2011-05-26, 23:19
Medlem
Tpirs avatar
Sent svar men tyvärr är Imovane (som heter Limovane där) inte längre receptfritt i Spanien. Jag provade i mars och det gick inte utan recept enligt en ny trist lag som införts där. Hur det är i Portugal vet jag inte. Bästa apoteksparadis jag någonsin besökt var Azorerna. Ingenting var receptbelagt där (för några år sedan). Jag skrev på en lapp allt jag ville ha och fick det utan en enda fråga. Det var somadril, massa olika benzos, sömnmedel av olika sorter som tex stilnoct etc. Bästa semestern jag haft. Men det var några år sedan. Kan ha ändrats till det sämre sedan dess.
Citera
2011-06-09, 00:00
Medlem
dum som jag va så litade jag blint på att min pojke va skarp nog i bollen.

Via min beställning så ville han ha tramadol (jag beställde sibutramine till mig själv), detta va innan den 1.a april..
Tramadolen beslagtogs och jag blev informerad om detta, ingen större fara tänkte jag för att jag inte blev kallad till något förhör..

Idag dock så hämtade jag ut paketet och de har skickat tramadolen och där bifogades ett rött papper som jag ska skicka in som ett bevis på att jag tagit emot paketet...vad ska jag göra?? eller ja....Vad händer????
Enligt lag så får de inte trigga till brott...därför som jag är förvirrad!
Citera
2011-07-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Piracetam är receptbelagt och är därför olagligt att importera utan recept.
Vad jag vill veta är hur straffet ser ut om det fastnar i tullen.

För de som inte vet: Piracetam påstås i kombination med cholin förbättra vissa kognitiva förmågor.
Det kan ej användas i russyfte och är inte heller narkotiklassat.
Piracetam är klassat som kosttillskott i USA.

Är också intresserad av att veta detta. Låt säga att man beställer 500 gram Piracetam från USA och det fastnar i tullen. Är det straffbart eller skickar de bara tillbaks det? Det är ju inte narkotika eller olagligt på något sätt i övrigt.
Citera
2011-07-18, 16:23
Bannlyst
Hur är det om vi säger att en olaglig sak har fastnat i tullen (inget har hänt), Registrerar dom då ens namn så varje gång man beställer något från utlandet så kommer namnet upp på en skärm eller hur funkar det?

tacksam för svar!
Citera
2011-07-18, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ItsJustDRUGS
Hur är det om vi säger att en olaglig sak har fastnat i tullen (inget har hänt), Registrerar dom då ens namn så varje gång man beställer något från utlandet så kommer namnet upp på en skärm eller hur funkar det?

tacksam för svar!
Ej beställd till samma adress givetvis.
Men det finns ju hundratusentals med samma namn så rätta mig om jag har fel men är det så det går till hos tullen eller hur funkar det?
Citera
2011-07-18, 22:29
Medlem
jag tänkte ev köpa receptbelagda läkemedel på nätet som tex. förekommer på "fass.se" utan att blanda in sjukvården. Jag pratar nu om onlineapotek på nätet, funkar det att köpa från USA eller typ Europa utan att tullen i Sverige beslagtar det. Tacksamt för svar. Är det någon som kan tipsa eller har provat köpa ute förut på nätet?
Citera
2011-07-19, 01:32
Bannlyst
ingen som har ett svar på min fråga lite längre upp?
Citera
2011-08-05, 17:27
Medlem
jenna20s avatar
Kan någon förklara för mig...
Jag fick ett brev idag från Tullen ang. ett paket som jag beställde för flera månader sedan.
Jag kommer inte ihåg mängden jag beställde men det var kodein. Detta var i våras så jag antog att paketet bara kommit bort.
Varför kommer det så här många månader senare?
Nåväl...I brevet står att de beslagtagit narkotikaklassade tabletter.
Och att jag nu inom en månad måste ringa eller svara skriftligen och redogöra för min kännedom kring detta.
I annat fall kommer egendomen enligt 16§ smugglingslagen att förverkas.

Jag förstår inte vad de menar med förverkas riktigt?
Vad ska jag svara?
Vad händer om jag inte svarar?
Jag trodde inte att kodein var narkotikaklassat. I sjukvården räknar vi inte det som narkotika.
T.o.m när jag fick hjälp på beroendecentrum för att bli fri från detta för några år sedan så sågs det ej som narkotika.
Så, hur kommer det sig att Tullen får räkna dem som narkotika?
Vad kan detta leda till för mig?

tacksam för svar!
Citera
2011-09-06, 23:05
Medlem
Hej,
jag tänkte beställa sore throat spray från usa till Sverige.
Blir det några ev. problem att få hit den?
Citera
2011-09-06, 23:57
Medlem
BillLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Kan någon förklara för mig...
Jag fick ett brev idag från Tullen ang. ett paket som jag beställde för flera månader sedan.
Jag kommer inte ihåg mängden jag beställde men det var kodein. Detta var i våras så jag antog att paketet bara kommit bort.
Varför kommer det så här många månader senare?
Nåväl...I brevet står att de beslagtagit narkotikaklassade tabletter.
Och att jag nu inom en månad måste ringa eller svara skriftligen och redogöra för min kännedom kring detta.
I annat fall kommer egendomen enligt 16§ smugglingslagen att förverkas.

Jag förstår inte vad de menar med förverkas riktigt?
Vad ska jag svara?
Vad händer om jag inte svarar?
Jag trodde inte att kodein var narkotikaklassat. I sjukvården räknar vi inte det som narkotika.
T.o.m när jag fick hjälp på beroendecentrum för att bli fri från detta för några år sedan så sågs det ej som narkotika.
Så, hur kommer det sig att Tullen får räkna dem som narkotika?
Vad kan detta leda till för mig?

tacksam för svar!

Har ingen koll på kodein, men anledningen att det tagit sådan lång tid är för att de har skickat in en liten del på labanalys - detta kan ibland ta väldigt lång tid pga andra fall som har prioritet etc.

Det som händer om du inte svarar är att det kommer förstöras och du kommer inte höra något mer kring det.
Citera
2011-09-07, 10:00
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillLee
Har ingen koll på kodein, men anledningen att det tagit sådan lång tid är för att de har skickat in en liten del på labanalys - detta kan ibland ta väldigt lång tid pga andra fall som har prioritet etc.

Det som händer om du inte svarar är att det kommer förstöras och du kommer inte höra något mer kring det.

Tack så mkt för svaret. Var tvungen att svara denna vecka senast och jag har inte vetat vad jag ska göra. Då skiter jag i det.
Kodein är inte ens narkotikaklassat så jag förstår inte ens varför de påstår det.
Nåväl
Citera
2011-09-07, 21:48
Medlem
Tjena,

Ska till Turkiet snart, och undrar om det är safe att ta med sig säg 8 Kamagra tabletter till Turkiet?
Vet att det finns i överflöd där nere, men har själv så jag hade velat ta med hellre än att springa på apotek mm.
Kollar de väskorna? Tänkte lägga det bara med de andra, Panodilen, Resorb osv...

Tacksam för snabbt svar.
Senast redigerad av bryssbritta 2011-09-07 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in