och lägger i, eventuellt använder filadelfiaosten för hårdare konsistens om det blir för löst.

Testa, dela sedan med sig av ditt resultat
Citera
2009-08-18, 23:21
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divajl
Testa, dela sedan med sig av ditt resultat

kommer ju bli gott i vilket fall som helst med ingredienserna, tänkte bjuda arbetskamraterna då jag jobbar sista dagen på sommarjobbet imorn.

Kör nog så att jag vispar upp grädden, blandar med yoghurten och lite honung, eventuellt lite philadelfiaost beroende på konsistens. Sedan häller jag upp mixen i glas till hälften, i med lite blåbärsröra och sen på med lite till av mejerimixen.

Kanske toppar med mynta eller nåt annat smakligt jag hittar, blir bra krejjer detta
Citera
2009-08-19, 02:35
Medlem
mws avatar
Har du öht koll på vad pannacotta är ?

För att göra en pannacotta behöver du även gelatin, och du ska inte vispa någonting utan koka upp grädde med socker/honung(gärna vaniljstång alt vaniljsocker också) ta sedan bort kastrullen när det kokat upp, ha i gelatinet vispa tills det löst upp sig och häll upp i glas/serveringsskålar och in i kylen i minst 2 timmar.
Citera
2009-08-19, 08:17
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mw
Har du öht koll på vad pannacotta är ?

För att göra en pannacotta behöver du även gelatin, och du ska inte vispa någonting utan koka upp grädde med socker/honung(gärna vaniljstång alt vaniljsocker också) ta sedan bort kastrullen när det kokat upp, ha i gelatinet vispa tills det löst upp sig och häll upp i glas/serveringsskålar och in i kylen i minst 2 timmar.

Jag var väldigt otydlig i topic, det jag ska göra är snarare en pannacottakopia då jag ej har tillgång till gelatin.
Citera
2009-08-19, 12:15
Medlem
Det här är inte ett försök att vara näsvis, eller att vara dryg, men pannacotta är verkligen definierat som grädde+gelatin som bas.

Men nu skiter vi i namnet och försöker hjälpa dig skapa någonting gott!

* Vill du ha något tema på din maträtt, någon influens från en viss del av världen?
*Har du tillgång till kök, vill du ha något varmt moment i din rätt?
* I vilket sammanhang skall du smiska ihop din efterrätt?
* Har du tillgång till några andra råvaror/kryddor?
Citera
2009-08-19, 17:37
Medlem
frumpishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Det här är inte ett försök att vara näsvis, eller att vara dryg, men pannacotta är verkligen definierat som grädde+gelatin som bas.

Men nu skiter vi i namnet och försöker hjälpa dig skapa någonting gott!

* Vill du ha något tema på din maträtt, någon influens från en viss del av världen?
*Har du tillgång till kök, vill du ha något varmt moment i din rätt?
* I vilket sammanhang skall du smiska ihop din efterrätt?
* Har du tillgång till några andra råvaror/kryddor?

Hehe försent!

Hade inget tema direkt, sammanhanget var att jag ville bjuda mina arbetskollegor+chef på någon god efterätt (de är äldre damer och har bjudit mig frekvent på fika). Varmt var ej att eftertrakta och efterätten är redan gjord, den blev supergod!

Recept:
2 stora matskedar turkisk yoghurt
2 matskedar philadelphia ost
en rejäl mängd färska blåbär
1 stor tesked honung

Mixa ett tag, häll sen upp i fyra glas till mitten i varje och ställ in i frysen 10 min medan du gör resten:
1-2dl vispgrädde
mer blåbär

Vispas så grädden blir halvfluffig (mycket vätska i bären så den blir inte jättepösig), sen tar du fram glasen, sprinklar lite vaniljsocker på (hade helst haft naturell vanilj), häller över den vispade blåbärsgrädden och garnerar med en 10 blåbär och lite mer vaniljsocker.

Betyger var mycket väl godkänt enligt de ätande, själv tycker jag de blev superb!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in