Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-10, 00:03
Medlem
Okey, detta är nästan en pinsam fråga... Men jag är ny på mac och alltså även Itunes. När jag importerar ett album, dvs en mapp med mp3r så blir varje enskild låt ett album. Vilket blir helt omöjligt att hantera exempelvis går coverflow inte alls att använda.. Hur göra?
Citera
2009-08-10, 00:07
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM
Okey, detta är nästan en pinsam fråga... Men jag är ny på mac och alltså även Itunes. När jag importerar ett album, dvs en mapp med mp3r så blir varje enskild låt ett album. Vilket blir helt omöjligt att hantera exempelvis går coverflow inte alls att använda.. Hur göra?

för det förska så sök för fn i forumet!

svaret på din fråga är att du ska ändra ID3 taggen.
Citera
2009-08-10, 00:10
Medlem
Papa.Ubus avatar
Finns en egentligen en iPod iTunes supporttråd här:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=264225

Gör så här: Markera låtarna som ingår i albumet, och se till att de har samma albumnamn och samma albumartist (vid samlingar markera samlingar i taggarna och sätt Various Artists som albumartist) i id3taggarna. Sedan är det klart
Citera
2009-08-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu

Gör så här: Markera låtarna som ingår i albumet, och se till att de har samma albumnamn och samma albumartist (vid samlingar markera samlingar i taggarna och sätt Various Artists som albumartist) i id3taggarna. Sedan är det klart

Thanx!
Citera
2009-08-10, 12:52
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu

Så gör man inte för att lägga flera låtar till ett samlingsalbum.
Då förlorar du ju helt alternativet att kunna använda artistnamnstaggar.
Du markerar alla låtar som ingår i samlingsalbumet och tar info, och i fliken Alternativ kryssar du för "Del av en samling".
Nu samlas låtarna i en mapp efter albumnamnet i mappen Samlingar i findern (itunes music)
Citera
2009-08-14, 02:55
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Så gör man inte för att lägga flera låtar till ett samlingsalbum.
Då förlorar du ju helt alternativet att kunna använda artistnamnstaggar.
Du markerar alla låtar som ingår i samlingsalbumet och tar info, och i fliken Alternativ kryssar du för "Del av en samling".
Nu samlas låtarna i en mapp efter albumnamnet i mappen Samlingar i findern (itunes music)

Du kan fortfarande använda artistnamnstaggar, även om man följer min guide. I iTunes kan du lägga till taggar för både artist och albumartist, alltså har du artisten som gjort låten under artist, och Various Artists under albumartist, detta kan göras tillsammans med, eller istället för herr Kinskis alternativ med "del av samling".
Citera
2010-01-09, 22:12
Medlem
Förstår kanske att det e ett problem med id3-taggar, men jag har ändå en fråga......

Har idag köpt en iPod till lilltjejen och har detta problem med att ett album delas upp i typ 20 album med en låt i varje...
Det konstiga är att jag INTE har det problemet med min egen iPod...där har jag ett album med alla låtar i...som det ska vara...

Kan det vara skillnad på olika versioner ? Fattar inte helt...

Min e en 120GB som köptes i höstas...och den nya en 8GB nano ( 5e vers ).

Anyone ? :-)
Citera
2010-01-10, 07:31
Medlem
Linkerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozzeman
Förstår kanske att det e ett problem med id3-taggar, men jag har ändå en fråga......

Har idag köpt en iPod till lilltjejen och har detta problem med att ett album delas upp i typ 20 album med en låt i varje...
Det konstiga är att jag INTE har det problemet med min egen iPod...där har jag ett album med alla låtar i...som det ska vara...

Kan det vara skillnad på olika versioner ? Fattar inte helt...

Min e en 120GB som köptes i höstas...och den nya en 8GB nano ( 5e vers ).

Anyone ? :-)
Troligen ID3-taggarna här också.

Är det exakt samma låtar och filer ni har på era iPods?
Citera
2010-01-10, 12:54
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DialM

Nybörjarfrågor: https://www.flashback.org/showthread.php?t=460683

Läs klistrade trådan INNAN du startar en ny tråd!

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in