2010-11-30, 18:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Tornanationerna + Blekingska
Frasse funderar...
Det finns mycket som talar både för och mot samtliga nationer. Ska jag ge mina allmänna tips baserat på egna erfarenheter så är det att ge blanka fan i vad andra tycker. Välj nation efter var du trivs.

Mycket bra beskrivning av nationerna. Ett generellt tips jag kan bidra med är att vart man skriver in sig inte har någon större betydelse såvida man inte vill engagera sig. Även om man skulle vilja det kan man jobba på alla? nationer utan att själv vara medlem just där. Däremot är det generellt sett lättare att "komma högre upp" inom nationen, dvs få förmannaposter och liknande på de lite mindre nationerna.

Men man kommer in på alla nationer oavsett, och så länge man inte får grönt/rött kort måste man betala på alla klubbar, även om vissa nationer har tio kronor billigare för medlemmar.
Citera
2010-11-30, 22:02
Medlem
Kannans avatar
När vi ändå diskuterar nationer, bara jag som tycker att Lunds nya lördagsklubb är ännu sämre än den förra? Kanske mest beror på lokalen fortfarande. Dagsljus, skräphögtalare och väldigt olämplig layout kombinerat med riktigt fattig och ospännande musik gör det här till Lunds sämsta klubb, tycker jag.

Det märks på folktillströmningen också
Citera
2010-12-05, 21:36
Medlem
Angående nationerna, är det många i respektive nation som kommer där de "ska" komma ifrån? Dvs är det många östgötar i Östgöta nation, många göteborgare i Göteborg nation osv eller är det en salig blandning av folk från hela landet? Känns som man vill veta lite om man eventuellt ska börja läsa i Lund nästa år.
Citera
2010-12-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Angående nationerna, är det många i respektive nation som kommer där de "ska" komma ifrån? Dvs är det många östgötar i Östgöta nation, många göteborgare i Göteborg nation osv eller är det en salig blandning av folk från hela landet? Känns som man vill veta lite om man eventuellt ska börja läsa i Lund nästa år.

Nej, tycker inte direkt att det är på det viset.
Citera
2010-12-05, 22:11
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nej, det finns ingen genomgående sådan inställning. Västgöta attraherar visserligen ganska många västgötar, tror jag, men annars inte (om man bortser från att Malmös förmodligen attraherar procentuellt sett flest stockholmare).

Glöm inte bort att nationsläget ser annorlunda ut nu jämfört med när de instiftades. Från början var Lund och Uppsala de traditionella lärosätena, och man åkte till det som låg närmast. Därför har du i Lund nationer i stort sett enbart med hembygder i södra Sverige. Skåne är representerat fem gånger, Blekinge, Halland, Småland, Göteborg, Väster- och Östergötland. Värmland är det udda fåret. Uppsala i sin tur har nationer primärt från de nordligare delarna av landet. Logigen i att man sökte sig till sin hemnation har alltså funnits, men idag när det inte är självklart att man väljer lärosäte efter geografi är det inte längre lika viktigt att detta efterföljs. I Lund är det helt och hållet skit samma.
Citera
2010-12-05, 22:14
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Kalmar och VGs har enligt mina erfarenheter ett högt antal medlemmar som kommer från "namn-staden" (eller Västergötland i fallet VGs).

Övriga nationer har mycket blandat, utom Malmös som är en slags tvärtom-nation - den borde snarare heta Stockholms nation.
Citera
2010-12-05, 23:20
Medlem
vixmixs avatar
Bra tråd! Undrar vilken nation ni skulle tippa på har kortast bostadskö i Lund?
Citera
2010-12-06, 06:06
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixmix
Helsingkrona, ställ dig i kö samtidigt som du skriver in dig så tar det 1-3 månader, om du är någorlunda aktiv. Mycket stor rullans på bostäderna där. Detta gäller alltså enbart korridorer.
Citera
2010-12-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vixmix

Malmö påstås ha flest, men hur köläget ser ut kan jag inte säga något om.
Citera
2010-12-06, 14:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Malmö påstås ha flest, men hur köläget ser ut kan jag inte säga något om.
Vill man ha bostad på Malmö nation får man nog se till att vara aktiv eller känna rätt människor. Det finns en ganska stark tradition rörande vem som får vilka bostäder. Novischer kommer sist på listan och får ta vad som blir över. Nu i höstas var det visserligen 28 bostäder som fick till novischer om jag inte har fel för mig, men det var sällsynt många. Kolla på deras hemsida vad som gäller för novischutlottningen.
Citera
2010-12-06, 15:23
Medlem
Lunds nation har väll rätt mycket bostäder om jag inte minns helt fel.

Malmös har många men som sagt är det rätt tight på att man bör känna rätt person. Vet att lottningarna brukar "råka" gå bra för de som har syskon i kuratelet osv..
Citera
2010-12-06, 15:46
Medlem
Någon som vet hur Krischanstas nation har det med boende? Det verkar vara en nation i min smak iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in