2010-05-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Om du menar nar skiten kommer ut som skjuten ur en kanon? Fan, det ar riktigt skona skitstunder det. Det bara smattrar i toalettstolen.
Kanonskit later lite lojligt men jag kan tyvarr inte komma pa nagot annat...

Förslag: som skiten ur en kanin...
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-05-13 kl. 00:56.
Citera
2010-05-13, 20:44
Medlem
Sprutlacka

Jägarladdning ( 1kg sprängdeg )

Minera för ryssen

Tömma herr brunöga

//Speed
Citera
2010-05-15, 00:26
Medlem
hallberg-rassys avatar
Ja... Att ingen kommit på dessa än:

"Besöka avdelningen för avgående gods" (fungerar generellt för WC-besök). Om man skall urinera kan man faktiskt stila till det lite: "Jag skall ringa upp Pettersson på avdelningen för avgående gods."

En annan som fungerar generellt för WC-besök är "Jag skall be att få rekomendera mig."
Citera
2010-05-18, 21:08
Medlem
Problem med kissa

Varför uttalas kissa med k-ljud? I är ju en mjuk vokal.
Jämför med orden kisa och gissa
Citera
2010-05-18, 21:23
Medlem
Dingbatss avatar
Det är väl åt det onomatopoetiska hållet, och såna ord brukar inte vara lika kinkiga med sånt.
Citera
2010-05-18, 21:33
Medlem
Frågan är berättigad. Enligt svenska uttalsregler borde det uttalas "tjissa".

SAOB anger att det är av ljudhärmande ursprung, och sådana ord har ibland stavning och uttal som inte stämmer överens. Det är nog den enda förklaringen man kan ge. Plus att svenska språket inte har någon möjlighet att ange i skrift om ett k ska ha hårt uttal framför mjuk vokal.

Man måste komma ihåg en sak, nämligen att skriften inte gör talet fullständig rättvisa. Skriften är en ganska bristfällig avbild av talet. I svenskan finns det flera ord med k följt av mjuk vokal som trots detta uttalas med hårt k: kis, kille, kör. Det betyder inte att de här orden egentligen borde uttalas med tj-ljud, utan bara att svenskt skriftspråk saknar möjlighet att ange hårt k framför mjuk vokal. En lucka i det svenska skriftsystemet, helt enkelt.
Citera
2010-05-18, 23:02
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
... (1) I svenskan finns det flera ord med k följt av mjuk vokal som trots detta uttalas med hårt k: kis, kille, kör. Det betyder inte att de här orden egentligen borde uttalas med tj-ljud, utan bara att svenskt skriftspråk saknar möjlighet att ange hårt k framför mjuk vokal. (2) En lucka i det svenska skriftsystemet, helt enkelt.
2. Spanskan har ju sitt "qu" och därför kan spanska skolbarn ägna energi åt mångformiga verb i stället för stavningsövningar.

1. Ordet »kille« uttalas vanligen {tjille} om det står för ett kortspel. Även ordet »kör« kan uttalas med tj-ljud. Min närmsta omgivning står ut med ett slitet skämt: När jag/vi brassar förbi en bil med skylten ÖVNINGSKÖR blir kommentaren att det var en väldigt liten övningskör, bara två personer, möjligen en övningsduo.

0. Apropå onomatopoetiska ord, så kan man se en lustig skylt vid barnpoolen på Madeira:
Não fazer xixi na piscina!
Jodå, det finns en illustration för barn som inte kan läsa xixi och svenska föräldrar.

En ödets ironi är att "piscina" inte har med pissa att göra utan mera med romanska fiskar.
Senast redigerad av Egon3 2010-05-18 kl. 23:13.
Citera
2010-05-18, 23:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
2. Spanskan har ju sitt "qu" och därför kan spanska skolbarn ägna energi åt mångformiga verb i stället för stavningsövningar.

1. Ordet »kille« uttalas vanligen {tjille} om det står för ett kortspel. Även ordet »kör« kan uttalas med tj-ljud. Min närmsta omgivning står ut med ett slitet skämt: När jag/vi brassar förbi en bil med skylten ÖVNINGSKÖR blir kommentaren att det var en väldigt liten övningskör, bara två personer, möjligen en övningsduo.

0. Apropå onomatopoetiska ord, så kan man se en lustig skylt vid barnpoolen på Madeira:
Não fazer xixi na piscina!
Jodå, det finns en illustration för barn som inte kan läsa xixi och svenska föräldrar.

En ödets ironi är att "piscina" inte har med pissa att göra utan mera med romanska fiskar.
Heh, när jag såg pool-skylten tänkte jag att "não" betydde "inget" eller liknande, "fazer" kopplade jag till choklad, "xixi" tolkade jag som det grekiska sättet att skriva "hihi" på, "na" en preposition och sedan "piscina" som "fiskar". Tyckte det var lite konstigt att inte få kasta glad choklad på fiskarna helt enkelt...

Fast man kanske inte fick kasta "choklad" i poolen heller, eftersom att man inte fick kasta vatten?
Citera
2010-10-19, 11:39
Medlem
sånger från andra våningen. (men anspel på filmen med samma namn för den som inte visste)
Citera
2010-10-21, 23:51
Medlem
Spritsa kladdkaka
Citera
2010-10-21, 23:54
Bannlyst
Sänka en ubåt.
Citera
2010-10-23, 21:34
Medlem
skinken92s avatar
finns det något fint ord för att "bajsa" ?

finns det något fint ord för att "bajsa" ? det finns ju fina ord för att kissa (urinera) och bajs (avföring/fekalier) och runka (onanera). men jag kan inte komma på något fint för att bajsa. snälla hjälp mig finns det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in