2009-08-19, 12:43
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
intressant.. när "deklarerades" denna definition?
giorgi saxar som vanligt one-liners ifrån internet. ajabaja.

vi får kanske ge oss i kast med ett googleförsök:

som ovan skrivet så är det wikipedia om "sekunden" som Giorgi råkapade. det är lite luddigt, och texten säger inte direkt vad som i lekmannatermer är definitionen av en sekund. dock är det korrekt, så vi får helt enkelt leta upp en förklaring på egen hand:

först, en wikipedia-artikel om cesium, där det avslöjas som en isotop och ett grundämne. där står också att cs-133 är den mest förekommande.
den här hittade jag dessutom. den verkar visa lite mer bildligt, och kanske ger lite klarhet.

edit: kan den här artikeln kanske hjälpa till?
Citera
2009-08-19, 16:18
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
giorgi saxar som vanligt one-liners ifrån internet. ajabaja.

vi får kanske ge oss i kast med ett googleförsök:

som ovan skrivet så är det wikipedia om "sekunden" som Giorgi råkapade. det är lite luddigt, och texten säger inte direkt vad som i lekmannatermer är definitionen av en sekund. dock är det korrekt, så vi får helt enkelt leta upp en förklaring på egen hand:

först, en wikipedia-artikel om cesium, där det avslöjas som en isotop och ett grundämne. där står också att cs-133 är den mest förekommande.
den här hittade jag dessutom. den verkar visa lite mer bildligt, och kanske ger lite klarhet.

edit: kan den här artikeln kanske hjälpa till?

Why the insults? Jag förnekar inte att jag saxar från wikipedia, det står bättre där än hur jag hade kunnat förklara det. Helt oprovocerat.
Citera
2009-08-19, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eric.the.midget
Vilken är den mest exakta tidsmätaren?

Solen. Klockor går alltid fel efter några tusen år på grund av att jordens rotation och sånt förändras. Vi får hela tiden hålla på och rätta dom. Det blir skottsekunder och skottår.
Senast redigerad av ikosaedri 2009-08-19 kl. 17:02.
Citera
2009-08-19, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Why the insults? Jag förnekar inte att jag saxar från wikipedia, det står bättre där än hur jag hade kunnat förklara det. Helt oprovocerat.

Jag tror det du kallar "insults" beror på att du bara klipper (klippte) ut texten från valfri sida och klistrar in den i ett inlägg utan att ange källa..

Det var iaf det jag reagerade på i ett tidigare inlägg.

Klipper och klistrar själv ofta texter så klart om man hjälper någon att leta upp information men försöker tänka på att skicka med en länk eller skriva "citerat från wikipedia" eller liknande för att undvika sånt här.
Citera
2009-08-19, 21:37
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Solen. Klockor går alltid fel efter några tusen år på grund av att jordens rotation och sånt förändras. Vi får hela tiden hålla på och rätta dom. Det blir skottsekunder och skottår.

Då gör du antagandet att varje år exakt lika långt, vilket de inte är. De andra planeternas banor kan påverka hur långt ett år blir med någon sekund.

Citat:
Ursprungligen postat av Trygga Räkan
Jag tror det du kallar "insults" beror på att du bara klipper (klippte) ut texten från valfri sida och klistrar in den i ett inlägg utan att ange källa..

Det var iaf det jag reagerade på i ett tidigare inlägg.

Klipper och klistrar själv ofta texter så klart om man hjälper någon att leta upp information men försöker tänka på att skicka med en länk eller skriva "citerat från wikipedia" eller liknande för att undvika sånt här.
Brukar skriva något i stil med "saxat från wikipedia", man gör det inte en gång och nät-polisen är på en på direkten.
Citera
2009-08-22, 17:17
Medlem
Cesiumnormal & vätemaser

Cesiumnormalen är noggrannast för tidsrymder över typ en timma. Under det är vätemasern noggrannare, så det beror på vilka tidsintervall man vill mäta över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in