2009-08-14, 16:06
Bannlyst
Vad händer om vill sälja 100 aktier, och så vill någon annan köpa 99 av samma aktie som jag säljer, för det priset jag vill sälja dem för? Säljer jag då 99 av mina och behåller en eller måste det vara samma antal aktier man köper/säljer för att det hela ska gå igenom?
Citera
2009-08-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upphetsad
Vad händer om vill sälja 100 aktier, och så vill någon annan köpa 99 av samma aktie som jag säljer, för det priset jag vill sälja dem för? Säljer jag då 99 av mina och behåller en eller måste det vara samma antal aktier man köper/säljer för att det hela ska gå igenom?

Ja, du säljer 99 av dina 100 aktier, och 1 aktie ligger kvar på marknaden till försäljning. Ofta när du lägger en säljorder på aktier så kanske du blir av med hälften först, och lite senare med resten.
Citera
2009-08-14, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zyril
Ja, du säljer 99 av dina 100 aktier, och 1 aktie ligger kvar på marknaden till försäljning. Ofta när du lägger en säljorder på aktier så kanske du blir av med hälften först, och lite senare med resten.

Tack för svar! Så då behöver man inte nödvändigtvis köpa alla aktier av samma säljare?
Citera
2009-08-14, 16:35
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Tack för svar! Så då behöver man inte nödvändigtvis köpa alla aktier av samma säljare?
Nej. Köper du via mäklare ser dom till att införskaffa aktier från flera olika håll i enlighet med det pris du beordrat, för att få den aktiemängden du efterfrågat.
Citera
2009-08-14, 17:36
Bannlyst
Men hur blir det då med courtage? Om man har 9 kronor i courtage (Avanza), får man då betala 27 kr i courtage om man köper från tre olika säljare?
Citera
2009-08-14, 18:46
Medlem
Citat:
Men hur blir det då med courtage? Om man har 9 kronor i courtage (Avanza), får man då betala 27 kr i courtage om man köper från tre olika säljare?

Nej. Mäklarna handlar massa aktier åt olika personer. Så din affärlöser de för 9kr
Citera
2009-08-14, 23:09
Medlem
stillsams avatar
Så länge alla avslut sker inom tidsramen för ordern är det endast ett courtage. Risken om aktien inte är tillräckligt likvid är inte alla blir sålda. Det är drygt att sitta kvar med ynka 3 aktier.. Iof så händer det inte vidare ofta, jag har stött på det vid ett tillfälle.

"Kill or fill" ordern är en metod vissa institut använder (iaf använde) sig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in