Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-11, 13:02
Medlem
Jag funderar på att köpa en Mac. Nu använder jag (inte helt oväntat) en PC. Ett program som är viktigt för mig är Workshare Protect. Med det kan jag rensa metadata från MS Office-filer samt konvertera Word-filer till PDF-dokument. Programmet är kalasbra. Bl.a skannas utgående e-mail, varefter jag får frågan om jag vill rensa eller konvertera bifogade filer.

Vet någon om det finns något motsvarande program för Mac? (Jag måste använda Office i jobbet.)

/Fly
Citera
2009-08-11, 22:49
Medlem
Glockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fly72
Jag funderar på att köpa en Mac. Nu använder jag (inte helt oväntat) en PC. Ett program som är viktigt för mig är Workshare Protect. Med det kan jag rensa metadata från MS Office-filer samt konvertera Word-filer till PDF-dokument. Programmet är kalasbra. Bl.a skannas utgående e-mail, varefter jag får frågan om jag vill rensa eller konvertera bifogade filer.

Vet någon om det finns något motsvarande program för Mac? (Jag måste använda Office i jobbet.)

/Fly
När man skriver ut på en mac kan man välja spara som pdf istället för att skriva ut, så att 'konvertera' till pdf är inga problem iaf.
Citera
2009-08-12, 22:09
Medlem
Tack för svaret. Att enkelt kunna pdf:a är alltid bra. Det är dock den förbaskade metadatan som är värst. Office skickar med en massa dold information som man inte alltid vill visa (ursprung, författare, ändringshistorik etc).

Det borde finnas något program för Mac som fixar det. Jag har googlat i timmar efter det. Workshare fixar detta: http://www.workshare.com/products/wsprotect/
(Jag tror även att Pdfdocs fungerar ungefär liknande.)
Citera
2009-08-13, 00:42
Medlem
th3vils avatar
Finns det inte en inbyggd funktion i Office som raderar metadata?

Har inte Office här så jag kan inte kontrollera, men är hyfsat säker på att det gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in