Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-16, 07:53
Medlem
MikkOwls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Den bakåtsträvande och nedlåtande attityden är ett kontraproduktivt resultat av att en har mycket och alla andra har ingenting.

Det är i princip en antropologisk analys i stil med Bourdieu och "trickle-down theory". Människor av låg status internaliserar dom normer och värderingar som människor med hög status uppvisar genom sin kulturella identitet.

Hur menar du att jantelagen inte leder till ödmjukhet, hänsyn och altruism?
USA och ny-rika ställen som Shanghai, Ryssland osv har massvis med exempel på hur dom fattiga internaliserar hur man bör vara för att vara värd något - när dom blir förmögna på något vis så går allt ut på att tjäna så mycket som möjligt, sen spendera det på det sätt som visar för så många som möjligt så tydligt som möjligt att dom har massa pengar att bränna. Conspicuous consumption heter det om jag minns rätt.

Norden är annorlunda, helt klart. Hör till undantaget att folk sysslar med sånt här såvitt jag vet. Mina förmögna kusiner i Finland är t.ex. väldigt ödmjuka. Det är en kulturell aspekt jag uppskattar och hoppas vi kan ta tillvara på fastän konsumptionshetstrycket bara blir större.

Citat:
Det finns inget stöd för att en "jantelag" existerar.
Inget stöd? Det är ju bara ett koncept, ett ideal, en social norm. Idén existerar uppenbarligen. Hur utbredd den är är en annan fråga, och hur den uttrycks. Det är givetvis ingen riktig 'lag'.

Ödmjukhet är bra, men också tolerans för eccentricitet/individualism. Det är viktigare att inte skada än att hjälpa. Man ska inse sitt personliga ansvar: att många andra gör något dåligt ursäktar absolut inget, och man är själv personligen ansvarig för att världen går åt helvette om man sysslar med destruktiva/omoraliska saker oavsätt om miljontals andra gör samma sak. Fast nu pratar jag om mina ideal snarare än att hålla mig till jantelagen. Summering: Jantelagen har bra inslag men är defekt; behåll det goda och släng det dåliga.
Citera
2009-08-16, 10:33
Medlem
TurboGenetics avatar
Jag skulle vilja se lite mer faktaunderlag för vissa av inläggen i den här tråden.

Jantelagen enligt ett utdrag från wikipedia:

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Aksel Sandemose som skrev boken om byn Jante ville visa vilket helvete jantelagen var. Mentaliteten som jantelagen påvisar är en del av den typiska svenska avundsjukan, som gör att ingen får utvecklas mer än någon annan. För då kanske denna personen kan bli något stort, och det går ju självklart inte!

De personerna som tror att jantelagen skapades och skrevs ner på papper för ett positivt syfte har aldrig förstått innebörden av den, och har aldrig heller kännt dess närvaro. Det kanske rent av är dessa personer som nyttjar jantelagen.

Jantelagen påvisar en småstadsmentalitet där ingen får sticka upp eller ut. Och då frågar jag er; hur ska vi kunna utveckla vårt samhälle och våra personligheter om ingen får lov att vara annorlunda?
Citera
2009-08-16, 10:46
Medlem
MikkOwls avatar
Ja, den variant du citerar från Wiki låter som rännstensmaterial. Håller med dig om att den är skadlig för samhället.

Har aldrig sett den uttryckas så extremt däremot, och mina inlägg innan handlar om den mildare attityd som uttrycks, och så som folk verkar uppfatta att den är.
Citera
2009-08-16, 13:11
Medlem
McCarthy01s avatar
Jag tror ändå att jantelagen fyller en viss funktion bland människor. Om det inte vore för den skulle många skrytmånsar och pratmakare få fritt spelrum, alltså människor som karakräriseras av mycket snack och liten verkstad. Visst ska man sträva efter att bli något eller åstadkomma något i livet, men det är fel när det i för hög utsträckning sker på bekostnad av andra. Jantelagsmänniskorna behövs för att folk som tror sig vara förmer än andra inte ska få allt för stor makt. Sedan finns det ju tyvärr mindre samhällen i Sverige (t.ex. små brukssamhällen) där jantelagen hindrar var och varannan från att förverkliga sina drömmar. Och då är det ju bara kontraproduktivt.

Men ett viss jantelags-tänkande är bara sunt och borgar för att de som verkligen vill eller kan något eller har talang gynnas, medans de falska "framgång-på-andras-bekostnad"-människorna" blir satta på plats.
Citera
2009-08-16, 22:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag skulle vilja att det fanns en funktion på FB där man kunde filtrera bort alla inlägg som innehöll vissa ord. Då skulle jag filtrera bort "jante" och "ankdammen". När de orden figurerar vet man ju ändå exakt vad personen i fråga tycker och vilka åsikter han (aldrig en hon!) kommer att ge uttryck för i sitt inlägg. Och det är kusligt hur väl dessa åsikter stämmer överens med de som uttrycktes 1981 av män med begynnande flint som kampanjade mot löntagarfonderna.
Citera
2009-08-16, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGenetic

1. Du skall inte tro att du är något.
2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
7. Du skall inte tro att du duger till något.
8. Du skall inte skratta åt oss.
9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Jag tillbringa en kortare tid med en familj som tillämpa dom reglerna på mig. Det var ett rent helvete kan jag säga, det tog mycket kraft ur mig. Om det är jantelagen då ogillar jag den skarpt, fy fan alltså.
Senast redigerad av Kristall 2009-08-16 kl. 22:43.
Citera
2010-03-03, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHotter
Den är antagligen dålig eftersom den aldrig blivit ett EU-direktiv ...

Ha! Good one!
Citera
2010-11-14, 17:39
Medlem
hicetnuncs avatar
Måste säga att jag tycker att hatet mot jantelagen är överdriven som attans. Enligt mig så menar jantelagen bara att man bör vara ödmjuk och, som någon annan nämnde, ha båda fötterna på jorden. Om man hela tiden ska vara störst bäst och vackrast kommer blir man trångsynt.
Citera
2010-11-14, 17:59
Medlem
Cregers avatar
Jantelagen existerar inte, det finns folk som väljer att harmonisera med omgivningen eller; att försöka forma omgivningen till sin egen fördel och framhäva sig själv.

Det är när någon som vill framhäva sig själv krockar med dem som vill ta det lugnt de uppfattar det som att det finns en förlegad mentalitet som vill sätta krokben på dem, men det är bara olika värderingar och livsfilosofier, ingen nationell konspiration eller inpräntad hjärntvätt som hindrar dem från att bli framgångsrika.
Citera
2010-11-15, 00:45
Medlem
Sulan33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
Jantelagen existerar inte, det finns folk som väljer att harmonisera med omgivningen eller; att försöka forma omgivningen till sin egen fördel och framhäva sig själv.

Det är när någon som vill framhäva sig själv krockar med dem som vill ta det lugnt de uppfattar det som att det finns en förlegad mentalitet som vill sätta krokben på dem, men det är bara olika värderingar och livsfilosofier, ingen nationell konspiration eller inpräntad hjärntvätt som hindrar dem från att bli framgångsrika.

Jag vill nog säga att du blundar för det du har framför ögonen. När det kom på tal om att göra jantelagen olaglig så fick den som yttrade det (någon ifrån Moderaterna om jag inte har fel?) så fick han ex antal mejl där det stod ungefär "Vem tror du att du är?", "Tro inte att du är någon/ något". Så på det sättet var det ju lite av vad jantelagen har att erbjuda. Så att harmonisera sig med omgivningen kan jag inte hålla med om. Däremot är det ju lättare att komma överens med grannen om den inte sticker ut och har radikala åsikter.
Citera
2011-01-15, 16:37
Medlem
borgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dightkuz
Eftersom jag nu är en liberalist samt individualist så är det nog inte så svårt att räkna ut vad jag tycker om Jantelagen

+1

Den rödgröna politiken bevarar jantelagen, speciellt inom skolan. Detta är en stor anledning varför jag personligen inte tycker om deras politik.
Citera
2011-03-07, 11:50
Bannlyst
Jantelagen är en mentalitet som förhindrar utveckling och entreprenörskap, den gör människor förlamade och ser till att dom aldrig kan nå sin fulla potential, den gör människor till trälar och drönare. Helt utan något vettigt skäl därtill, den bör sannerligen skrotas, grävas ner och aldrig se dagens ljus igen. Något mer idiotiskt och kontraproduktivt är svårt att finna!

Krossa Jantelagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in