2009-08-12, 02:44
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
För det andra är det på inget sätt avgjort hur stort universum är. Jag skulle själv sätta störst tilltro på eternal inflation, enligt vilken universum kan vara så där 10^150000000 ljusår stort. ( observera att detta är alldeles förfärligt stort Eller så är det inte mycket större än det universum vi observerat. Eller så är det oändligt. Det finns olika kosmologiska teorier om detta, men är som sagt inte alls avgjort.

Det finns till och med seriösa teorier om att universum är mindre än det observerbara universum.

Rent spontant så känns det som att händelsehorisonten kan sätta stora käppar i hjulet för oss när det gäller att bestämma universums storlek...
Citera
2009-08-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Frågan är ju knappast avgjord.

För det första är det inte avgjort vad det innebär med alla olika horisonter, som nämns ovan. I vilken mån 'finns' det som helt och hållet är bortom alla våra horisonter, t ex bortom vår händelsehorisont eller, i ett multiverse, inte ens finns i vårt universum?

För det andra är det på inget sätt avgjort hur stort universum är. Jag skulle själv sätta störst tilltro på eternal inflation, enligt vilken universum kan vara så där 10^150000000 ljusår stort. ( observera att detta är alldeles förfärligt stort Eller så är det inte mycket större än det universum vi observerat. Eller så är det oändligt. Det finns olika kosmologiska teorier om detta, men är som sagt inte alls avgjort.

Men för att avsluta med ett halvt svar: de flest experter skulle troligen säga att ja, det finns något 30 miljarder ljusår borta. Det vore väldigt förvånande om det inte fanns något där.

Något som jag tycker är jävligt flummigt är att, antingen är universum oändligt eller så är det begränsat. Och vilket av dom det än är så blir känns det jävligt fel
Citera
2009-08-13, 20:41
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuff
Något som jag tycker är jävligt flummigt är att, antingen är universum oändligt eller så är det begränsat. Och vilket av dom det än är så blir känns det jävligt fel

Har så jäkla så svårt att förstå att nåt som är oändligt stort kan bli större, obegränsat är ett ord som känns bättre för att beskriva universum
Citera
2009-08-13, 20:44
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalen
Jag har skumläst igenom tråden men tycker mig inte ha funnit något svar på huruvida det finns ljus, låt oss säga 30 miljarder ljusår bort från oss, eller inte (med tanke på att universums ålder är 13,7 miljarder år och ljuset således bara kan ha färdats i så länge). Jag ställde en liknande fråga i en egen tråd för ett tag sen, men fick inte då heller ett svar som jag blev nöjd med.

Kan någon insatt förklara hur det ligger till.

Egentligen vet man inte det. Man antar att universum är isotropiskt. Om du transporterar dig 20 miljarder ljusår bort, och gör mätningar på universum så kommer du få samma resultat. Dvs. man antar inte att jorden befinner sig i något speciellt, eller händelserik, centrum i universum.

Det är väl ett ganska vettigt antagande?

Citat:
Ursprungligen postat av Liberalen
Sedan kan jag köpa att det finns mycket som människan inte är skapt för att begripa, bl.a. hur universum inte kan ha en mittpunkt, hur universum kan vara ändligt stort men ändå vara utan ände, att det inte finns något utanför universum etc. Vad jag har svårare att köpa är hur människan kan ha dragit dessa slutsatser. Visst, med matematikens hjälp vill några svara, men då kan vi ju föra frågan längre och undra om matematiken bara är ett mänskligt påfund eller något naturen skänkte oss. Uppfann eller upptäckte vi matematiken? Helt plötsligt är vi inne på filosofiska grubblerier och vi kommer ingen vart. Det kanske är det som är hela grejen - vi kommer ingen vart, varken i universum eller i människans intellekt, eller för den delen i något annat avseende heller. Allt, precis allt, är krökt och vi hamnar bara där vi började igen, oavsett hur långt vi färdats.
Det är nog ingen kosmolog som skulle gå ut med ett bensäkert postulat att "så här ligger det till". Så länge inga starka observationer eller bevis framkommer, kommer vi leva i ovisshet, med flera olika hypoteser att "filosofera" kring.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in