2009-08-10, 15:42
Medlem
Ergodynes avatar
Hur gör man bäst?

Antag att man vill spara 3.000 i månaden på aktier. Vill man då sprida riskerna kanske man köper 2-3 stycken olika aktier vilket innebär att man gör 2-3 avslut per månad. Jag räknade lite på det och courtaget blir ju ganska högt med tanke på att bland annat avanza har minimumcourtage på 39 kr.

För att maximera deras minimicourtage behöver man ju köpa poster för minst 26.000 kr så att handla en aktepost för 1.000-3.000 kr är kanske dumt?

Är det bättre att spara sig fram till en större post och sedan handla den? Eller räknar man med att den förväntade uppgången ska bekosta courtaget ändå?

Någon som har några idéer?
Citera
2009-08-10, 15:50
Medlem
Farmstars avatar
Ta en titt på http://www.aktieinvest.se/ utbud av tjänster. Där kan du köpa andelsordrar ända ner till 100 kronor per aktie.

Finns säkert fler liknande alternativ med Aktieinvest är de enda jag kommer på på rak arm.

Lycka till med dina investeringar!
Citera
2009-08-10, 16:15
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergodyne
Hur gör man bäst?

Antag att man vill spara 3.000 i månaden på aktier. Vill man då sprida riskerna kanske man köper 2-3 stycken olika aktier vilket innebär att man gör 2-3 avslut per månad. Jag räknade lite på det och courtaget blir ju ganska högt med tanke på att bland annat avanza har minimumcourtage på 39 kr.

För att maximera deras minimicourtage behöver man ju köpa poster för minst 26.000 kr så att handla en aktepost för 1.000-3.000 kr är kanske dumt?

Är det bättre att spara sig fram till en större post och sedan handla den? Eller räknar man med att den förväntade uppgången ska bekosta courtaget ändå?

Någon som har några idéer?

Eftersom att det rör sig om så små summor varje månad kan det då tänkas vara till fördel att välja en annan mäklare med ett lägre minimicourtage.

www.aktiedirekt.set har ett minimicourtage om 9 kronor. Likaså www.Aktiespar.se

www.aktieinvest.se har ett minimicourtage om 29 kronor, men är till fördel om du handlar i börsposter då det inte kostar dig någonting att handla.
Mvh
Citera
2009-08-11, 21:24
Medlem
Jag gör mina affärer via avanza för tillfället. I framtiden lär väl mina poster köpas á 10 000. Är det då mer lönsamt för mig att flytta mina pengar och göra mina framtida investeringar hos t ex någon av de ovan nämda? Eller handlar det om peanuts som gör skillnaden?

Kan väl nämnas att jag tänkt att öka min aktivitet något, ingen daytrading men det kan väl handla om något avslut/vecka kanske.
Citera
2009-08-11, 21:59
Medlem
Caparzos avatar
Starta KF hos avanza, Minimicourtage 39 kronor, men det kan det vara värt, för att lura skattmasen. Om din portfölj går upp med minst 3% per år är en KF att föredra.
Citera
2009-08-26, 13:03
Medlem
KEBs avatar
Ergodyne,
Om du vill månadsspara på längre sikt kan du köpa fonder, det ger dig en bra riskspridning. Kolla på t.ex. Spiltan eller East Capital.
Om du ändå vill köpa aktier är ett bra tips investmentbolag!
Citera
2009-08-26, 13:44
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunday
www.aktieinvest.se har ett minimicourtage om 29 kronor, men är till fördel om du handlar i börsposter då det inte kostar dig någonting att handla.
Mvh

En börspost är numera en (1) aktie så det kan inte stämma, eller menar du att man handlar courtagefritt på Aktietorget och NGM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in