Citat:
Ursprungligen postat av XSS
Hallå, undrar om ni smartskaft skulle kunna hjälpa mig lite med dessa frågor:
1. Hur ska man egentligen skriva den här meningen; "Detta gäller i både sjuk- och skadestatistiken", alltså det gäller då att sammanskriva och när jag ska använda ett bindestreck om jag nu ska göra det.
2. Ska man använda en . (punkt) efter förkortningar, jag har hört bud för båda sätten.
3. Är det någon som vet vart företagen får sina namn till mediciner ifrån, nu snackar jag inte om Treo eller sådant utan den aktiva substansen tex. Ibuprofen och liknande, är det molekylstrukturen som spelar in eller något annat?
1. Antingen skriver man precis som du gjorde, eller så kan man stoppa in ett bindestreck i "skadestatistiken" också, för att förtydliga hur det passar ihop med det andra ("sjuk-"). Båda är rätt.
2. Jag är inte 100% på detta, men jag tror båda är korrekt svenska. Dock anser jag att det är snyggare och mer logiskt att ha punkt även efter förkortningen, såhär t.ex., fint va?
3. Jag antar att du menar hur man bestämmer vad den aktiva substansen ska heta, och inte vad själva produkten ska heta?
Såvitt jag vet så är det personen som upptäcker substansen som har rätt att döpa den. Om denne person är anställd som forskare är det troligt att det står i hans anställningskontrakt att denna rätt tillfaller företaget.
Hur man väljer namn bestämmer man sedan godtyckligt.
Citat:
Ursprungligen postat av XSS
Och vad heter den aktiva substansen i Ibuprofen då?
Så vitt jag förstått så är Ibuprofen den aktiva substansen i vissa värktabletter.
Tack för dom andra svaren dock!
Det var ju det han/hon skrev...