2009-08-16, 07:53
Citat:
USA och ny-rika ställen som Shanghai, Ryssland osv har massvis med exempel på hur dom fattiga internaliserar hur man bör vara för att vara värd något - när dom blir förmögna på något vis så går allt ut på att tjäna så mycket som möjligt, sen spendera det på det sätt som visar för så många som möjligt så tydligt som möjligt att dom har massa pengar att bränna. Conspicuous consumption heter det om jag minns rätt.
Ursprungligen postat av yidaki
Den bakåtsträvande och nedlåtande attityden är ett kontraproduktivt resultat av att en har mycket och alla andra har ingenting.
Det är i princip en antropologisk analys i stil med Bourdieu och "trickle-down theory". Människor av låg status internaliserar dom normer och värderingar som människor med hög status uppvisar genom sin kulturella identitet.
Hur menar du att jantelagen inte leder till ödmjukhet, hänsyn och altruism?
Det är i princip en antropologisk analys i stil med Bourdieu och "trickle-down theory". Människor av låg status internaliserar dom normer och värderingar som människor med hög status uppvisar genom sin kulturella identitet.
Hur menar du att jantelagen inte leder till ödmjukhet, hänsyn och altruism?
Norden är annorlunda, helt klart. Hör till undantaget att folk sysslar med sånt här såvitt jag vet. Mina förmögna kusiner i Finland är t.ex. väldigt ödmjuka. Det är en kulturell aspekt jag uppskattar och hoppas vi kan ta tillvara på fastän konsumptionshetstrycket bara blir större.
Citat:
Inget stöd? Det är ju bara ett koncept, ett ideal, en social norm. Idén existerar uppenbarligen. Hur utbredd den är är en annan fråga, och hur den uttrycks. Det är givetvis ingen riktig 'lag'.
Det finns inget stöd för att en "jantelag" existerar.
Ödmjukhet är bra, men också tolerans för eccentricitet/individualism. Det är viktigare att inte skada än att hjälpa. Man ska inse sitt personliga ansvar: att många andra gör något dåligt ursäktar absolut inget, och man är själv personligen ansvarig för att världen går åt helvette om man sysslar med destruktiva/omoraliska saker oavsätt om miljontals andra gör samma sak. Fast nu pratar jag om mina ideal snarare än att hålla mig till jantelagen. Summering: Jantelagen har bra inslag men är defekt; behåll det goda och släng det dåliga.