2012-03-25, 16:23
  #2125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Varför inte korridor? Vet ett flertal personer som bara bott i en månad eller ett par månader i korridor och sedan dragit vidare.
Tänkte köra korridor i början, men vad jag vet är även det svårt att få tag på?
Citera
2012-03-25, 16:27
  #2126
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Tackar. Kanske ska försöka med Malmö då, med tanke på många bostäder. Är inte superförtjust i snobberi men finns väl ingen perfekt nation antar jag. Beggars can't be choosers.
Hade jag varit dig hade jag ringt runt till alla nationer, sen får du se vad som händer
Citera
2012-03-25, 16:29
  #2127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Hade jag varit dig hade jag ringt runt till alla nationer, sen får du se vad som händer
Kanske en dum fråga men:

Kan man tigga bostad fast man inte är medlem i en nation?
Citera
2012-03-25, 17:01
  #2128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Tänkte köra korridor i början, men vad jag vet är även det svårt att få tag på?
Tror det är lika svårt att få korridorsrum som det är att få nationsrum. Sök båda!

Citat:
Bostadsansökan

Det går att få bostad på 3 sätt: novischuthyrning, kö och andrahandskontrakt.

Novischuthyrning
Novischuthyrningen är till för de som inte har studerat i Lund tidigare. Ungefär en fjärdedel av rummen som är lediga med uthyrning från 1 februari och 1 september går till några av de som har skrivit till bostadsförmannen. Brevet kan exempelvis innehålla uppgifter som namn, adress, födelsedatum, vad man ska studera i Lund, vad man läst/jobbat med tidigare, intressen och referenser på nationen. Om man skall vara med i novischuthyrningen måste brevet vara bostadsförmannen tillhanda 1 augusti respektive 1 januari. Man måste bli medlem i nationen innan kontraktstecknandet om man får rum på novischuthyrningen. Till brevet skall ansökningsblankett bifogas.


Om man inte har turen att få rum på novischuthyrningen kan man alltid ställa sig i kön. Köreglerna är lite olika beroende om man söker korridorrum, lägenhet eller pentryrum.

Korridorrum: Rummen går i första hand till förmän och tjänstemän på nationen, i andra hand till övriga aktiva medlemmar och i tredje hand till ej aktiva medlemmar. För att komma framåt i kön gäller det alltså att engagera sig. Det är heller inte dumt att visa sig intresserad genom att gå in och prata med den trevlige bostadsförmannen någon gång ibland och att ha bra referenser på nationen. Som regel försöker man ha ungefär lika många killar och tjejer på korridorerna, vilket gör att tjejerna i allmänhet står kortare tid i kön än killarna, eftersom det är fler killar som vill ha rum.
Citera
2012-03-25, 17:05
  #2129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Tror det är lika svårt att få korridorsrum som det är att få nationsrum. Sök båda!
Om jag även söker på den privata marknaden borde jag då alltså ändå få nåt? Frågat förut men är så nojig.
Citera
2012-03-25, 17:07
  #2130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Om jag även söker på den privata marknaden borde jag då alltså ändå få nåt? Frågat förut men är så nojig.
Om du både ansöker via www.afb.se (då du förhoppningsvis är novisch och har förtur till bostad då du ingår isåfall i novischlotteriet), söker via nation & även på blocket. Då borde du iaf få något, jag sökte bostad samma sommar som jag blev antagen till LU & fick bostad i samband med att skolan började.
Citera
2012-03-25, 17:09
  #2131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Om du både ansöker via www.afb.se (då du förhoppningsvis är novisch och har förtur till bostad då du ingår isåfall i novischlotteriet), söker via nation & även på blocket. Då borde du iaf få något, jag sökte bostad samma sommar som jag blev antagen till LU & fick bostad i samband med att skolan började.
Tack för infon. Känns inte lika nervöst.
Citera
2012-03-25, 17:11
  #2132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Tack för infon. Känns inte lika nervöst.
Du söker ju från tre olika håll, så om du inte är extremt kräsen eller lider av någon sjukdom så borde du få en bostad lagom till din utbildning ska börja.

Vad ska du förresten läsa?

edit: Du skulle ha postat i den här tråden, https://www.flashback.org/p36358818#p36358818
Citera
2012-03-25, 17:14
  #2133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Du söker ju från tre olika håll, så om du inte är extremt kräsen eller lider av någon sjukdom så borde du få en bostad lagom till din utbildning ska börja.

Vad ska du förresten läsa?

edit: Du skulle ha postat i den här tråden, https://www.flashback.org/p36358818#p36358818
Nej, kräsen är jag ju inte. Ska ju ändå köpa bostadsrätt för mitt guld så en temporär lösning där jag t om pendlar från Rosengård kan jag ta.

Ska bli läkare så läkarlinjen ala bmc och skånska universitetssjukhuset är väl där jag kommer hänga.
Citera
2012-03-25, 17:15
  #2134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Nej, kräsen är jag ju inte. Ska ju ändå köpa bostadsrätt för mitt guld så en temporär lösning där jag t om pendlar från Rosengård kan jag ta.

Ska bli läkare så läkarlinjen ala bmc och skånska universitetssjukhuset är väl där jag kommer hänga.
Hehehhe då kommer jag säkerligen nolla dig.
Citera
2012-03-25, 17:18
  #2135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Hehehhe då kommer jag säkerligen nolla dig.
Du har PM (har en fråga som är relaterat men helt OT).
Citera
2012-03-25, 17:45
  #2136
Medlem
d01shs avatar
Folk verkar ha fått för sig att det finns dels korridorrum och dels nationsrum. Det nationerna hyr ut är korridorer och lägenheter, precis som AF Bostäder.

Ett tips för att få lägenhet eller rum hos AF Bostäder är dock att vara snabb då när antagningsbeskeden börjar skickas ut. Åtminstone när jag började plugga i Lund, så kunde man ställa sig i kön (med novischförtur) såfort som man fick beskedet och systemet öppnade. De som var inne snabbt hade i princip garanterat boende.

Ställ dig även i kö hos LKF (Lunds kommunala fastigheter) och hos privata värdar (Akelius, m.m.).

Vanliga temporära boenden är även vandrarhem (t.ex. Tåget vid Lund C) och Lomma campingplats. Vid det sistnämnda har du dessutom nåt av Sveriges bästa badstränder för den första studiemånaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in