2013-08-31, 17:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Under ett antal månaders tid har jag haft problem med en bugg som gör att länkar faller bort i samband med att man ska posta ett inlägg där länken ska visas i form av text inbakad i övrig text när man använder [url] [ /url] -taggarna.

Likaså försvinner vissa eller alla länkar om man förhandsgranskar ett inlägg innan det postas, om man däremot väljer att posta inlägget utan att förhandsgranska så får man med dem. Om man måste redigera ett postat inlägg som innehåller länkar så försvinner de i samband med redigeringen så för att få det att fungera måste man först redigera en gång för att ordna t.ex. stavfel / maskning m.m. och posta inlägget för att sedan redigera en gång till och lägga in de länkar som försvann vid första redigeringen.

Vidare har jag märkt att när man citerar ett inlägg från en annan användare som innehåller länkar så inkluderas i många fall inte hela länken utan den är bruten så då måste man manuellt lägga in länken i det citerade inlägget för att det skall fungera.

Ännu en sak jag lagt märke till är att om man ska infoga en länk som innehåller å, ä eller ö så omvandlas dessa bokstäver till diverse tecken istället vilket gör länken obrukbar, det här kanske beror på min webläsare eller är det fler som har märkt av det här fenomenet?

Använder firefox 22 för den som undrar.

Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag hade samma problem med tidigare versioner av firefox så det är inte nytt för den senaste upplagan, jag testade redigera inlägg med explorer 10 som innehöll länkar och då fungerade det så det verkar vara relaterat till firefox för mig.

Ska installera om firefox 22 på nytt och se vad som händer, sist kvarstod problemet då jag installerade den nya versionen.

Edit.

Efter att ha testat en del till så verkar länkarna försvinna även med explorer 10 när jag redigerar inläggen, har installerat om firefox 22 också utan resultat så problemet verkar kvarstå, vad kan då vara fel.

Bumpar mina inlägg, har samma problem fortfarande, någon som har tips på bugfix eller alternativa lösningar? Har testat chrome också utan någon märkbar skillnad vad jag kunnat se.
2013-08-31, 17:35
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag har ett skumt problem. Safari och Chrome kraschar i slutet på den här tråden
https://www.flashback.org/t2210137p5 Dock fungerar det i FireFox och då ser jag att användaren Daudodidi har några knepiga tecken i sin signatur.

Även Safari på min iPad kraschar i tråden.

Jag kör 10.8.4 och både Safari och Crome använder webbkit, Det gör inte Firefox.

Det är CoreText som crashar om det är textsträngen med arabiska tecken som får din läsare att crasha. Vilket i sin tur får andra program att crasha, exempelvis safari, men även meddelanden i iOS.

Rapportera användaren för överträdelse av
1.11. Spridning av datavirus och annan skadlig kod
Att sprida länkar till datavirus eller annan skadlig kod är förbjudet om det inte görs uppenbart att länkarna är skadliga.
2013-08-31, 18:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Tydligen en bugg i Webkit. "Daudodidi" har den i sin signatur, får han ha det?
Det finns inget generellt förbud vad jag känner till för udda tecken i signaturen men du kan alltid skicka ett pm och uppmana om byte med hänvisning till att webläsare kan krasha av det.
Om de inte hjälper kan du väcka en gammal tråd till liv och ta upp problemet.

Citat:
Kör du OS X? Inga konstiga moddar eller inställningar. skumt att även Safariappen i iPaden dyker också.
Kör helt rent, chrome används bara för att kolla hemsida vid moddning.
2013-08-31, 18:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns inget generellt förbud vad jag känner till för udda tecken i signaturen men du kan alltid skicka ett pm och uppmana om byte med hänvisning till att webläsare kan krasha av det.
Om de inte hjälper kan du väcka en gammal tråd till liv och ta upp problemet.

Kör helt rent, chrome används bara för att kolla hemsida vid moddning.

Ja nu har han ändrat signaturen, vet inte om han fått sig en åthutning av en mod eller om han gjort det på egen bevåg. Nu funkar alla trådar här som det skall. Tyvärr är det idioter på idg.se som lägger in den koden där
2013-09-17, 06:22
Medlem
Wosps avatar
Tror mig att ha hittat en bugg. Igår tänkte jag mig att jag skulle kolla hur länge min prick var görn efter att jag hade stängt ner FB fliken. Så jag gjorde det, öppnade en annan webbläsare där jag inte var inloggad och letade upp min profil. Kollade in lite till och från och min prick förblev grön i ganska exakt 1 timma efter att jag stängt ner fliken.

Ska det vara så eller är det en bugg? Känns i vart fall lite långt. Själv tycker jag att 5-10 min borde vara mer lagom. Och om man fortfarande räknas in till "***** besökare online" så känns det väldigt missvisande.

Wosp
2013-09-17, 07:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Tror mig att ha hittat en bugg. Igår tänkte jag mig att jag skulle kolla hur länge min prick var görn efter att jag hade stängt ner FB fliken. Så jag gjorde det, öppnade en annan webbläsare där jag inte var inloggad och letade upp min profil. Kollade in lite till och från och min prick förblev grön i ganska exakt 1 timma efter att jag stängt ner fliken.

Ska det vara så eller är det en bugg? Känns i vart fall lite långt. Själv tycker jag att 5-10 min borde vara mer lagom. Och om man fortfarande räknas in till "***** besökare online" så känns det väldigt missvisande.

Wosp
Det där är en åsikt, inte en bugg. Jag tycker en timme är bättre, en paus på tio minuter är inte ovanligt under en flashbbackinsats.
2013-09-17, 08:00
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det där är en åsikt, inte en bugg. Jag tycker en timme är bättre, en paus på tio minuter är inte ovanligt under en flashbbackinsats.

Du kan ha rätt om att det är mer av en åsikt en en bugg. Jag antog bara att det var en bugg då tiden var så lång. Även om pricken skulle ändras så att den blir röd så krävs det inte mer en att du behöver uppdatera sidan för att den ska bli grön igen.
2013-09-18, 00:38
Medlem
Man ska kunna skriva länk mellan ”” i första delen, och sedan namn mellan ][ för att avsluta med /URL] när man tar fram Alltså [url= "länk till hemsidan "]vad man vill namnge länken[ /URL]. Fast utan mellanslag.

Jag klistrade in en länk och skulle namnge den. Förhandsgranskningen visar att länken och namnet funkar problemfritt, men följande rad kommer upp innan länken ”Det blir inte bättre av att folk lägger upp sådana här”. Trots att den texten absolut inte ens finns med i mitt inlägg. Inte någonstans alls.

Det som jag skulle skriva innan länken var något helt annat, men det försvinner i förhandsgranskningen och byts ut mot en annan rad. Originalmeningen finns kvar i inlägget, men förhandsgranskningen visar en annan mening. Det måste bara vara en bugg. Jag vågar i alla fall inte posta inlägget, av rädsla för att det blir fel.
2013-09-18, 13:19
Medlem
Spyrrans avatar
Det där med URL-länkarna beskrivet ovan är sjukt störande. Jag har liknande problem vilket visar sig på två sätt:

1) Jag kan ha tre stycken med text. Placerar jag URL-länken i sista stycket, så kan det mellersta stycket försvinna helt och hållet. Inte i originalinlägget (det som man håller på att skriva), men det försvinner i förhandsgranskning. Har även provat att skicka PM till annan medlem för att få reda på det slutliga resultatet, och det är precis som i förhandsgranskningen.

2) I övrigt har jag samma problem beskrivet som ovan. Vill jag till exempel att man ska kunna klicka på en länk som är namngiven till exempel "Bild" så försöker jag alltså skriva [url= "länk till hemsidan "]Bild[ /URL]. Fast utan mellanslag. Detta har alltid fungerat problemfritt tidigare, men nu funkar det inte alls. Istället för "Bild" så dyker en helt annan mening upp istället när man förhandsgranskar eller skickar pm. Jag antar att resultatet blir detsamma om man postar det som en ny tråd eller inlägg offentligt på forumet också, vilket gör att jag inte vågar posta det som jag vill skriva.

Vad är problemet? Har testat att bland annat rensa cache. Har läst v50's inlägg också, men problemet verkar vara lite annorlunda där. Men jag tycker att det är skumt att ett stycke med text bara kan försvinna, och att namngivningen av länk (tex "Bild") försvinner och byts ut mot något annat.
2013-09-19, 17:21
Medlem
Ödlans avatar
Skandal i inlaggsparsingen!

Ni ar overdrivet (efterblivet) paranoida (inkompetenta? :PpPppPp) vad galler strippa postade inlagg pa HTML taggar. Jag kan tex inte skriva: "< b a j s >" (utan mellanslag) utan att det forsvinner ur inlagget, gissningsvis for att ni anvander strip_tags() eller liknande.

Troligtvis (uppenbarligen?) sa gors ju detta for att strippa elakingar ifran inlagg. Det ar overdrivet! Kan ni inte noja er med typ htmlspecialchars() innan bbcode parse eller dyl? Jag tycker att jag borde fa skriva saker omslutna av < och > utan att det forsvinner silently.

Det ar spannande att det forsvinner aven nar man omsluter det med CODE-taggarna, det lar ju jiddra med en hel del inlagg i onodan. Vad sager ni, kan ni vara bussiga och fixa eran parse lite?
Senast redigerad av Ödlan 2013-09-19 kl. 17:23.
2013-09-19, 17:30
Medlem
Ödlans avatar
Nar jag postar ett inlagg och atergar till tradlistningen i berord forumdel sa listas mitt svar som olast utav mig sjalv. Kan ni inte peta in sa att man alltid last inlagg man sjalv skrivit? Det tycker iallafall jag ar ganska logiskt, att man last vad man sjalv skrivit!
2013-09-20, 21:33
Medlem
[complex]s avatar
Det blir fel när man citerar mina inlägg. För att få det rätt måste man använda..
[quote='[complex]'] , utan siffrorna...

Antagligen pga [] tecknen i mitt alias. Vet ej, då det fungerat tidigare.

Vore väl bra om nån tekniker kunde kika på detta. Lär påverka fler användare än mig...
Thnx.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in