2009-08-12, 19:58
Medlem
anooonyms avatar
Hejsan.

En polare har problem med sitt internet.

Setup:
-Modem
-D-link DSL-G624T
-Dator
-Ipod Touch

Jag har inte kollat på det själv eftersom jag har inte möjlighet.
Då datorn har internetåtkomst kommer den inte åt routern, medans touch'en kommer åt routern men inte internet.

Jag kom fram till att datorn får sin ipaddress via internet direkt och inte via DHCP som det ska. Tar man bort kopplingen mellan router + modem får datorn sin ip via routern (DHCP) men då har den inget internet.

Modemet är kopplat till tele/tv(?) jacket och sedan till routern i LAN1. Så jag antar det inte är ADSL dom har då det är en egen port för detta?

Måste man ha adsl för att använda DHCP på denna router? (D-link DSL-G624T) det står nämligen ADSL-Router på den om man kollar bilder på internet.
Citera
2009-08-12, 23:17
Medlem
Har h*n ADSL eller inte?
Om h*n har ADSL borde h*n ta bort modemet och ansluta D-linkens ADSL-port till det första teleuttaget.

Om det inte är ADSL bör h*n nog byta router.
Som det är nu är routern uppkopplad som switch, och förmodligen har ISP bara en publik IP per abonnemang.
Citera
2009-08-13, 03:22
Medlem
anooonyms avatar
har bara pratat om det på telefon och jag antog att eftersom deras modem var inkopplat till tv eller telejacket så var det inte ADSL.. men om det endå kan vara det ska jag fråga dom om det snarast.
Citera
2009-08-14, 18:19
Medlem
Det är ju enorm skillnad på tele och tv-jack. Är det telejacket är det ju med största sannolikhet ADSL... (Det är ju inte så många som kör uppringt eller ISDN nuförtiden...)
Citera
2009-08-15, 00:48
Medlem
anooonyms avatar
Vi har bredband via telejacket och jag är rätt så 100% på att vi inte har ADSL
aldrig sett något "ADSL" på varken inställningar/router eller räkningar.

vår router har även inget "ADSL" på sig, utan det står WAN. har jag för mig
Citera
2009-08-15, 11:32
Medlem
Är det verkligen ett telejack då?

Vad heter (din) router?

Vad har du för ISP och för hastighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto