2006-05-16, 18:46
Medlem
Manco Capacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malik
ledsen att bumpa tråden, men det är ju rätt ämne så att säga och det är fler än trådstartaren som är intresserad. Personligen undrar jag om nån har koll på Gästrike- hälsingenationen? Eller norrlands?
GH är ganska liten och tråkig, inte mycket som händer där. Norrlands är den största nationen och lite mer drag där. Som jag fattat det är det typ Stockholms, Värmlands, Snerikes eller Norrlands som gäller, även de många väljer. Du får gratis inträde på nationen du är medlem i, samt lite annat beroende på aktivitet vilket jag har skitdålig koll på. I övrigt finns vissa nationer som har bra lägenheter man kan få köa till. Norrlands och Snerikes vet jag har. De andra har säkert lägenheter mer eller mindre.

Vad du väljer beror helt på hur involverad du har lust att vara, och vad du har för intressen med mera. Personligen bryr jag mig inte om studentlivet så mycket, jag går endast ut på nationer, typ Värmlands, Snerikes och Stockholm och krökar billigt då och då. I sådant fall kvittar det vilken nation du väljer, ta någon av dom så får du gratis inträde
Citera
2006-05-16, 18:55
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag tycker Stockholms är den bästa nationen att festa på, hur det är ställt med deras övriga aktiviteter låter jag vara osagt.
Citera
2006-05-16, 19:00
Medlem
Kuyichis avatar
Vill minnas att Gottlands är bäst om det är en bostad man är ute efter. Någon som studerat/bott i Uppsala mer nyligen kanske kan bekräfta det här?

I övrigt spelar det väl inte så stor roll om man inte hade tänkt att bli en spextönt eller nått. Fördelen med att vara medlem i en nation där man gärna festar är väl att man slipper inträdet.. Tror jag.

För en utan bra bostad borde dock det vara prio ett när man väljer nation.
Citera
2006-05-16, 23:06
Medlem
Aquabots avatar
Nu skriver jag här igen, snart ett år sedan förra posten. Det blev norrlands för mig, kan säga att jag ångar mig inte en sekund, trevliga människor, goda burgare och många ölsorter att välja på. Efter höstterminen fick jag ett korridorsrum i ett hus på Studentvägen som precis hade blivit helrenoverat, hur schysst som helst!

Norrlands har flest bostäder per medlem (förutom Snerikes, fast dem har ju ankytningskrav) plus att dem ska bygga fler vid ekonomikum nu i höst, det kan vara värt att tänka på.

Den enda nationen man bör hålla sig borta ifrån är Kalmars, fy fan vad jag hatar deras pretentiösa "vi är så jävla alternativa"-attityd.
Citera
2006-05-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Nu skriver jag här igen, snart ett år sedan förra posten. Det blev norrlands för mig, kan säga att jag ångar mig inte en sekund, trevliga människor, goda burgare och många ölsorter att välja på. Efter höstterminen fick jag ett korridorsrum i ett hus på Studentvägen som precis hade blivit helrenoverat, hur schysst som helst!

Norrlands har flest bostäder per medlem (förutom Snerikes, fast dem har ju ankytningskrav) plus att dem ska bygga fler vid ekonomikum nu i höst, det kan vara värt att tänka på.

Den enda nationen man bör hålla sig borta ifrån är Kalmars, fy fan vad jag hatar deras pretentiösa "vi är så jävla alternativa"-attityd.

Trodde Vdala hade flest rum per medlem? Iofs sunkiga döbeln men ändå.
Citera
2006-05-17, 17:43
Medlem
Maliks avatar
ok, schysst. Det blir nog norrlands då. Såg även att Gestrike hade en miljöpolicy på hemsidan, vilket brukar vara ett tecken på att man inte ska festa med dem. Har egentligen inte tänkt engagera mig så mycket, men gratis inträde på vissa ställen och liknanade är ju alltid trevligt. Verkar ju inte så dyrt heller. Tack så mycket
Citera
2006-08-11, 21:30
Medlem
tocans avatar
Nation i Uppsala

Ringde en tjej ifrån UU i veckan och frågade lite allmänt om hur det ska bli att börja på universitetet. Hon frågade lite allmänt om olika saker då slog det mig. Vilken nation ska man gå med i? Har absolut ingen koll om någonting som gäller nationsliv. Därför vänder jag mig till flashback oändliga kunnande om allting.

Vill gärna höra lite om vilken nations som ni upplever/upplevt som bra och minde bra. ///Tocan
Citera
2006-08-11, 22:14
Moderator
Semesters avatar
Kan ofta vara roligt att välja efter sin härkomst. Vill man engagera sig bör man väl välja efter vilka personer man brukar trivas med. Trivs du med göteborgare ta VG eller Göteborgs. Föredrar du Stockholm ta Stockholms.

Vill du snabbt bli "en i gänget" ska du välja Gotland, Kalmar, GH eller VG.

Vill du ha stort utbud av aktiviteter ta Norrlands eller V-Dala.

Bra klubbar och pubar, ta norrlands, Snerike eller stockholms.

Vill du ha bostad ta ÖG, V-Dala, Snerike eller GH.

Mitt tips är dock som sagt att välja efter härkomst eller vilka personligheter du brukar trivas med.

Jag är en stockholmare som trivs med göteborgare samt att ha en liten gemytlig nation med ett fint hus. Så det blev VG.
Citera
2006-08-11, 22:47
Medlem
alcatrazs avatar
Jag tog den nation som hade minst kö vid inskrivningen vilket blev Göteborg.

Men jag hänger aldrig på nationerna ändå förutom de gånger jag festar vilket brukar bli sthlm,norrlands eller snerikes, vilket dock har blivit alltmer sällan.
Det postiva vid att skriva in sig vid en nation som man går ut på, t.ex sthlm, är att man får gratis inträde.
Citera
2006-08-12, 05:26
Medlem
Noonahs avatar
Som gammal nationsaktiv gör jag väl ett försök att beskriva de olika husen:

Stockholms: Som medlem och aktiv kan jag väl mest säga att jag tänker du inte vara aktiv så slipper du en hel del ytliga "af":s, "von":s och Brattenshiöld. Dessa kan du mer än ofta vara helt utan så mycket du kan. Det du tjänar på det förutom nämnda gratisinträde på torsdagar är väl att du har möjlighet att få bostad på Studentvägen (också Norrlands och GH erbjuder sina medlemmar detta). Jag måste dock tillägga att vi kan skryta med Uppsalas mest välbesökta veckoklubbar (Utgång och Matador) över huvud taget på torsdagar. Gillar du Stureplans-känsla med studentpriser, kom hit.

Norrlands: Uppsalas största nation till medlemmar och husyta räknat. Deras 04-gasquer slår det mesta vad gäller antal besökare och de brukar kunna locka rätt stora band till scenen på dessa (The Hives, Sahara Hotnight m fl). Annars rätt anonym nation som delas upp i intresseklubbar som heter Härjedalen och Arjeplog och annat.

Södermanlands-Nerikes (Snerikes): Nation med Stockholms-komplex, med Bryggan som säkraste kort (sommarklubb). Litet och andefattigt hus och därmed tråkig festlokal som besöks på tisdagar. Har bostäder på Triangeln.

Värmlands: Köttmarknad på fredagar i och med numera nerlagda klubben Premiär, vad den kommer heta i höst har jag ingen aning om, men samma koncept kommer helt säkert eftersträvas: intare (utbytestudenter i baren = lååångsam betjäning) och lättklädda damer vilket lockar killar i alla dess former och skepnader. Har bostäder i Luthagen.

Göteborgs: Konkurrerar med Gotlands om att vara Uppsalas minsta nation. Huserar i ett hus som vore värdigt Warszawas förorter men med en pub som funkar hyfsat och med med en klubb som i alla fall i våras (Göteborgskalaset) drog rätt bra med folk. Samsas med Stockholms om att anordna...vad fan den nu heter, återkommer.

Uplands: Uppsalas tråkigaste nation? Jag har besökt deras pub, jag har varit på gasque anordnad på Uplands, jag har...nä. Jag skulle kunna tillbringa en livstid på Uplands utan att få stånd. Undvik.

Gotlands: Som sagt, en liten men gemytlig nation. Anordnar Lambskallegasque och serverar hamburgare som absolut funkar i krig. Bostäder finns i nationshuset som ser ut som en kvarleva från 60-talet (vilket det också antagligen är) i fräscht grått. Var beredd på att samsas med ålänningar om du väljer denna nation.

Smålands: Har en pub som är någorlunda välbesökt...neutral nation. Med detta menar jag att jag nog inte tycker någonting om Smålands.

Östgöta (ÖG): Har vad jag tycker är Uppsalas vackraste nationshus, ser ut som ett operahus med upplysta kolonner på framsidan. Anordnar indie-klubbar (Two tons of fun? eller minns jag fel?) och har bostäder precis bakom och omkring nationshuset.

Gästrike-Hälsinglands (GH): Stoltserar med Uppsalas och faktiskt ett av Sveriges största ölutbud. Här kan du beställa allt från belgisk körsbärsöl till en amerikansk lager. Det bästa är att de faktiskt har glas som passar till de olika sorterna också. Deras pub är dock av det sämre slaget vad gäller val av lokal, träspaljéer i taket och gamla människor (doktorander) är att vänta sig.

Västmanland-Dalarna (V-Dala): Ptja. Vackert hus på utsidan, fruktansvärt på insidan. Har du någonsin varit på mellanstadiedisco i en gymnastiksal vet du hur det är att gå ut på V-Dala. Har bostäder i Triangeln och har flest lärarstudenter som medlemmar av alla nationer. Har en väldigt glesbesökt synthklubb också (Tanzmusik).

Västgöta (VG): Denna nation vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Jag har besökt deras pub (Djäknen) men aldrig fått äran att besöka någon riktig fest hos dem (Tyrolerabend), men har fått höra att det gått riktigt livat till.

Kalmars: En nation på nergång tydligen med konkursansökan knackandes på dörren. Annars en av få nationer med livemusik (Pang! Musik?) och ett relativt nybyggt och innovativt designat nationshus. Har bostäder precis bredvid där minst en av våningarna hyrs ut till Uplands medlemmar.

Det var nog allt. Eller så är jag så fulltrött så jag inte vet vad jag heter. Lycka till med nationsvalet. Och oroa dig inte, det går alltid att byta...

Ja, har jag missat eller skrivit fel någonstans, medlemmar av andra nationer, feel free to rätta mig.
Citera
2006-08-12, 10:49
Medlem
Maliks avatar
Jag tänkte välja Norrlands iaf, kändes som ett säkert kort på alla sätt och vis. Dessutom känner jag en snubbe som typ satt i styrelsen för någon idrottsklubb där (eller något liknanade), och han är en rätt trevlig prick. Gästrike kändes som något för miljöpartister.
Citera
2006-08-12, 16:11
Medlem
Morgan le Fays avatar
Vafan, har hängt här så länge utan att skriva, så det kanske är dags att försöka sig på det.

Citat:
Värmlands: Köttmarknad på fredagar i och med numera nerlagda klubben Premiär, vad den kommer heta i höst har jag ingen aning om, men samma koncept kommer helt säkert eftersträvas: intare (utbytestudenter i baren = lååångsam betjäning) och lättklädda damer vilket lockar killar i alla dess former och skepnader. Har bostäder i Luthagen.

Värmlands klubb i höst heter 054 (Karlstads riktnummer), och kommer förmodligen vara lika mycket köttmarknad som vanligt fast fräschare i största allmänhet. Med fräschare menas ommålade rum med nytt möblemang, en ny dj och förhoppningsvis bättre personal om vi lyckas med det.
Jag kommer befinna mig bakom nån av barerna den 1 september iaf, så det kan inte bli helt värdelöst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in