Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
okej, du får du acceptera att du inte kan tänka dig det som jag uppenbarligen kan.

(skojar)
Om du flyter runt i ett tomt vakuum så finns det inget rum utanför dig själv eller hur, du konstituerar rummet? Och om man avlägsnar dig från vakuumet då finns inte rummet kvar. "Tillståndet" = noll.
Men jag tror nog att du är beredd att hålla med om att ett ensamt objekt i ett tomt vakuum är oändligt. Det tar heller inte upp någon plats. Då det är allt som finns. För att underlätta tankegången då man separerar studsbollenA från traktornB med en oändlig sträcka så kan vi säga att det är ett och samma objekt som sträcker sig från A till B. En banan av väldigt stora mått. Denna banan är då allt som finns och tar inte upp någon plats.
Ja, jo, ett objekt krävs nog. Eller om man vill ta bort även det, kanske det räcker med en observatör utanför systemet som har förmågan att överse den potentiella placeringen av ett objekt, men då är det väldigt hypotetiskt.
Med andra ord kan man säga att eftersom universum är bananen,

så tar universum inte upp någon plats, fastän det är oändligt stort?
Fast jag skulle nog iofs räkna in rumsdimensionen som sådan under begreppet universum.