2003-12-17, 15:59
Medlem
Fonuss avatar
Det är ett slutstycke. Jag gissar på AK5.
Citera
2003-12-17, 16:02
Medlem
-Dr-s avatar
Jo vist är det de, skulle bara fåtag på resten.
Citera
2003-12-17, 16:04
Medlem
Fonuss avatar
OK. Alla som gör lumpen snor en bit! Sen har Flashback en egen puffra
Citera
2003-12-17, 16:09
Medlem
-Dr-s avatar
Ja det blir bra.
Har någon mera delar, vi kanske kan bygga nu.
Citera
2003-12-17, 20:47
Medlem
assmans avatar
är inte slutstycket indiviudellt för vapnet. alltså att det kan vara marigt att ta ett slutstycke och använda i ett annat vapen. inte för jag tror att vapnet exploderar, men eldavbrott borde ju vara en trolig biverkan. nån som är insatt?
Citera
2003-12-17, 22:12
Medlem
Bazzarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assman
är inte slutstycket indiviudellt för vapnet. alltså att det kan vara marigt att ta ett slutstycke och använda i ett annat vapen. inte för jag tror att vapnet exploderar, men eldavbrott borde ju vara en trolig biverkan. nån som är insatt?

alla vapnets delar har särskilda nummer, att ha ett annat vapens slutstycke är inget problem. Vi testade under rengöringen av våra vapen om d gick..
Citera
2003-12-17, 22:18
Medlem
_niclass avatar
En uniform en gasmansk & en splitterväst var väl typ vad jag klåpade ihop. Lite ammo också för den delen men den är slut vid det här laget.
Citera
2003-12-17, 22:24
Medlem
Dalus avatar
När jag gjorde lumpen på MekB 19 i Boden så var personalen i förrådet sådana från "skyddad" verkstad. Detta gjorde det lätt att få med sig grejer hem!
Det jag lyckades få med mig var:
M90 Uniformen
M90 Sommarkänga! (Fick dem sprillans nya!)
M90 Undertröja 4st
M59 Vintermössa (Fan ska jag med den till??)
M59 Sommarmössa (kleptoman)
M59 Skjorta 2st
M59?Undertröja (den vita)
Otaliga yllestrumpor
Kalsonger (både nya och gamla med den härliga gylfen)
Och det bästa av allt! Jag låg på Granatkastar Am. grupp så jag lyckades få med mig en blindgranat!

MVH Dalu
Citera
2003-12-17, 22:31
Medlem
wobblas avatar
Någon som har siffror på hur stort svinn (läs gärna stöld) det är i det militära? Skulle ju vara lite intressant att veta vart mina stackars skattepengar går till.
Citera
2003-12-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wobbla
Någon som har siffror på hur stort svinn (läs gärna stöld) det är i det militära? Skulle ju vara lite intressant att veta vart mina stackars skattepengar går till.

Har inga siffor, men det kanske är tack vare det stora svinnet som "lönen" i lumpen är så låg. Försvaret menar att de värnpliktiga på egen hand stjäl ihop till en dräglig dagsersättning?
Citera
2003-12-18, 10:47
Bannlyst
Efter den här tråden kan du ju dra dina egna slutsatser... ALLA verkar plocka med sig en massa grejer. Så ja, du köper helt enkelt en massa gröna kalsonger med dina skattepengar

Dock är det imponerande av den värnpliktiga alt. inte speciellt imponerande av befäl/förrådspersonal att folk lyckats få hem uniformer och kängor och liknande. Kalsonger är ju lätt att smussla till sig extra i tvättbytet. Men kängor? Gjorde ni aldrig inventeringar, speciellt innan inlämning vid muck?

Många gånger hade det varit lätt att ta någons vapen ur tältet på eldvakten, ringa en kompis med bil och fixa ut det den vägen. Det hade varit lätt att göra oupptäckt och svårt att bevisa vem som gjort det. Men det skulle ju säkert bli värsta skandalen och ingen skulle få åka hem innan det var tillbaka osv.
Citera
2003-12-18, 15:09
Medlem
Fonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpf
...Många gånger hade det varit lätt att ta någons vapen ur tältet på eldvakten, ringa en kompis med bil och fixa ut det den vägen. Det hade varit lätt att göra oupptäckt och svårt att bevisa vem som gjort det. Men det skulle ju säkert bli värsta skandalen och ingen skulle få åka hem innan det var tillbaka osv.

Enda problemet är att du skulle sätta någon kamrat i klistret. Den som förlorade vapnet skulle nog bli misstänkt först. Om en AK5 el. liknande försvann skulle nog snuten göra husransakan hos hela plutonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in