2011-05-16, 14:16
Bannlyst
Samma här har massa tomma cannor men jag har bara kvar dom.( som det ser ut nu)
Citera
2011-05-16, 17:52
Medlem
toby79s avatar
Om burkarna är helt tomma från drivgas och färg så kan man slänga dom i en container för metallförpackningar som brukar stå lite här och där. Annars är det farligt avfall och ska lämnas in på anvisad plats. Så det är väl bara att tömma dom.

Jag brukar köra slut på gasen och dra en skruvmejsel genom burkarna och tömma den vägen oavsett innehåll. Det funkar bra, men man ska absolut inte ha någon drivgas i burken då.
Citera
2011-05-16, 19:37
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Om burkarna är helt tomma från drivgas och färg så kan man slänga dom i en container för metallförpackningar som brukar stå lite här och där. Annars är det farligt avfall och ska lämnas in på anvisad plats. Så det är väl bara att tömma dom.

Jag brukar köra slut på gasen och dra en skruvmejsel genom burkarna och tömma den vägen oavsett innehåll. Det funkar bra, men man ska absolut inte ha någon drivgas i burken då.
Samma har. Brukar dock hålla kniven mot marken och slå flaskans sida mot spetsen. Sen räknas dom ju som metallskrot och kan slängas i vilken metallåtervinning som helst.

Började med det sen några stolpskott hittat en burk med märkfärg som vi bedömt som tom på jobbet och slängt i containern. Den var inte så tom, det räckte till en massa kukar på vår bod.

Kan också intyga att man inte ska punktera dom om det är minsta tryck kvar. Det blir färg överallt.
Senast redigerad av Milwaukee 2011-05-16 kl. 19:39.
Citera
2011-05-16, 20:19
Medlem
Zephies avatar
Ni behöver inte punktera dom så länge som dom är tomma, dvs ingen antydan till pys när man trycker på munstycket.

Citat:
Kan man lämna tomma sprayflaskor (som t ex innehållit hårspray/sprayfärg) till insamlingen av metallförpackningar?

Sprayburken betraktas som tom när det inte kommer någonting mer ur den när man håller sprayknappen intryckt, och den är tyst, s k pys-tom.
Citat från FTI.
Citera
2011-05-16, 20:29
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephie
Ni behöver inte punktera dom så länge som dom är tomma, dvs ingen antydan till pys när man trycker på munstycket.

Citat från FTI.
Det kan vara lite lurigt. En färgburk som kanske har torkat i ventilen pyser inte när man trycker på den. När man däremot slår hål på den, ja då blir det äventyr. Been there done that, så att säga.
Citera
2011-05-16, 21:40
Medlem
toby79s avatar
Det är ju som med brandsläckare. Man får inte slänga dom med handtaget kvar på tanken, men skruvar man bort det så är det fint metallskrot,, om man får betalt dvs.

Det jag funderar på är om någon här har testat att länga burkar i elden. Smällde dom och hur mycket isf?
Citera
2011-05-16, 22:39
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det är ju som med brandsläckare. Man får inte slänga dom med handtaget kvar på tanken, men skruvar man bort det så är det fint metallskrot,, om man får betalt dvs.

Det jag funderar på är om någon här har testat att länga burkar i elden. Smällde dom och hur mycket isf?
Under en brandutbildning vi gick på för några år sen eldade man på bland annat sprayburkar i en djup metallåda för att påvisa att det var allvar det som stod på flaskan. Det small rätt hyggligt, fast det tog ganska lång tid innan det hade blivit tillräckligt varmt.
Citera
2026-05-19, 21:25
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milwaukee
Under en brandutbildning vi gick på för några år sen eldade man på bland annat sprayburkar i en djup metallåda för att påvisa att det var allvar det som stod på flaskan. Det small rätt hyggligt, fast det tog ganska lång tid innan det hade blivit tillräckligt varmt.

Tar upp en gammal tråd med en närliggande fråga:
Jag har en sprayflaska med ett bra rengöringsmedel.
Jag bedömer att det är minst ⅔ av innehållet kvar.
Men drivgasen i flaskan är slut (jo, jag har rengjort sprutmunstycket).
Hur får man ut resten av innehållet?
Läste på nätet att det föreligger explosionsrisk om man gör hål i flaskan (trots att gasen är slut).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in