2009-08-08, 18:30
Medlem
DoDaDas avatar
Hej!

Igår kväll skapade jag ett ad hoc-nätverk mellan två bärbara datorer för att kunna dela ut internet. Den ena har ett USB modem.
Jag gjorde så att jag anslöt dator nummer 1 till internet, och sedan skapade jag ett ad hoc på samma dator.
Om du kollar i den här guiden: http://windowshelp.microsoft.com/Win...18e561053.mspx
Så tar jag hjälp utav bilderna där för att förklara. Allting gick iaf felfritt och dator nummer 2 fick också tillgång till internet efter att ha anslutit till ad hoc.

Idag gör jag samma sak, ansluter till internet på dator nummer 1, skapar ett ad hoc-nätverk (hade inte sparat den gamla). Och där stöter jag på problem, efter att jag har skrivit i namn och lösenord till ad hoc så finns det inget alternativ för att "dela internetanslutning".
Om du följer bilderna i guiden jag nyss länkade till, så gör allt som det ska till den fjärde bilden. Jag ser namnet och lösenordet, men kan inte välja att dela internetanslutningen. Finns inget sådant alternativ där, utan det är bara vitt utrymme.
Jag ansluter iaf dator nummer 2 till ad hoc-nätverket, och den har ingen nätverksanslutning mer.

Vad kan problemet vara?! Jag har inte ändrat ett dugg i några inställningar, den jag har gjort är att jag tog bort gamla trådlösa nätverk som inte används mer. Annars har jag inte gjort annat förutom att surfa lite.

Snälla hjälp mig! vad ska jag göra!

(Skapade tråden i support för windows då jag tycker det är mer windows problem än nätverks problem)
Citera
2009-08-08, 18:36
Medlem
bergsturks avatar
(Edit2) Okej, vi försöker igen. Är tjänsten Internet Connection Sharing startad? Eh, den kan heta nåt annat. Men liknande.
Senast redigerad av bergsturk 2009-08-08 kl. 19:30.
Citera
2009-08-08, 19:46
Medlem
DoDaDas avatar
Yes det är igång.

Kan även nämna att jag har provat på dator nummer 2 med exakt samma resultat...
(Är även vista om du behöver veta det, om du inte ser det på bilderna.)
Citera
2009-08-08, 19:58
Medlem
bergsturks avatar
Kan datorerna pinga varandra? (avaktivera brandväggarna)
Citera
2009-08-08, 20:24
Medlem
DoDaDas avatar
Datorerna kan kontakta varandra och båda kan ansluta till nätverket. Det är bara det att jag får aldrig något val att kunna aktivera nätverksanslutning.

Igår fick jag det och då fungerade allting perfekt. Nu är det alternativet bara bortblåst..
Citera
2009-08-08, 20:31
Medlem
bergsturks avatar
Skitmuppigt! Förlåt, jag har ingen aning Fast det är inget Vista-specifikt då, typ att ad-hoc-nätverket är ett publikt nätverk istf ett privat?
Citera
2009-08-08, 21:12
Medlem
DoDaDas avatar
Nope, det är ett privat. Förstår bara inte hur den kan försvinna...

Men idag så skulle jag vis min flickvän hur man gör, och då fungerade det. Sen efter det så rensade jag bort gamla trådlösa nätverk, och efter det så blev det knas.

Ungefär så det gick till, men jag förstår ingenting om hur det kan höra ihop så därför struntade jag i att berätta det.

Kan det hjälpa att göra en systemåterställning? Vill helst skippa det. Så om någon vista expert vet vad man kan göra mer så snälla!
Citera
2009-08-10, 22:53
Medlem
DoDaDas avatar
bump!

någon måste väl kunna?!
Citera
2009-08-10, 23:59
Medlem
jhsns avatar
http://ebook44free.blogspot.com/2009...s-network.html

Verkar som det försvinner om ingen är ansluten eller så är jag helt ute och cyklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in